Bränsleförbrukningsfråga

Solari
9 november 2008 · 15 Inlägg

Undrar lite över hur bensinförbrukningen förändras beroende på vilken hastighet man håller. Att den ökar förstår jag ju, men hur mycket.

T.ex. 90->100, 110->120 hur stor skillnad?

BTW Kör en Volvo V40 2.0

R1kard V-Power
9 november 2008 · 1 186 Inlägg

Det enda jag vet är att min dricker 1,9 med full gas i 200+.

Så skillnaden på 90, 100, 110, 120 är nog inget att lägga kraft på.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Solari
9 november 2008 · 15 Inlägg

Nej du behöver inte lägga kraft på det om du inte vill. Men om jag nu är intresserad av detta så hoppas jag att det är ok...

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
9 november 2008 · 3 404 Inlägg

Kan du inte se soppaförbrukningen i din färddator? :s På min 9000 så skiljer det inte så förbaskat mycket. Det är nog viktigare att hålla en jämn fart.

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Solari
9 november 2008 · 15 Inlägg

Har ingen dator...

Är förändringen försumbar eller kan det göra någon som helst skillnad i plånboken?

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
9 november 2008 · 3 404 Inlägg

Solari skrev:
Har ingen dator...

Är förändringen försumbar eller kan det göra någon som helst skillnad i plånboken?

Skillnad jo, men det är nog försummbart, som sagt håll en så jämn fart som möjligt om du vill ha kvar lite mer pengar. Låser jag farthållaren så hamnar jag på ca 0,79L/mil samma sträcka utan farthållare blir det närmare 0,85> (iof pga att det är "lättare" att gasa på, men även för att det är svårt att hålla en jämn hastighet).

Har du ingen hastighetshållare så kan du endå planera körningen lite bättre, på så vis kan du spara in några dl vid stadskörning.

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Solari
9 november 2008 · 15 Inlägg

Jodå det där med jämn fart och cruise-controller känner man ju till, och det är inget problem. Pendlar 10 mil varje dag så det är därför jag undrar.

Mäki Långsam Perfektionist
9 november 2008 · 4 800 Inlägg

Bilarna drar ju mer på farthållarna än om du håller jämn gas själv. För när det lutar lite uppåt ger bilen mer gas med farthållaren i, det blir alltså realtivt blandad körning med farthållaren.
Kör du istället jämnt och inte trycker ner gasen i onödan och planerar körningen kan du få ner bilen i riktigt billiga mil smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
_Jonex_ Byggare Behm
9 november 2008 · 562 Inlägg

Generellt säger man att högre varv än 3000 drar påtagligt mer soppa.
Dvs åker man 90 på landsväg på 5an med ca 2500v/min så kommer den dra mindre
än om du åker 120 vilket resulterar i ett varvtal på ca 3000 v/min.
Jag har precis som du pendlat 9 mil om dagen och det blir märkbar skillnad i slutändan
när man kör så mycket.. förresten , hur många minuter tjänar man egentligen på att
åka 120 ist för 90 ? Är man sen till jobbet så kan det kanske vara värt dom 5-10 minuterna..

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
__Marcus Whitetrash
9 november 2008 · 589 Inlägg

Aa nej men nu ligger det ju till så här att det finns hastighetsbegränsningar framtagna på vägarna - håll dem och du gör det bästa av situationen. Du får inte köra för fort och inte för sakta. Det enda du får göra annorlunda är väl att åka på fyran istället för femman. Men kommer dom på dig med det får du väl nån miljöböter eller något.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.
Frosted
9 november 2008 · 1 878 Inlägg

när jag ligger i 120km/h med 2900-3000rpm så dricker min bil iaf 1L. men när jag ligger i 90km/h slkar den runt 1.2-1.3l/m.

magiska gränsen ligger vid 3000rpm. som föregående talare har sagt.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
chriss
9 november 2008 · 10 Inlägg

Du tjänar en hel del på hålla 90km/h jämfört med 100-120km/h. Luftmotstånd är i kvadrat till hastigheten och även varvtalet där din motor arbetar som bäst.
Testa att köra en tank genom att komma upp i fart hysat fort (växla mellan 3-4000 rpm) håll jämn hastighet typ 90km/h är konon, lite långsamare uppför och lite snabbare nedför. Så lovar jag att du har en betydligt bättre bränsle förbrukning.

0,65 Klarar jag "långkörningar" på med min Saab 99 -79 2 liters enkelförgasare.
Det är kall starter och stadskörning som verkligen slukar soppa då ligger jag 0,8-1,2 liter milen. Korta sträcker i kylan är min bil en riktig bov.

Det finns en hel del att läsa om ECO driving om inte för miljön så för plånboken! Tävlat en hel del me folk på jobbet som kör betydligt nyare bilar och ligger riktigt bra till.

Enkla regler som gör stor skillnad.
1. Ge fan i att bromsa, släpp gasen tillräckligt långt innan att du hinner utnjutja bilens moment(rulla) och använd bromsen de sista metrarna och för att hålla bilen still.
2. Jämnfart, jojo körning dricker mkt. hitta pedal läget för 90 på raksträckan och håll det i både uppför/nedförs backe. Kommer gå lite lågsamare uppför o lite snabbare nedför.
3. Håll bilen i ordning, pumpa däck, olja, stift, filter.
4. Kör på så hög växel som möjligt utan att bilen brummar (vibrerar, skakar) du känner snabbt när bilen klagar smile

Lycka till!

Senast redigerat av chriss (9 november 2008)

Mazda MX-5 (1995)
Toyota MR2 MK1 B "AW11" (1989)
Joo
9 november 2008 · 741 Inlägg

Frozen1985 skrev:
när jag ligger i 120km/h med 2900-3000rpm så dricker min bil iaf 1L. men när jag ligger i 90km/h slkar den runt 1.2-1.3l/m.

magiska gränsen ligger vid 3000rpm. som föregående talare har sagt.

Det var en konstig volvo du kör, dricker 1 liter/milen i 120 km/h men i 90 km/h så drar den 1.2-1.3l/mil yikes

Jag pendlar ganska ofta till Katrineholm och kör jag i 80 km/h så drar inte min mer än 0.75l/milen, ökar jag till 120 km/h så ligger den på 0.85-0.9l/milen..

Så någon krona per mil tjänar man ju, och pendlar man varje dag så blir det ganska mycket pengar efter 1 månad..

V10
9 november 2008 ·

Så länge man kör på motorväg så är en farthållare mer effektiv, där är det lätt att man "tappar bort" sig i form av samtal eller andra saker som gör att farten kan pendla en hel del. Vad gäller landsväg där man kör upp och ner samt i kurvor så är det bättre utan farthållare, där kan man spara bensin genom att köra själv.

Senast redigerat av V10 (9 november 2008)

zoopåse
9 november 2008 · 1 171 Inlägg

Det folk glömmer (eller kanske inte har hört ens oftast) är att en motor jobbar mycket effektivare med större gaspådrag så att cylindrarna inte behöver använda lika mycket bränsle för att pumpa in så mycket luft genom små hål (ett nästan stängt gasspjäll).

Det betyder kanske att det inte alls är så dumt med farthållare när det är backigt och i lite lägre hastigheter för då får motorn gasa mera i perioder och kanske bränsletillförseln stängas av helt i nerförsbackarna.

Min farthållare funkar tex så att går gaspådraget under nivån då den inte driver bilen framåt utan bara driver sig själv så stängs bränsletillförseln av helt så att den gasar lite lagom/släpper gasen i perioder när det går mycket nerför. Detta för att det sparar bränsle jämfört med att motorn fiser sig själv nerför backen i ren förlust.

Guldfinger Civ.Ing.
10 november 2008 · 70 Inlägg

zoopåse skrev:
Det folk glömmer (eller kanske inte har hört ens oftast) är att en motor jobbar mycket effektivare med större gaspådrag så att cylindrarna inte behöver använda lika mycket bränsle för att pumpa in så mycket luft genom små hål (ett nästan stängt gasspjäll).

Precis. Folk i allmänhet tror ju precis tvärt om.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang