Hur monterar man Ögonlock bäst?

Makemehappy
20 oktober 2008 · 256 Inlägg

Har precis lackat ett par ögonlock till min RX8 och nu ska jag bara sätta dit de.
Men med vadå? En del säger dubbelhäftande tejp en del säger lim.

Jag vill helst att man kan tabort ögonlocken utan skador när det behövs t ex före en besiktning, då man kan få ombesiktning pga dålig ljusbild. Men samtidigt vill jag att de ska sitta bra, så att de inte lossnar när man kör!

Vad är era erfarenheter?

Senast redigerat av Makemehappy (20 oktober 2008)

Rspeter Audi A5 quattro driver.
20 oktober 2008 · 2 203 Inlägg

Om inte ögonlocken är sådana som du kan fästa i strålkastarfästet så måste du ju tejpa fast dom om du vill kunna ta bort dom. Täcker dom lyktan så mycket så lite av ljusbilden försvinner?

Frosted
20 oktober 2008 · 1 878 Inlägg

silicon funkar. samt volvos negerkludd (som jag kallar det, ursäkta språket)

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
ironhead volvoraggare
20 oktober 2008 · 4 776 Inlägg

pul-lim

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Makemehappy
21 oktober 2008 · 256 Inlägg

Rspeter skrev:
Om inte ögonlocken är sådana som du kan fästa i strålkastarfästet så måste du ju tejpa fast dom om du vill kunna ta bort dom. Täcker dom lyktan så mycket så lite av ljusbilden försvinner?

Nja de täcker inte så mkt av ljusbilden egentligen, men du vet hur bilbesiktningsmännen är, det räcker med att de har mens eller är deprimerade just den dagen så godkänner de inte det.

Men är det ingen risk att de trillar bort om jag tejpar de? Hur är det med silikon?
För ögonlocket ska fästas på strålkastarglaset.

Gulmun * Klåpare
21 oktober 2008 · 1 718 Inlägg

De är ju egentligen inte tillåtna oavsett hur mycket ljusbilden påverkas eller inte, men enligt mina erfarenheter så brukar det inte vara några större problem.
   De går att fästa på många sätt, dubbelhäftande tejp, karborrband, lim eller kitt. Oavsett vilken metod du väljer så se till att hög temperatur inte är något problem, det brukar nämligen inte vara vinddraget som blåser bort dom, utan varma strälkastarglas som bränner/föråldrar bort limmet. Det betyder dock inte att det är jättevanligt at de åker av under färd.
Egentligen så är det inte så dåligt att fästa dom i motorhuven med en liten plåt och lim på baksidan, om det finns plats.

Men kom ihåg, ögonlock som är enkla att ta bort brukar försvinna på parkeringar.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Makemehappy
21 oktober 2008 · 256 Inlägg

Mycket bra svar! Känner du till nått lim/tejp som just tål höga temeraturer?

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
21 oktober 2008 · 1 659 Inlägg

Gulmun skrev:
De är ju egentligen inte tillåtna oavsett hur mycket ljusbilden påverkas eller inte, men enligt mina erfarenheter så brukar det inte vara några större problem.
   De går att fästa på många sätt, dubbelhäftande tejp, karborrband, lim eller kitt. Oavsett vilken metod du väljer så se till att hög temperatur inte är något problem, det brukar nämligen inte vara vinddraget som blåser bort dom, utan varma strälkastarglas som bränner/föråldrar bort limmet. Det betyder dock inte att det är jättevanligt at de åker av under färd.
Egentligen så är det inte så dåligt att fästa dom i motorhuven med en liten plåt och lim på baksidan, om det finns plats.

Men kom ihåg, ögonlock som är enkla att ta bort brukar försvinna på parkeringar.

Jävla sätt hmm

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
sir_daniel www.kudoz.se
21 oktober 2008 · 3 802 Inlägg

finns ett antal bra tejper som tål mycket.

det jag brukar använda kommer från biltema och har grönt skyddspapper, fungerar kanon att tejpa fast reg. plåtar med och när det suttit en sesong så får man lägga några minuter på att få bort dem.

gör rent ordentligt innan med trasa o tex. t-röd

Gulmun * Klåpare
21 oktober 2008 · 1 718 Inlägg

Som sir_daniel säger så finns det ett flertal produkter som funkar. Sist så monterade jag med Scotch transparenta dubbelhäftande tejp med rött skyddspapper, finns bl.a. på Coop Bygg. Kan belastas med 1kg på 30cm, tål sol och regn och temperaturer mellan -40 och +90.
  Jag använde det efterssom jag inte hade nåt annat hemma och det fanns dåligt med tid, men det sitter fortfarande. smile Hur varma strålkastarglasen blir varierar på olika bilar, men generellt så är större glas svalare med halogen. Bäst är om du kunde mäta tempen på glaset efter 5 minuter stillastående med hel och halvljuset på.
På bilar med xenon behöver du aldrig oroa dig för någon större värmeutveckling.

Robban_89: Ja det är ett jävla sätt. Skulle gladeligen installera mordiska billarm från stickdeath.com om det fanns på riktigt för att förhindra sånt...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Etingelholm
21 oktober 2008 · 979 Inlägg

ja skruvade fast mina i strålkastar fästerna. Fan går ju inte limma dit skiten, antingen så flyger dom av när man kör eller pga värmen av lyktorna. Om inte annat så finns de gott om tattare så inte kan se skillnad på din eller sin egen parkeringsplats. Skruva fast de bara. Besiktingen kan inget säga!!! fullt lagligt.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Sokrates Eliminator
21 oktober 2008 · 1 441 Inlägg

Inte lagligt, skall vara 2:a på besiktningen.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
GOLF_TDI_
21 oktober 2008 · 141 Inlägg

varför en två på besiktnigen
bara han inte ändrar sin ljusbild på halv ljus!! heljus skiter de i

Claeson
Tiger1978 Fattig student
21 oktober 2008 · 1 282 Inlägg

Kardborre band funkar med.. finns ju såna med lim på baksidan

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Gulmun * Klåpare
21 oktober 2008 · 1 718 Inlägg

GOLF_TDI_ skrev:
varför en två på besiktnigen
bara han inte ändrar sin ljusbild på halv ljus!! heljus skiter de i

Jo det har att göra med gällande lagstiftning.

Förbjudna anordningar
7 § Personbil får inte förses med följande delar eller tillbehör. Detta förbud gäller inte punkterna 1, 2, 4 och 6 om bilen är typgodkänd enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet varit försedd med sådan anordning.

1. Anordning, vars höjd över omgivande karosseriyta överstiger 30 mm och som har en mindre bredd än höjd och som inte är nödvändig för fordonets användning. Förbudet gäller dock inte sådan anordning som är av mjukt material eller så fjädrande att dess höjd inte överstiger 30 mm då den utsätts för en lätt kraft. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A och med lätt kraft avses en kraft av högst 100 N.

2. Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar dock inte s.k. husvagnsspoiler och spoiler avsedd som smutsavvisare för bakruta. Förbudet omfattar inte heller spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A.

3. Skärmar av metall eller annat hårt material som i efterhand monterats över strålkastare.

4. Vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar på hjul och navkapslar på fordon av 1968 eller senare års modell. Förbudet gäller dock inte vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar som befinner sig innanför ett vertikalt plan som tangerar däckets sida, eller befinner sig innanför den yta som bildas av horisontella räta linjer och som tangerar fordonets karosseri närmast hjulet.

5. Taklastbärare, t ex skidställ och takräcke, som skjuter mer än 50 mm utanför ett vertikalplan genom takets sidobegränsning vid platsen för den utskjutande delen av taklastbäraren.

6. Anordning som utgör skydd för fordonsfronten vid kollision med djur, vanligtvis bestående av en gles rörkonstruktion så kallad viltfångare (bullbar).

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
MilleN
22 oktober 2008 · 9 108 Inlägg

Ajaj, hoppas mina tonade framlampor och fastlimmade ögonlock klarar sig, ska in i december wink

Gick inte att skruva fast för mig så det blev lim som gäller, fick med när jag köpte ögonlocken på Realcar. Sitter som berget så får någon för sig att dom ska stjäla dom kommer dom bara gå sönder..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang