Kabel till stereo direkt från batteri?

Johannes_a
20 augusti 2008 · 15 Inlägg

Hej. Jag undrar om man kan dra en kaabel direkt från batteriet till stereon? givetvis via en säkring. Jag saknar nämligen minneskabel till stereon, men kommer det att funka med strömstyrka och sådant. volten bör väl inte vara något problem. stereon vill ha 12v. men hur det är med amperen vet jag inget om.

tacksam för hjälp!

/Johannes

CroZZeN
20 augusti 2008 · 400 Inlägg

Jajjemän dra kabel du! Själv så har man 21mm2 till stereon big_smile

Ride Like You´ve Never Been Hurt
JimmyL
20 augusti 2008 · 39 Inlägg

bara att dra en kabel det ! avsäkra den.  21mm2 är lite överdrivet ... blir nog bara mer störningar då . lagomt med en vanlig 2mm2 ellr va dom är smile

Jimmy
Sokrates Eliminator
20 augusti 2008 · 1 441 Inlägg

JimmyL skrev:
bara att dra en kabel det ! avsäkra den.  21mm2 är lite överdrivet ... blir nog bara mer störningar då . lagomt med en vanlig 2mm2 ellr va dom är smile

Om du inte kan nått om kabelarea  motstånd och strömförbrukning tycker jag inte du skall skriva nån kommentar,,,,Då blir frågeställaren ev. förvillad.

/Tommy  cool

Senast redigerat av Sokrates (20 augusti 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Drönirettab
20 augusti 2008 · 21 761 Inlägg

En 4-kanals bilstereo brukar kunna ge ut runt 4x18-25WRMS, räknar man på 100W totalt och 50% verkningsgrad på stereon så borde strömförbrukningen bli ungefär 14A vid 14,4V matningsspänning.

2m lång 2,5mm2 kabel får ca 0,2V spänningsfall vid 15A ström, det är klart godkänt. Alltså räcker det egentligen med 2,5mm2 kabel om den är 2m lång, lämplig säkring är 15-20A (vilket är en godkänd säkringsstorlek för 2,5mm2 kabel).

Vill man använda en grövre kabel så är det ingen nackdel, men 2,5mm2 ska fungera utan problem bara man klämmer alla kabelskor ordentligt. smile

Johannes_a
20 augusti 2008 · 15 Inlägg

tack så mycket! skall ut o dras kabel nu smile

Thullen
20 augusti 2008 · 1 653 Inlägg

Sokrates skrev:

JimmyL skrev:
bara att dra en kabel det ! avsäkra den.  21mm2 är lite överdrivet ... blir nog bara mer störningar då . lagomt med en vanlig 2mm2 ellr va dom är smile

Om du inte kan nått om kabelarea  motstånd och strömförbrukning tycker jag inte du skall skriva nån kommentar,,,,Då blir frågeställaren ev. förvillad.

/Tommy  cool

man drar knappast en 21 kvadratskabel till stereon.
4 kvadrat duker aldeles utmärkt.
Däremot till slutstegen ska man ha grövre kabel, men nu var ju frågan om kabel till stereon.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
CroZZeN
20 augusti 2008 · 400 Inlägg

JimmyL skrev:
bara att dra en kabel det ! avsäkra den.  21mm2 är lite överdrivet ... blir nog bara mer störningar då . lagomt med en vanlig 2mm2 ellr va dom är smile

Haha hur skulle de kunna bli störningar av större kablar ?!

Thullen -->> I did wink
Men då tar jag även ström till dvdn och en skärm på den kabeln

Ride Like You´ve Never Been Hurt
Geiros Low is a lifestyle
20 augusti 2008 · 956 Inlägg

2,5mm2 räcker... för att slippa störningar osv som endel pratar om så dra en minus/jord kabel jämte matningen

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se
Audi A4 "Bagged" (2005)
JimmyL
20 augusti 2008 · 39 Inlägg

Thullen skrev:

Sokrates skrev:

JimmyL skrev:
bara att dra en kabel det ! avsäkra den.  21mm2 är lite överdrivet ... blir nog bara mer störningar då . lagomt med en vanlig 2mm2 ellr va dom är smile

Om du inte kan nått om kabelarea  motstånd och strömförbrukning tycker jag inte du skall skriva nån kommentar,,,,Då blir frågeställaren ev. förvillad.

/Tommy  cool

man drar knappast en 21 kvadratskabel till stereon.
4 kvadrat duker aldeles utmärkt.
Däremot till slutstegen ska man ha grövre kabel, men nu var ju frågan om kabel till stereon.

hehe , jag kan iaf ite grann.. tänkte att det lär ju vara lättare att få störning om man drar en fet kabel där vid bilens el än om man drar en tunn typ lika som orginal neutral

Jimmy
TT-Avant
20 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

JimmyL skrev:

Thullen skrev:

Sokrates skrev:

Om du inte kan nått om kabelarea  motstånd och strömförbrukning tycker jag inte du skall skriva nån kommentar,,,,Då blir frågeställaren ev. förvillad.

/Tommy  cool

man drar knappast en 21 kvadratskabel till stereon.
4 kvadrat duker aldeles utmärkt.
Däremot till slutstegen ska man ha grövre kabel, men nu var ju frågan om kabel till stereon.

hehe , jag kan iaf ite grann.. tänkte att det lär ju vara lättare att få störning om man drar en fet kabel där vid bilens el än om man drar en tunn typ lika som orginal neutral

Du kan ju inte få störningar via + kabel om du drar den brevid andra + kablar heller..

Sjlv har man 6mm2 kabel från batteri till CD spelaren. Samma sak med jordkabel.
Men då har jag batteri underbaksätet oxå..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang