För dålig för halkbana?!

melodic_death_metal
22 juni 2008 · 622 Inlägg

när jag körde upp så gillade uppkörningsläraren att jag motorbromsa mycket. jag använde knapt fotbrommsen. jag körde upp privat och klarade det på första försöket smile, med enbart 2st körlektioner bakom mig.

Halkbanan bokade jag ihop med en polare och det gick hur bra som helst. som många säger så är det nästan omöjligt att kugga så länge man kör som dem säger.

christofferedil Yellow bug!
22 juni 2008 · 1 640 Inlägg

Problemet med körskola är att de vill mjölka sina elever på så mycket pengar som möjligt, innan de släpper er vidare..

Halkan klarar man efter att ha övningskört kanske 3, 4 gånger. Det du skall kunna är:

1. ta anvisningar över radio och följa dom
2. växla
3. gasa
4. bromsa
5. svänga
6. hålla jämn hastighet
7. använda sunt förnuft och inte få panik

I princip tongue

Senast redigerat av Edil_ (22 juni 2008)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Innox Turbocharged
22 juni 2008 · 421 Inlägg

mickinho skrev:
Halkbanan bokade jag ihop med en polare och det gick hur bra som helst. som många säger så är det nästan omöjligt att kugga så länge man kör som dem säger.

Det är 100% omöjligt att kugga halkbanan om man genomför den. Mesar man så har man ju inte ens gjort den, och kan därmed inte bli kuggad. Man kan inte vara "för dålig" när det släpper.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.
Fr3ddan
22 juni 2008 · 204 Inlägg

på körskolan ja gick så är det en som är bra och dom andra är som gamar efter pengar...

ja körde upp en "prov" runda med körläraren och efter en halvtimme va vi tillbaks och då bokade vi halkbanan och 2 körlektioner till, har kört en hel del privat.
men när ja skulle köra sista gången så hade ja den andra läraren och han ville att ja skulle boka 6 lektioner till. så ja betalde sista rundan och gick dä ifrån och hörde aldrig av mig igen...

dan efter bokade ja en privat uppkörning, å det gick bra.

lycka till föresten smile

Bjork OEM <3
22 juni 2008 · 6 957 Inlägg

Tribbe skrev:
Halkan är busenkel att kugga om man nu vill det.... Man behöver helt enkelt bara göra en enda sak... "Gör inte som dom säger att du ska göra" då kuggar du rätt så lätt big_smile

De gjorde en polare, han blev kuggad ganska ordentligt, han tyckte han var skitcool...fast
när alla förutom han blev godkänd så blev han gråtfärdig lol
Rätt åt han tongue

Senast redigerat av Bjork (22 juni 2008)

OEM <3
Dirtymike
22 juni 2008 · 1 532 Inlägg

Körde halkan på Sveistabanan i Linköping det var en tjej som kugga där för hon släppte ratten o höll för ögonen o hamna på sidan i en slänt!
Övningskörde genom Waséns i Linköping fick 5 körningar.
En lärare lura ut mig på en grusväg o sa till mig att jag skulle vända lämpligt o skratta. Fråga om jag fick vända på mitt sätt det skulle han inte sagt utan jag gjorde en polisvändning.... fick inte köra med honom fler ggn! Fick en annan som bara läste tidningen o ville sladda!

Senast redigerat av Turtleboy (22 juni 2008)

Jeep J20 (1978)
Luke Poser bakom kameran
22 juni 2008 · 15 Inlägg

Halkbanan är lätt, gör som dom säger, kör inte för fort på transportsträckorna och du kommer igenom.

Jag tog halkbanan för ett par månader sedan, och jag hade inte ens varit nära en körskola innan dess, klarade det galant (lite tjuriga var dom efter nån handbromssladd) och nu är jag inne på min fjärde dubbellektion och har bara ett par kvar innan uppkörning, fyller 18 i augusti.

Privat övningskörning tycker jag inte att körskolorna ser som en fördel när man kommer, jag körde ungefär 200mil hemma förra året och runt 60 året innan.

För er ungdommar som ska ta KK här i stockholm kan jag rekomendera ekmans bilskola, däremot inte rekomendera jarla trafikskola.

Ärtor ut

CarpeDiem German Engineering
22 juni 2008 · 9 083 Inlägg

Jag körde både privat och bilskola. Körde 19 ggr privat och 10 ggr med bilskola. När jag skulle beställa halkbana genom bilskola så ville de inte släppa iväg mig för de gjorde bedömningen att jag inte var redo och ville jag skulle köpa 10 lektioner till :S Utan att säga nåt gick jag därifrån. Åkte hem, ringde och beställde tid och jag klarade det smile 2-3 veckor senare hade jag uppkörning och jag klarade det på första försöket smile Läraren som ville jag skulle köpa 10 lektioner, vilken min han hade tongue

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Tribbe SAAB♥SUBARU
22 juni 2008 · 1 636 Inlägg

Bjork skrev:

Tribbe skrev:
Halkan är busenkel att kugga om man nu vill det.... Man behöver helt enkelt bara göra en enda sak... "Gör inte som dom säger att du ska göra" då kuggar du rätt så lätt big_smile

De gjorde en polare, han blev kuggad ganska ordentligt, han tyckte han var skitcool...fast
när alla förutom han blev godkänd så blev han gråtfärdig lol
Rätt åt han tongue

Haha, trode aldrig någon skulle vara dum nog att prova det...cool

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 juni 2008 · 3 404 Inlägg

Tack för all bra läsning man fått, känns mkt bättre nu smile  Det är ju ganska komiskt egentligen alla jag kört med (till och med mormor samt farmor och farfar) tycker att jag kör riktigt bra men bilskolan ser mig som en idiot som aldrig suttit eller ens sett en bil förr.

Holiace här på gorg (min plastbrorsa) kör hos samma körskola, till honom sa de att han måste lära sig hantera en bil. Till saken hör att han kör inte märkbart sämmre än farsan som i princip kör hela tiden.

Nä får nog boka hela skiten själv, annars måste man väll boka 30lektioner til tongue

Senast redigerat av TenZer (22 juni 2008)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
CarpeDiem German Engineering
22 juni 2008 · 9 083 Inlägg

Det är lugnt, grabben smile Du bad om råd och du har fått en massa tips och råd smile Jag tycker att du ska boka själv, bilskolorna är bara ute efter pengar tongue

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
22 juni 2008 · 6 170 Inlägg

Turtleboy skrev:
Körde halkan på Sveistabanan i Linköping det var en tjej som kugga där för hon släppte ratten o höll för ögonen o hamna på sidan i en slänt!
Övningskörde genom Waséns i Linköping fick 5 körningar.
En lärare lura ut mig på en grusväg o sa till mig att jag skulle vända lämpligt o skratta. Fråga om jag fick vända på mitt sätt det skulle han inte sagt utan jag gjorde en polisvändning.... fick inte köra med honom fler ggn! Fick en annan som bara läste tidningen o ville sladda!

lol  fruntimmer...... roll


Jag gjorde halkan med trafikskolan och den dan vi gjorde halkan var det en som stängde av den där radion läraren snackar igenom och bara körde runt och lekte tongue

Läraren blev ju skitsur men killen klarade halkan ändå smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Luke Poser bakom kameran
22 juni 2008 · 15 Inlägg

Ring gillinge eller liknande, och byt körskola (de gjorde jag wink)

Germax
22 juni 2008 · 12 086 Inlägg

För de första så går inte halkbanan att misslyckas, så förklarade får lärare iaf. Det ska till en riktig idiot för att man ska misslyckas smile När jag körde va det 1 som jag aldrig skulle gett godkänt men de fick han ändå.

Vet inte hur de är i resten av landet.

Kim2000
22 juni 2008 · 219 Inlägg

Jag skrev upp mig på körskolan på en fredag, fick köra halkbana på måndagen. Hade kört hemma i sedan dagen jag fyllde 16. Men de på körskolan hade ju inte sett mig köra ens..

Tribbe SAAB♥SUBARU
22 juni 2008 · 1 636 Inlägg

Är ju lite skillnad mellan körskolorna också, min t.ex. bokade uppkörning till mig utan att prata med mig... Så man blev lite överraskad när man öppnar ett kuvert från vv och det står att man har uppkörning om en vecka.. tongue

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
ZonaX Svetsare
22 juni 2008 · 3 150 Inlägg

TenZer skrev:
Tja, efter att ha övningskört i ca 1år samt 4 tagna körlektioner så frågade jag killen på bilskolan om det var dags för halkbana och hur man i så fall skulle boka det. Fick till svar att det var påtok för tidigt och att jag skulle lära mig köra först...madrollyikes Själv bedömmer jag mig däremot som en ganska bra förare i de flesta avseenden.

Som jag förstått så handlar halkbanan enbart om att man ska ha vetskap om hur en bil beter sig när ett blir utom kontroll, och därav kan man inte bli underkänd? Blev så paff när jag fick höra hans svar så hade inte ord nog att ifrågasätta hans påstående. Eftersom jag redan betalat för 10 lektioner (dvs 6 kvar) samt halkbana i förväg så sköts detta genom bilskolan. Så hur ska jag göra, vänta med halkbanan eller "tvinga" dem att boka trotts deras syn på min körning? Fyller 18 idag så börjar bli smått panikartat...

En fråga till, kan man bli kuggad under uppkörning för att man i huvudsak motorbromsar istället för att använda bromsarna?

Tackar på förhand för svar
//Johannes

Hej!   Har kört ca 18 lektioner och ska köra halkan i augusti, dock betalar fordonsprogrammet alla lektioner mm. men man kan bli underkänd i halkan = du får betala ny avgift + göra om halkan, man måste följa dom särkilda reglerna för hastighet inom området mm.   fick ett blad av min körskolelärare med dessa regler i!  Jag är JÄVLIGT nervös för halkan då vi ska vara typ 4 elever som ska turas om att köra från karlskrona till olofström, liksom palla köra motorväg med bilen full med offer?!

Senast redigerat av ZonaX (22 juni 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Rille0
22 juni 2008 · 2 021 Inlägg

gör va dem säger o busa inte allt för mycket, bör inte vara några probs då

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Mr_Gear Biltokig
22 juni 2008 · 870 Inlägg

Du kan kräva att få din halkkörning bokad om du vill det då du inte kan bli underkänd på halkan om du gör som instruktörerna säger åt dig.
Och nej, att motorbromsa är bara MYCKET positivt under uppkörning eftersom du sparar bensin och därmed miljö genom att motorbromsa smile

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 juni 2008 · 3 404 Inlägg

Mr_Gear skrev:
Du kan kräva att få din halkkörning bokad om du vill det då du inte kan bli underkänd på halkan om du gör som instruktörerna säger åt dig.
Och nej, att motorbromsa är bara MYCKET positivt under uppkörning eftersom du sparar bensin och därmed miljö genom att motorbromsa smile

Jo det är ju så jag också tänkt, gasa som f*n men motorbromsa som "kompensation", det gillar dock inte han jag kör med och menar "gasa på när vägen är bra men ge själva f*n i motorbroms". Detta följer jag såklart men så fort man hamnar i morsans/farsans bil så slappnar man av och motorbromsar i alla fall lol

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang