Autotech har höjt ribban igen (världsrekord för S40)

mebben Troligen galen...
11 juni 2008 · 567 Inlägg

krille_hlm skrev:
Finns det på allvar någon här som tror att om man tar två exakt likadana bilar med enda skillnaden att den ena är fwd och den andra rwd, så kör fwd ifrån rwd bilen?
Med exakt lika bilar menas lika motor, lika utväxling i lådan, lika slutväxel, lika vikt, lika däck och körd optimalt.
I så fall skulle de kanske börja med fwd i F1 och top fuel.
Enda anledningen till att biltillverkare bygger fwd bilar är att det är billigare både att utveckla och att producera.

Du glömde en av de andra anledningarna, studier har visat att förare som får ofrivillig sladd lättare häver sladden om bilen är framhjulsdriven jämfört med om den är bakhjulsdriven. Så en ganska viktig anledning (framförallt för volvo?) till att många bygger FWD bilar är säkerheten...



Sorry för OT

FLindgren
11 juni 2008 · 5 089 Inlägg

det kan aldirg finnas en exakt lika bil med fwd och rwd. förlorar mycket mera kraft till backen på en rwd.. så då borde den bilen få ha mer pulver alltså?. men som sagt. rwd är bättre vid stillastående. men fwd är nog lite bättre på motorvägen;) men detta är väll lite OT? var väll autotech underverk  som vi pratar om? och sen att vissa har emot allt var autotech och framhjulsdrift är så behöver ni väll inte bry er heller?smile

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Losgard
11 juni 2008 · 1 688 Inlägg

Vad får er att tro att motorn är på 1.8 liter egentligen? Första T4an är ju på 1.9 liter och andra generationen på 2.0 liter, hmpf. Petat i tok-feta foder i cylinderloppen och minskat volymen? roll

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
X40Mackan
11 juni 2008 · 265 Inlägg

Losgard skrev:
Vad får er att tro att motorn är på 1.8 liter egentligen? Första T4an är ju på 1.9 liter och andra generationen på 2.0 liter, hmpf. Petat i tok-feta foder i cylinderloppen och minskat volymen? roll

1850 cc ^^

nu med 470 hk
BMW e30 320 "M50 TURBO" "LÖVET" (1988)
Losgard
11 juni 2008 · 1 688 Inlägg

X40Mackan skrev:

Losgard skrev:
Vad får er att tro att motorn är på 1.8 liter egentligen? Första T4an är ju på 1.9 liter och andra generationen på 2.0 liter, hmpf. Petat i tok-feta foder i cylinderloppen och minskat volymen? roll

1850 cc ^^

1850 avrundas ju uppåt, men oki. Finns det att läsa någonstans förutom i första inlägget?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
E30Tompa Rörpulare
11 juni 2008 · 1 453 Inlägg

bara att gratulera smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW E61 m5 (2007)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
airflow Avstängd
11 juni 2008 · 653 Inlägg

krille_hlm skrev:

NiV3Rt skrev:

krille_hlm skrev:
Meningsfullt att trimma en fwd bil roll

Jordens dragningskraft har ökat iom växthuseffekten. Så numera är det fwd som gäller på ringen.

Aj fasen. Jag får nog sälja av mina racebilar då

Det gör du rätt i ! lol

Jag har rätt i vad jag än säger.
twin_cam Smålänning
11 juni 2008 · 7 877 Inlägg

Fint smile Är ju det jag säger.. Svenska bilar gäller smile

Och personligen så tycker jag att det låter allmänt illa med en turbobil som går ojämt och skjuter lågor och har sig... en riktigt mappad bil ska enligt mig starta på max tredje varvet och gå klockrent direkt.

Och RWD vs FWD...

Min 740GL är fan inte snabbare än min 900i... Trots 6 hästar mer...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
viktore
11 juni 2008 · 187 Inlägg

Ska bli kul att se den bilen in action.

Och vad har femmorna med den här tråden o göra? Finns dom som plockat över 1000hk ur vitfemmor förut så Leifh är knappast unik.

FreddeK
11 juni 2008 ·

visst skittufft med mycket HK och visst är det sjukt med så mycket effekt ur en sådan lite maskin absolut men hur i fanders ska man få grepp och att få lådan att hålla? jag vill inte se massa saneringar i sommar=(

Redbull Moderator+
11 juni 2008 · 1 081 Inlägg

krille_hlm skrev:
Meningsfullt att trimma en fwd bil roll

Han kanske vill slå rekord med fwd? Vad vet jag. Finns inget som är fel att börja bygga på enligt mig, finns alla typer av bilar och alla typer av människor och tur är väl det.

Dessutom finns det ju redan rwd-bilar som gör 0-402m på 4,4 sekunder, knappast något att sträva efter med en gammal ferrari eller en m3a va? roll

wink

Vem jag?
Sportvagnskonsult SVK Customs
11 juni 2008 · 1 639 Inlägg

Redbull skrev:

krille_hlm skrev:
Meningsfullt att trimma en fwd bil roll

Han kanske vill slå rekord med fwd? Vad vet jag. Finns inget som är fel att börja bygga på enligt mig, finns alla typer av bilar och alla typer av människor och tur är väl det.

Dessutom finns det ju redan rwd-bilar som gör 0-402m på 4,4 sekunder, knappast något att sträva efter med en gammal ferrari eller en m3a va? roll

wink

Hade jag strävat efter att köra 402m med ferrarin eller m3-an så hade jag nog inte byggt dem på det viset heller.
Det kommer däremot ett 402m bygge från mig också, fast den kommer inte att göra några 4 sek tider på 1/4 mile, snarare på 1/8 mile i så fall. Och i så fall höga 4-or om det lirar.

Men jag måste ju absolut tillägga att det är mycket bra jobbat av autotech att plocka den effekten ur den motorn med de förutsättningarna som finns i den toppen.
Helt klart credits för det!

viccoA
11 juni 2008 · 3 110 Inlägg

mebben skrev:

krille_hlm skrev:
Finns det på allvar någon här som tror att om man tar två exakt likadana bilar med enda skillnaden att den ena är fwd och den andra rwd, så kör fwd ifrån rwd bilen?
Med exakt lika bilar menas lika motor, lika utväxling i lådan, lika slutväxel, lika vikt, lika däck och körd optimalt.
I så fall skulle de kanske börja med fwd i F1 och top fuel.
Enda anledningen till att biltillverkare bygger fwd bilar är att det är billigare både att utveckla och att producera.

Du glömde en av de andra anledningarna, studier har visat att förare som får ofrivillig sladd lättare häver sladden om bilen är framhjulsdriven jämfört med om den är bakhjulsdriven. Så en ganska viktig anledning (framförallt för volvo?) till att många bygger FWD bilar är säkerheten...



Sorry för OT

Jo det är ju ett säkert uppförande som en standard volvo har, särskilt om man tror man kör en bil och kommer till en rondell, då åker man av på tvären (hänt mig ett par gånger i pappas Volvo V70 -06:a)...

KHRacing
12 juni 2008 ·

RouziMotorsport skrev:
Det finns då allt framhjulsdrivna bilar som tar 9an på strippen...

finns de som tar 6:or med du.......big_smile

Sportvagnskonsult SVK Customs
12 juni 2008 · 1 639 Inlägg

viccoA skrev:

mebben skrev:

krille_hlm skrev:
Finns det på allvar någon här som tror att om man tar två exakt likadana bilar med enda skillnaden att den ena är fwd och den andra rwd, så kör fwd ifrån rwd bilen?
Med exakt lika bilar menas lika motor, lika utväxling i lådan, lika slutväxel, lika vikt, lika däck och körd optimalt.
I så fall skulle de kanske börja med fwd i F1 och top fuel.
Enda anledningen till att biltillverkare bygger fwd bilar är att det är billigare både att utveckla och att producera.

Du glömde en av de andra anledningarna, studier har visat att förare som får ofrivillig sladd lättare häver sladden om bilen är framhjulsdriven jämfört med om den är bakhjulsdriven. Så en ganska viktig anledning (framförallt för volvo?) till att många bygger FWD bilar är säkerheten...



Sorry för OT

Jo det är ju ett säkert uppförande som en standard volvo har, särskilt om man tror man kör en bil och kommer till en rondell, då åker man av på tvären (hänt mig ett par gånger i pappas Volvo V70 -06:a)...

Så blir det när man kör pappas bil serru

Germax
12 juni 2008 · 12 086 Inlägg

Jag vart lite snopen när effekten va högre än vridet, men när jag såg att de va 800hk på 1.8 liter förstår jag att de varvas en del wink

Personligen förstår jag inte varför dom trimmar en så tråkig ovh kass bil.. hinka i motorn i nått annat udda, typ en ny V40 lr nått åtminstone smile

Senast redigerat av JapMax (12 juni 2008)

racefan
12 juni 2008 · 1 059 Inlägg

hatten av.imponerande effekt.Såg den på rudskogen i sommras  då höll lådan 20 varv typ. Gick redan då som fan så jag hade nog lagt pengarna på en riktig låda som håller o kunnat köra hårt med den effekten som va.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Rillbur
12 juni 2008 · 33 Inlägg

Kamma er nu för faan, Gött med en motor som ger mycket mos och låter Högt!! finns det någon chans att den går på strippen redan nu på lördag i Strängnäs? någon som vet?

Volvo 740 "Jumbi" (1989)
torpis Forummoderator
12 juni 2008 · 10 572 Inlägg

Losgard skrev:
Vad får er att tro att motorn är på 1.8 liter egentligen? Första T4an är ju på 1.9 liter och andra generationen på 2.0 liter, hmpf. Petat i tok-feta foder i cylinderloppen och minskat volymen? roll

1.87 är denna motor på.

och ja, det är inte helt ovanligt att man fodrar ner sig, jag vågar faktiskt säga att alla med 2.0t eller nyare T4 byter till 1855cc motorn när de trimmar över 280hk.  81mm borr mot 83mm borr gör att blocken håller mycket bättre.  300hk för 83mm och nu över 800hk på 81mm borr  smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
12 juni 2008 · 10 572 Inlägg

Redbull skrev:

krille_hlm skrev:
Meningsfullt att trimma en fwd bil roll

Han kanske vill slå rekord med fwd? Vad vet jag.
wink

Va rekord? hur då?  han har ingen chans på "Ringen" så hur fort han än åker på strippen så gills det inte.

...eller hur smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang