Thullen
24 juli 2008
· 1 653 Inlägg
volvonisse440 skrev:
vill ju inte tipsa dej om att byta direct.. fränt med xeon.. men dom är för starka så effter ett år drygt bör du byta reflektorerna annars blir det en prick på besiktningen.. och dessa reflektorer är inte så skitbilliga. mvh jocke jag hoppas du gör ett bra val
eehh... inte riktigt rätt va
Xenon lyser med 35W och betydligt högre verkningsgrad, dvs mer av effekten går till ljus än till värme.
även ett 50W xenonkit lyser KALLARE än halogenlampor, trots att det lyser så in i helvette mycket mer än halogen, detta pga dess avsevärt högre verkningsgrad.
En halogenlampa brinner med kanske 30% verkningsgrad, dvs 70% av effekten går till värme, medans en xenonlampa lyser med 80% verkningsgrad, dvs 20% av effekten går till värme.
(siffrorna tagna ur luften)
så du kan brassa på med 150W xenon i samma reflektor som 55W halogen utan att reflektorn sabbas.
det är VÄRMEN, inte effekten eller ljusmängden som tar kål på reflektorn.
Däremot är det lite si och så med att besiktiga med eftermarknads xenon, rekommenderar att man stoppar tillbaka fabriksoriginal vid besiktningen, tar ju ändå bara 2 minuter så...
Mr_Gear skrev:
Hur är det med VVME´s kit och Can-bus? hittar inget på deras hemsida om det nämligen...
Vad jag sett med folk som testat klara tyvärr inte vvme´s kit Can-bus system.
Har kört med VVME´s kit i bruksbilen nu 2000 mil och de fungerar ännu, ena lampan kan flimmra lite de första 3 sekunderna när den tänds men så fort den är varm funkar den som den ska.