Bilen hackar "klunkar" när man släpper och börja gasa igen?

Dann3
10 juni 2008 ·

Fenomenet är i alla växlarna och det "klunkar" till när man släpper gasen och skall börja gasa igen. Smäller typ och det kommer bakifrån bilen?

Riktigt störigt att köra då det låter hela tiden för det blir ju så varje gång man skall växla och släppa gasen osv.

Jag uppfattar det som att det är något glapp där bak i någonting?

Bilen har en S14a diff för dme som undrar och den har ju inte gått så långt men den har nog tagit stryk misstänker jag. Hörde runt lite med andra och dem misstänker Bussningarna bak kan vara kassa?
Och jag misstänketr nog de med då bilen är rätt trimmad och har inte bytt bussningar på den heller så kan säkert mycket möjligt vara dem som behövs bytas?

Någon som har någon erfarenhet av detta?

Kan säga att bilen det handlar om är en Nissan 200sx s13

/danne

Dann3
10 juni 2008 ·

sveaochedith skrev:
hål i avgasröret?

Nej fö fan

alseryd skrev:
Jag tror att din bil flödar på bensin!!!
Eller tändningen!!!
Mvh Eva.

nej ingenting med det

Senast redigerat av Dann3 (10 juni 2008)

elmer
10 juni 2008 · 325 Inlägg

bakvagns bussningarna skulle ja råda dig att byta, vanligt fenomen på s13 detta  smile

Nissan X-Trail "SUV" (2005)
Perran89
10 juni 2008 · 40 Inlägg

elmer skrev:
bakvagns bussningarna skulle ja råda dig att byta, vanligt fenomen på s13 detta  smile

nog de mest troliga felet tongue

Audi A6 "3.0 Tfsi Quattro S-line" (2013)
Rinnegan Malleus Malificarum
10 juni 2008 · 2 401 Inlägg

Bakvagns bussningarna har ingenting att göra med motorns gång..

Som jag ser det, så har du problem med spridarna eller så har din tändning tagit semester. Om inte så har du formulerat problemet konstigt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
LocKtar Herr
10 juni 2008 · 1 722 Inlägg

Har samma problem med min=) men jag kör endå! får byta när det rasar! hör av dej fall du lyckas hitta problemet!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
kolvas
10 juni 2008 · 4 001 Inlägg

bakvagnsbussningar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Jonsa_
10 juni 2008 · 118 Inlägg

knutkors kardan ? om det smäller när du kopplar ur o släpper upp osv.. ?

Orange_Dragon
10 juni 2008 · 392 Inlägg

LeNNy_ skrev:
knutkors kardan ? om det smäller när du kopplar ur o släpper upp osv.. ?

Det skulle vara min gissning också. Är precis lika fenomen på min Bmw, och jag skulle tippa på att det är det som är slut på min...
Klunkar som fan som sagt när man gasar till en gång, och lika när man trampar ner kopplingen lite för häftigt(inte när man SMYGER ner den....)

Aja, hoppas du kommer på det iaf.

Senast redigerat av Orange_Dragon (10 juni 2008)

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
BARRET
10 juni 2008 · 561 Inlägg

Han har inget problem med motorn ju, det är ju klonk i bakvagnen som han frågar om här

Rinnegan Malleus Malificarum
10 juni 2008 · 2 401 Inlägg

BALAN skrev:
Han har inget problem med motorn ju, det är ju klonk i bakvagnen som han frågar om här

Men om det poffar så har det inget att göra med bakvagnen, jag har aldrig hört en bakvagn som poffar vid gassläpp. Har du ?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Wanegardh Asgammal medlem.
10 juni 2008 · 2 246 Inlägg

Siarnaq skrev:

BALAN skrev:
Han har inget problem med motorn ju, det är ju klonk i bakvagnen som han frågar om här

Men om det poffar så har det inget att göra med bakvagnen, jag har aldrig hört en bakvagn som poffar vid gassläpp. Har du ?

var står det poffar?

Jonsa_
10 juni 2008 · 118 Inlägg

Orange_Dragon skrev:

LeNNy_ skrev:
knutkors kardan ? om det smäller när du kopplar ur o släpper upp osv.. ?

Det skulle vara min gissning också. Är precis lika fenomen på min Bmw, och jag skulle tippa på att det är det som är slut på min...
Klunkar som fan som sagt när man gasar till en gång, och lika när man trampar ner kopplingen lite för häftigt(inte när man SMYGER ner den....)

Aja, hoppas du kommer på det iaf.

jo hade de på 740n.. stämmer precis med fenomenett

Dann3
10 juni 2008 ·

Såg att kanske redan dem va bytta på bilen?

En bild:

http://i28.tinypic.com/2lbgpcg.jpg

Ser dem ut så?, Och sitter dem där dem såkallade bakvagnsbussningarna?

Enligt faktan heter dem "Subframe Align and Lock kit"

Om dem redan är bytta så vet jag inte vad det är som orsakar klunkandet yikes

/danne

Senast redigerat av Dann3 (11 juni 2008)

christofer_k Vorsprung durch Technik
25 juni 2008 · 2 432 Inlägg

De klunkar för ig åxå fast jag har framhjulsdrivet asså från fram då  kan de vara driv knutarna som e slut lr nått?

Dann3
29 juni 2008 ·

"Glappet" handlar om spelet mellan kronhjul (cirkelformade drevet) och pinjongen (trubbig pinne med kuggar runtom-ser ut som en glasstrut).
För att reducera glappet måste hela diffen flyttas i sidled med hjälp av shims.

Var köper man dessa schims? Är de dyra?

Senast redigerat av Dann3 (29 juni 2008)

kolvas
30 juni 2008 · 4 001 Inlägg

Dann3 skrev:
"Glappet" handlar om spelet mellan kronhjul (cirkelformade drevet) och pinjongen (trubbig pinne med kuggar runtom-ser ut som en glasstrut).
För att reducera glappet måste hela diffen flyttas i sidled med hjälp av shims.

Var köper man dessa schims? Är de dyra?

Hur mycket glapp är det? det ska vara lite glapp

Ifall du har för mycket glapp där så ska man inte som lekman schimsa upp det, eftersom du har glapp kan kronhjul/pinjong tagit stryk så jag rekommenderar dig att ta kontakt med någon som jobbar med bakaxlar

Edit: här är en som kan hjälpa dig www.videbilservice.se

Senast redigerat av kolvas (30 juni 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang