Tips på en pigg och bra förstabil i prisklassen ~70-90 tusen

caz M-POWER
15 juni 2008 · 27 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

caz skrev:
Haha smile Jadu, det är väl mest min far som är orolig/rädd/kalladetvadduvill över att jag går och köper ett lik och därav vill han att jag går och köper mig en riktig bil från en första början, så jag slipper ligga hemma och skruva och krabba..

Det är väl mest därför skulle jag tippa på wink

Får tacka för all hjälp och alla förslag!

Mer förslag är välkomna smile

Jaha den böjjen...

Du vill alltså ha en bil som inte går sönder?

@Mackanol. Jo men hur troligt är det?

Vem vill ha en bil som går sönder efter en vecka?

Va ligger en viggen på motormässigt? 205hk har väl en aero orginal?

BennyC
15 juni 2008 ·

230hk 350nm orginal och med ett steg 3 så får den ca 290-300hk och 420-450nm...

Tuffhaggman
15 juni 2008 · 864 Inlägg

Den här då?

http://www.blocket.se/vi/16394542.htm?ca=7_s

med nordic programvara så kan du få upp den till 280-290hk, kostar 8000:-

steifan DR!FTT3KN!K3R
15 juni 2008 · 10 427 Inlägg

Köp en välvårdad räserskoda istället för halvt ihjälkörd dundertysk wink

Jolle87
15 juni 2008 · 1 585 Inlägg

Köp inte en saab för då får du räkna med att det kostar, Inget illa menat mot Saab då jag gillar saab väldigt mycket själv men deras växellådor är inte att leka med.. Går i sönder hela tiden. Om du nu skulle välja en Saab satsa på en med förstärkt växellåda. Jag tycker du ska välja en Bmw eller något annat skoj typ en BMW M5 e34 kanske? Eller en M3 E36? Eller kanske en 540 E39 kanske mycket pulver under huven och riktigt sköna att köra.

Thunderstruck
15 juni 2008 · 180 Inlägg

Digital_Kicker skrev:
s/V40 FAS2, T4 eller 2.0T

Hur fasen kan man rekommendera bilar som man inte kan åka längre än 10 mil i stöten med, för sen är ryggen slut, uscha o tvi vale för volvos x40 modeller smile

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor
terazzi
15 juni 2008 ·

En gammel evo wink tex evo1-3
Testkört en o fyfan vad dem går bra..
Trevlig motor,asbra väghållning,visst dem dricker lite men det är en evo wink mkt som man kan dona med om man vill wink duger både på sommar o vinter ^^

Tuffhaggman
15 juni 2008 · 864 Inlägg

Jolle87 skrev:
Köp inte en saab för då får du räkna med att det kostar, Inget illa menat mot Saab då jag gillar saab väldigt mycket själv men deras växellådor är inte att leka med.. Går i sönder hela tiden. Om du nu skulle välja en Saab satsa på en med förstärkt växellåda. Jag tycker du ska välja en Bmw eller något annat skoj typ en BMW M5 e34 kanske? Eller en M3 E36? Eller kanske en 540 E39 kanske mycket pulver under huven och riktigt sköna att köra.

Du vet inte vad du pratar om. detta gäller äldre saab än 9-3, tror du på allvar att 9-3 viggen eller 9-5 aero kommer med klena växellådor så får du ta o plugga lite om det..dom ska utan problem klara sig sålänge du håller dig under 300hk och för de flesta är det fullt tillräckligt.

FL3JM Inga konstigheter
15 juni 2008 · 2 064 Inlägg

Konstigt, trodde det skulle vara 150 svar med Volvo eller Saab DIREKT när den här tråden skapades. big_smile

BennyC
15 juni 2008 ·

Tuffhaggman skrev:

Jolle87 skrev:
Köp inte en saab för då får du räkna med att det kostar, Inget illa menat mot Saab då jag gillar saab väldigt mycket själv men deras växellådor är inte att leka med.. Går i sönder hela tiden. Om du nu skulle välja en Saab satsa på en med förstärkt växellåda. Jag tycker du ska välja en Bmw eller något annat skoj typ en BMW M5 e34 kanske? Eller en M3 E36? Eller kanske en 540 E39 kanske mycket pulver under huven och riktigt sköna att köra.

Du vet inte vad du pratar om. detta gäller äldre saab än 9-3, tror du på allvar att 9-3 viggen eller 9-5 aero kommer med klena växellådor så får du ta o plugga lite om det..dom ska utan problem klara sig sålänge du håller dig under 300hk och för de flesta är det fullt tillräckligt.

TACK för det

Mangisen
15 juni 2008 · 1 035 Inlägg

märkligt att klagomål kommer om saabs växellådor kommer från en BMW ägare hehe wink

P:a s fyrhjulsdrivna värsting Saab körde (eller kör) ju på saabs 6växlade originallåda hehe.. och där e ju mycket pulver i den bilen

Senast redigerat av Mange__ (15 juni 2008)

bullen_91
15 juni 2008 · 156 Inlägg

en audi A4

Taunuus
15 juni 2008 · 263 Inlägg

http://www.blocket.se/vi/16757704.htm?ca=11_s där har du, liten å rapp, går billigt om man är lätt på foten pluss att den funkar utmärkt som sommarbil big_smile enda nackdelen sku vell vara försäkring då..

Ford 17M "Taunus" (1967)
R_fused There is no replacement for displacement
15 juni 2008 · 630 Inlägg

Thunderstruck skrev:

Digital_Kicker skrev:
s/V40 FAS2, T4 eller 2.0T

Hur fasen kan man rekommendera bilar som man inte kan åka längre än 10 mil i stöten med, för sen är ryggen slut, uscha o tvi vale för volvos x40 modeller smile

Har kört 70 mil i min utan stopp iallafall... Och min rygg ser helt normal ut:)
Kan gott rekomendera s/v40, går helt okej med lite småtrimm.

Annars tycker jag 200sx s14 verkar vara en trevlig bil, och driver i rätt ände gör den med. De är väl enda egentliga nackdelen med s/v40

Senast redigerat av R_fused (15 juni 2008)

Mortalis VW-nörd?
15 juni 2008 · 4 332 Inlägg

Thunderstruck skrev:

Digital_Kicker skrev:
s/V40 FAS2, T4 eller 2.0T

Hur fasen kan man rekommendera bilar som man inte kan åka längre än 10 mil i stöten med, för sen är ryggen slut, uscha o tvi vale för volvos x40 modeller smile

Haha den var rolig. Mor o far, medelålders får man väl kalla dem, åker till o från gbg-kiruna en gång per år, med en s40, inga smärtor...å ändå har mor historik av diskbråck...din x40 du åkt måste varit paj eller nåt

Mercedesturbodiesel Sothora <3
16 juni 2008 · 1 201 Inlägg

Tyskt, En äldre m5a, eller kanske en audi s4 , inget annat än tysk kvalite duger.

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
airflow Avstängd
16 juni 2008 · 653 Inlägg

vafan ska man med bmw/merceders till, man måste ju ha råd o laga skiten med när det havererar... dem tyskarna i den prisklassen är väl inte kända för att va billiga i delar heller tror jag...

Jag har rätt i vad jag än säger.
Jolle87
16 juni 2008 · 1 585 Inlägg

Tuffhaggman skrev:

Jolle87 skrev:
Köp inte en saab för då får du räkna med att det kostar, Inget illa menat mot Saab då jag gillar saab väldigt mycket själv men deras växellådor är inte att leka med.. Går i sönder hela tiden. Om du nu skulle välja en Saab satsa på en med förstärkt växellåda. Jag tycker du ska välja en Bmw eller något annat skoj typ en BMW M5 e34 kanske? Eller en M3 E36? Eller kanske en 540 E39 kanske mycket pulver under huven och riktigt sköna att köra.

Du vet inte vad du pratar om. detta gäller äldre saab än 9-3, tror du på allvar att 9-3 viggen eller 9-5 aero kommer med klena växellådor så får du ta o plugga lite om det..dom ska utan problem klara sig sålänge du håller dig under 300hk och för de flesta är det fullt tillräckligt.

Nej det vet jag kanske inte, Går iallafall på REN fakta från vänner och bekanta. Det gäller saabar som är nyare än 9-3 vad jag vet så rasar lådorna väldigt lätt på 9-3orna kanske inte Aero eller Viggen modellerna men på standard 2.0T även 9-5orna har problem med växellådorna då det händer ofta att det inte går att få i backen vilket gör att man inte får ut nycklen. Nu kanske detta inte händer alla men har läst och hört en hel del om det här. Då ska det tilläggas att dom som kört dom här bilarna inte kör speciellt hårt. Men motorerna och själva bilen är det absolut inget fel påsmile Men satsa isåfall på en Aero eller Viggen som en del skriver för det är grymma bilar:)

jocke_gronberg
16 juni 2008 · 4 586 Inlägg

Golf iv gti turbo hittar du för den summan och går att chippa upp till en rolig samt bränslesnål bil

http://www.garaget.org/gallery/archive/24718/large/209660_wynhry.jpg

Senast redigerat av jorre83 (16 juni 2008)

ola_volvo Biltokig
16 juni 2008 · 310 Inlägg

min v70r smile

eller varför inte en skyline??

Harè bra
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang