Garagets första Skyline R34 GT-R

Projektet får en nystart...
  • 12 Följare
  • 236 314 Visningar
  • Projektet avslutat 29 september 2014
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
13 mars 2009 · 2 258 Inlägg

Grattis, vad härligt att ni fått positiva besked! big_smile Ser fram emot att se bilen rulla i sommar, och få se ER ute också. big_smile Det har ju som sagt inte varit så många mil med den här bilen... ÄN ska tilläggas... smile

Kram / Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Bjork OEM <3
13 mars 2009 · 6 957 Inlägg

Alecci skrev:
Verkar som om fälgarna faktiskt kommer bli sålda... Vi får väl se här under dagen.

I övrigt kan jag meddela att jag och sambon precis fick besked att vi kommer in på våra utbildningar, vilket medför bättre ekonomi, garanterad körning i sommar och mer godis till bilen.

Känns som om din lust blivit bra mkt större nu? big_smile

OEM <3
Alecci
13 mars 2009 · 2 014 Inlägg

Nu finns även en liten video på bilen uppladdad, den hittar ni här. Tyvärr inget gasande eftersom jag var ensam vid tillfället och inte kunde gasa och filma samtidigt. Ni får också usäkta kvaliteten då klippet är filmat med min digitalkamera som är allt annat än värsta modellen.

Ska dock filma lite vid mappningen sen hade jag tänkt... När motorn når 5500 rpm går det knappt att stå i närheten av bilen.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
falkn
13 mars 2009 · 76 Inlägg

Riktigt kul att höra att det börjar gå på rätt håll smile Fälgarna såg riktigt bra ut, klart hade det ju sett ännu bättre ut med 19", men det är nog inte det första jag hade prioriterat då jag tycker att det verkar fullt tillräckligt. Lycka till med resten nu!

Crazygreek Billackerare
13 mars 2009 · 365 Inlägg

fan va snygga dom var big_smile bilen oxå smile !!

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se
Lemzor
15 mars 2009 · 67 Inlägg

kul att alla motgångar börjar ge med sig nu, ser riktigt bra ut=)

Nissan 200sx s13 "The Nitz" (1991)
Godspeaker Specialist
16 mars 2009 · 1 187 Inlägg

efter en tråkigt måndag på kontoret, så kan jag efter 24 sidor av din tråd konstatera: Du har faan tålamod. Jag skall säga att efter dina problem så hade jag dumpat bilen i närmsta sjö och aldrig mera tänkt på den tongue Men cool är den, riktigt cool big_smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Alecci
29 mars 2009 · 2 014 Inlägg

Söndagen 29 mars 2009:

Bak- och sidokjolarna från Nismo är nu inlämnade på kolfiberdrapering, och motorhuven är inlämnad på reparation och lackering. Förhoppningsvis är allt klart i tid till Elmia-mässan. Dessutom är tid för mappning inbokad i början av maj. Nu inväntas spänt leveransen av de övre kontrollarmarna bak från Whiteline.

Därutöver verkar det som om den ekonomiska situationen har löst sig så pass att jag kommer ha råd att bruka bilen flitigt i sommar. Som så ofta annars, den som lever får se...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
KingWS6 TACS Medlem
29 mars 2009 · 457 Inlägg

Ser kanon ut, fälgar och i övrigt!

Vet inte vilka de problemen och motgångarna är som en del referarar till här men ska läsa igenom tråden från början nu. Verkar vara intressant läsning! smile

Angående spacers - Hur mycket kan och får man flytta ut däcken? Det är väl bestämmelser om det också förstår jag ...

Alecci
29 mars 2009 · 2 014 Inlägg

KingWS6 skrev:
Ser kanon ut, fälgar och i övrigt!

Vet inte vilka de problemen och motgångarna är som en del referarar till här men ska läsa igenom tråden från början nu. Verkar vara intressant läsning! smile

Angående spacers - Hur mycket kan och får man flytta ut däcken? Det är väl bestämmelser om det också förstår jag ...

Det finns bestämmelser och kanske till och med förbud (?) vad jag förstått. Bland annat fåt väl ingen del av hjulet (fälg + däck) gå utanför skärmen. Men men... Om syftet med detta projekt var att ha en helt laglydig bil så gick det det hyfsat snett för jäkligt länge sedan. big_smile

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
8 april 2009 · 2 014 Inlägg

Onsdagen 8 april 2009:

Jaha, dags för en liten uppdatering igen då.

Min fina kolfiberhuv vart ju tidigare inlämnad för lackering eftersom skadorna på den mer eller mindre uteslöt möjligheten att behålla kolfibermönstret. Dock blev jag positivt överraskad, tycker bilen blev bättre med huven i karossens färg.

Så långt, så bra... Men sen måste ju alltid lite dåliga nyheter framföras också.

Inför besiktningen imorgon var bilen idag på verkstad för en fyrhjulsinställning. Det gick inget vidare. Toe lyckades vi ordna så att de stämmer perfekt, men det var värre med caster och camber. De koncentriska justeringar jag inhandlat för att kunna fixa till cambervinkeln bak gick inte att montera eftersom bultarna satt för hårt åt. Gick inte få loss dem med några som helst tricks, och följaktligen är en liten date med induktionsvärmare är inbokad.

Det jävligaste är dock att bilen känns ännu mer skum i styrning/väghållning nu än innan hjulinställningen. På vägen hem från verkstaden körde jag över ett litet gupp och därefter kändes det ungefär som om hela vänster framhjul satt löst. I hastigheter över 30 km/h är bilen riktigt läskig att köra.

Jag blir inte klok på vad i helsike det kan vara. Har ett flertal gånger kollat så att allt i framvagnen är ordentligt åtdraget, och fälgmuttrarna vet jag inte hur många gånger nu jag dragit för kung och fosterland... Fälgarna är helt nyrenoverade, så de är runda och fina.

Möjligtvis kan den hårda inställningen på coilovers bidra, men det torde i så fall endast märkas vid diverse ojämnheter i vägen, inte en bra stund efter. Styrningen känns dessutom väldigt progressiv, inte linjär som den annars ska vara. Tips mottages tacksamt!

Jaja, passade i alla fall på att plåta min och sambons bilar tillsammans (för första gången), trots kasst väder och smuts...

Nämen, vad har vi här då? En schysst bil... smile
http://farm4.static.flickr.com/3338/3423856427_96e86d029b.jpg

Eller två kanske? Who's your daddy?
http://farm4.static.flickr.com/3560/3424664950_41d16c29dc.jpg

Det här har vi väntat på länge!
http://farm4.static.flickr.com/3635/3423857117_28878c6b42.jpg

Grymma baklysen... Lite lika i alla fall.
http://farm4.static.flickr.com/3350/3423857753_cf86572d2b.jpg

Mappningen är nu spikad till 20 april... Och det får avsluta dagens uppdatering.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Spelis
8 april 2009 · 1 926 Inlägg

Tråkigt med väghållningen där, men det blev riktigt fint med motorhuven i bilens färg!

Roligt att tjejen din kör stylat också! wink

Senast redigerat av Spelis (8 april 2009)

Alecci
9 april 2009 · 2 014 Inlägg

Torsdagen 9 april 2009:

Ja, det här har sannerligen varit en intressant dag...

Gick upp kl 8 i morse för att försöka lokalisera problemet med styrning/väghållning innan besiktningen, städa ur bilen samt lite annat småfix.

Hissade upp bilen och fortsatte leta bland muttrar och bular, kände och drog på allt i hela framvagnen innan jag slutligen hissade ner bilen, då man återigen drog hjulmuttrarna för allt vad man var värd.

Ut på provtur for jag och upptäckte att bilen fortfarande uppförde sig helskumt. Brände i sakta gångfart bort till verkstaden där hjulinställningen utfördes och kollade om de, trots fullspäckat schema, kunde tänka sig att hissa upp bilen och kolla lite, om jag nu skulle ha missat något.

Nästan omgående hittades problemet... En stor mutter på undre bärarmen var tydligen lossad av någon (återkommer om det senare), och hade kilat fast sig mot saxsprinten några gängor för lånt ner. Höger framhjul gick att rycka eller trycka hur mycket man ville i alla möjliga riktningar.

Med hjälp av en mutterdragare drogs muttern åt igen, den gamla sprinten borrades ut och ersattes med en ny. Till och med gängorna på både mutter och bult var fortfarande hela... Ibland har man tur.

Med detta avklarat kör man hem igen, och även om bilen fortfarande inte ligger klockrent på vägen så är problemen och de skumma symptomen till 98% borta. Resterande tror jag beror på att alla hjulvinklar ännu inte är fullt justerade.

Angående den där muttern... Lite senare under dagen slog det mig att någon av mina medhjälpare gjorde mig en björntjänt när motorn lyftes ur efter kraschen, och då försökte lossa den där muttern (helt i onödan kan tilläggas), men glömde att först dra ut sprinten med resultatet att det hela kilade fast sig något djävulskt. Eftersom det då var långt kvar tills bilen skulle vara på vägen igen och tiden vid det tillfället var knappt, så lät vi det bero. Aja baja, inte lämna saker ogjorda om man inte tydligt nedtecknar någonsans att det ska åtgärdas senare. Då var man en läxa rikare.

Glad i hågen över att problemt lösts fräser man hem för att byta om inför besiktningen. När jag kommer ut till bilen och har startat motorn och satt strålkastarna på halvljus, som sig bör, ser jag något hemskt framför mig! Jag har ju för i helskotta glömt konvertera de nya lyktorna! Så dags att komma på nu när det är brådis till besiktningen...

Efter en del väl valda ord som jag, med tanke på att vissa känsliga personer kommer läsa detta, väljer att inte återge här studsar man ut ur bilen och tar itu med konverteringen. Efter en hel del strul är den klar, och jag beger mg återigen till verkstaden med det fullbokade schemat. Jo då, de kan tänka sig att hjällpa mig kontrollera ljusbild och allt. Lyktorna justeras lite, och även om ljusbilden inte är klockren så är den ganska bra ändå, så att den troligtvis skulle vägapå gränsen mellan godkänd och icke-godkänd.

Återigen kuskar man hemåt för att hämta upp sambon, som jag övertalat att följa med. Uppäcker då att klockan är hiskeligt mycket, och tiden för min besiktning har både slagit och passerat. Då gör man en fin liten chansning, oh ringer stationen och frågar om de inte skulle kunna klämma in mig senare under dagen? Jodå, om jag gav mig iväg genast skulle jag precis hinna ta en tid som någon avbokat.

Jag och sambon rusar ut till bilen, och jag kastar mig in i förarsätet.Precis som jag ska till att vrida på nyckeln för att starta, ropar sambon utifrån att det är något som pyser för jävligt. Ut springer man och lyckas efter någon minut lokalisera pysljudet, som kommer från en tydligen undermålig lagning i mina nyrenoverade fälgar. Men men, tjockt pannben som man har vägrar man att ge tappt och kör snabbt in bilen i garaget, hissar upp bilen och lossar hjulet.

Springer tillsammans med däcket ut till bruksbilen, min gamla stabila, högerstyrda Honda. Slänger in hjulet i skuffen och ska anträda färden till en annan verkstad för att se om de i ljushastighet kan avhjälpa problemet med vilka som helst till buds stående medel. Vad händer då? Jo, startmotorn på den förbannade Hondan ger upp. Bilen vägrar absolut att starta, och för första gången i min bilhobbyhistoria finner jag inte ord för att uttrycka vad jag tänker och känner... Ett lamt sträckande av händerna mot himlen fick istället symbolisera min sinnesstämning i det ögonblicket...

Efter visst övertalande går sambon med på att transportera mig och hjulet i sin bil till verkstaden. Där lyckas jag med en kombination av charm och fjäsk få tillåtelse att nyttja deras maskiner till att kränga av däcket och låta dem kika på det. Nyheterna man får är inget vidare... Det där lilla hålet som åstadkommer luftläckan måste svetsas, säger de, och de svetsar inte i aluminium.

Följaktligen ringer man upp fälgrenoveraren, och som tur är har han tid att slänga ett snabbt öga på fälgen. Jag, sambon och djävulens avkomma till BBS-fälg fräser därefter bort till renoveraren, som föreslår ett lager med sikaflex för att få stopp på läckaget. Ett sådant anbringas snabbt på fälgen, och därefter åker vi tillbaka till verkstaden för att kränga på däcket (däremot inte pumpa luft i det förrän sikaflexen fått härda lite).

Sedan sitter man följaktligen på verkstaden och glor slött omkring sig, ringer upp bilprovningen och avbokar den framflyttade tiden och väntar på att sikaflexet ska härda. Till slut är det stängningsdags för verkstaden, och det är alltså dags att pumpa i luft och balansera innan den möjligheten försvinner för dagen (som väl att märka är sista arbetsdagen innan Elmia-/påskhelgen.

Se där ja! Det håller tätt, upp med hjulet i balanseringsmaskinen och balansera så snabbt man bara kan göra det på ett kompetent sätt. Men vad hör man då? Ett litet pysande, som sakta men säkert växer sig starkare.

Nu har jag fått nog, så jag kutar ut i butiken och hämtar en "däck-på-burk", skruvar ur ventilen och pumpar in skummet. Sedan ska man ju snabbt som fasen bort med burken och i med ventilen innan allt skum hinner tryckas ut. Tack och lov lyckas man tappa både ventilen och mejseln, med följden att hjulet, jag och mitt hår blir överöst med däckpunkteringsskum. Efter viss panik får jag till slut dit ventilen.

När man så står där och gnisslar tänder och nästintill gråter av frustration, så ringer naturligtvis mobiltelefonen. Kastar ett öga på den och ser att det är en potentiell arbetsgivare som ringer. Med skum i örat få jag höra att jag fått inte bara ett, utan två, extrajobb. Något positivt den här förbannade dagen i alla fall...

Därefter hem snabbt som fasen och monterar på hjulet, för man skaju helst ut och köra lite efter att man pumpat in sånt där i däcket. Ut och glider en sväng och stannar slutligen vid den lokala macken, för att kontrollera. Jodå, det pyser fortfarande, men numera ytterst, ytterst lite...

Pumpar i rätt lufttryck i däcket och kör redan runt på hemorten i en halvtimme. Sedan tillbaka till macken och kontrollera. Cirkus 0,05 bar har däcket släppt ut under en halvtimmes varierande körning. Det får duga för Elmia-helgen.

Därefter bar det av hemåt för att inta dagens första mål mat och fatta beslut huruvida man ikväll ska glida ner till bilträffen i stan trots körförbud och pyspunka...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Janken Driver
9 april 2009 · 2 111 Inlägg

Låter som en händelserik dag minst sagt. Jag tycker att vissa dagar inte gjort annat än jävlats, men fan, man ligger i lä måste jag säga.. :S.

Håller tummarna för att allt går bra nu i helgen och att du får fälgen riktigt fixad så snart det är möjligt.

Tappa inte lusten nu även om de inte gör annat än jävlas, du gör ett kanonjobb med bilen!.

Impad över att du tog tag i allt direkt och inte bara gick o la dig i sängen med huvudet under kudden...!

MVH Janken

Senast redigerat av Janken (9 april 2009)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Sand_Man Magister Mundi Sum
9 april 2009 · 177 Inlägg

Aj !

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)
Audi A6 Allroad 2,7 Biturbo "Quattron" (2004)
Volvo V50 1,8F "Snålbilen" (2008)
Chevrolet Corvette "Vetten" (1987)
Nightwing
9 april 2009 · 22 Inlägg

Ojojoj vilken dag. Fy fan.

Volvo S 60 "D5-R" (2002)
Volvo S60 T5 "ETCC Prototyp" (2002)
Spelis
9 april 2009 · 1 926 Inlägg

fy fan vilken dag!

TobbeTT
9 april 2009 · 948 Inlägg

typiskt att det ska krångla så för dig sad

jocket4
10 april 2009 · 189 Inlägg

fyfan vad allt verkar krångla för dig, beundrar dig för att du fortfarande orkar.. hade något sådant hänt mig hade jag rivit hela garaget tongue

Alex_M Steker som aldrig förr
10 april 2009 · 503 Inlägg

Dendär har man vart med om förut. därför 200an har en liten bula på höger bakskärm smile

8-)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang