Bilen stulen och uppbränd. Vem betalar bärgningen?

fusionfloppa
27 maj 2008 · 5 Inlägg

Hej allihopa!
Nu är det så att min gamla skrotbil blev stulen i helgen. Sedan så blev den tydligen också uppbränd sad  Efter det så bärgades bilen tydligen bort därifrån. Sedan så är det absolut ingen som kontaktar mig om var den befinner sig. En kompis som åker förbi firman ser den och kontaktar mig. Sen så påstår bärgningsfirman att jag ska betala för hela kalaset. Det är ju min bil mad

Kan jag verkligen bli betalningsskyldig till bärgningsfirman, som utan min vetskap bärgade bort bilen från platsen. Han påstår att det var larmcentralen som beställde bärgningen. Tycker att det är konstigt att jag ska betala en bärgningsfirma för en tjänst som innebar att bilen nu befinner sig på en plats där jag egentligen inte vill ha den, när dem dessutom varken rådfrågar mig om bärgningen eller meddelar mig om bilens position efter utfört arbete. Bilen och firman var jag alltså tvungen att hitta själv.

Bilen efter branden finns under gamla fordon

// En arg Bilägare

Senast redigerat av fusionfloppa (27 maj 2008)

Volvo 240 (1976)
haack
27 maj 2008 · 186 Inlägg

en av anledningarna till att man bör ha minst halvförsäkring på skrotet.
tyvärr är de nog du som blir betalningsskyldig i detta fall om du nu inte har bilen halvförsäkrad, är osäker på garageförsäkringen om den täcker, men de kanske den åxå gör.

trist är de!

MarcusL #2573
27 maj 2008 · 1 489 Inlägg

Ser inga bilder under 'gamla fordon' ?

• Även den starka måste ta i när han skiter
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
27 maj 2008 · 6 170 Inlägg

MarcusL skrev:
Ser inga bilder under 'gamla fordon' ?

Han har väl inte hunnit flytta dom dit, det är hans blåa 360 iaf.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Innox Turbocharged
27 maj 2008 · 421 Inlägg

Jag skulle säga att nej, du är inte betalningsskyldig. Det föreligger inget avtal mellan dig och bärgningsfirman, och larmcentralen har inte rätt att ingå avtal som är bindande för tredje man (dig). Det finns undantag från huvudregeln att det inte är bindande, men jag kan inte se att något sådant skulle bli aktuellt här, om man inte anser att du haft nytta av bärgningen, men det är ju en tolkningsfråga, hade dom bärgat den till dig kanske man hade kunnat hävda det, men nu fick du inte ens veta nåt o bilen står någon annanstans utan att du är informerad, då skulle inte jag säga att du haft nytta av det. Säg till bärgaren att han får vända sig till larmcentralen.

Senast redigerat av Innox (27 maj 2008)

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.
fusionfloppa
27 maj 2008 · 5 Inlägg

Okej! Det var ju skönt att höra, då ska jag kolla upp det lite mer och sedan hälsa det till bärgaren tongue

Kan det göra någon skillnad om den stod vid en vägkant när räddningstjänsten hittade den?

Nu finns även bilderna upplagda så att ni kan se dem big_smile

Senast redigerat av fusionfloppa (27 maj 2008)

Volvo 240 (1976)
fusionfloppa
27 maj 2008 · 5 Inlägg

haack skrev:
en av anledningarna till att man bör ha minst halvförsäkring på skrotet.
tyvärr är de nog du som blir betalningsskyldig i detta fall om du nu inte har bilen halvförsäkrad, är osäker på garageförsäkringen om den täcker, men de kanske den åxå gör.

trist är de!

Det var inte ens garagförsäkring på den, den stod mest bara och dammade. Alltså var den oskattad, obesiktigad och oförsäkrad.

Volvo 240 (1976)
Muttley
27 maj 2008 ·

stod den ivägen på en väg, så är de absolut du som ska betala, men stod den på ett ställe där den inte var ivägen för någon tycker jag inte du ska betala.
om den står på vägen var de helrätt att de bärgade bort den.

loudness
27 maj 2008 · 4 554 Inlägg

man får väl inte flytta på någons egendom utan tillstånd från ägaren? (förutom om den kan bidra till fara eller nått)?

Muttley
27 maj 2008 ·

loudness skrev:
man får väl inte flytta på någons egendom utan tillstånd från ägaren? (förutom om den kan bidra till fara eller nått)?

jo har den stått på en allmän plats alldeles förlänge får man flytta på det!  och står de på en vägkant är den alltid farlig.

FireTraXX DFFL
27 maj 2008 · 9 020 Inlägg

tkd_rille skrev:

loudness skrev:
man får väl inte flytta på någons egendom utan tillstånd från ägaren? (förutom om den kan bidra till fara eller nått)?

jo har den stått på en allmän plats alldeles förlänge får man flytta på det!  och står de på en vägkant är den alltid farlig.

Den har blivit stulen och uppeldad.
Var den står avgör inte vem som ska betala i detta fallet...

Han ska inte stå för en krona eftersom att han varken beställt bärgning eller godkänt någon bärgning.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Losgard
27 maj 2008 · 1 688 Inlägg

Ring snuten och säg att du hittat både bilen och tjuvarna lol

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
mickecorrado Bilplåtslagare
27 maj 2008 · 1 036 Inlägg

Detta är nackdelen som tidigare nämdes med trafik- eller ingen försäkring. ägaren får stå för kalaset

Smoke Tires Not Drugs.
Towman
21 augusti 2008 · 15 Inlägg

Har du anmält bilen stulen till polisen innan de hittade den?
om du har gjort det så kan de ha frågat dig om du vill att bilen skall bärgas
om du har sagt ja på den frågan så är det du som är betalningsskyldig

annars om de bärgar bilen så kan det gå som långflytt dvs de anser att den står ivägen eller olämpligt
men då är det polisen som skall betala den avgiften.
Bärgaren har ingen skyldighet att ringa å fråga om vart bilen skall bärgas men önskemål kan man ge.
oftas så bärgar man den till märkes verkstad.

kör själv bärgare så information om sådant här kan man.
hur gick det?

Towman
21 augusti 2008 · 15 Inlägg

tkd_rille skrev:

loudness skrev:
man får väl inte flytta på någons egendom utan tillstånd från ägaren? (förutom om den kan bidra till fara eller nått)?

jo har den stått på en allmän plats alldeles förlänge får man flytta på det!  och står de på en vägkant är den alltid farlig.

Polisen eller gatubolaget kan beställa bärgning utan att ägaren till fordonet kan säga någonting

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang