Montera turbomätare... Hur?!!

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
27 december 2008 · 764 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Den röda kan du skita i helt.
Orange till + och om du vill till cigg belysningen och svart till jord.
Röd har ingen mening att koppla in.

MVH

F

Den röda ska kopplas till konstantström och är till för att spara värden (färgval) när tändningen är avstängd! Jag fattar inte varför folk ska slarva med sånt här, blir ju bara tattigt!

Orange kopplar du till 12V vid tändning
Svart kopplar du till lämplig jord
Röd kopplar du till konstant 12V, dvs. som är spänningssatt även när tändningen är avstängd!

Mvh

Gizmojohan
27 december 2008 · 3 295 Inlägg

om man nu har en sån mätare som har möjligheten att spara värdena wink iannat fall så är de så som alla andra skriver, röd ström och svart jord, skit i orange.

sjovold Wolfman Cruisers
27 december 2008 · 1 258 Inlägg

axelj skrev:

Fredrik-79 skrev:
Den röda kan du skita i helt.
Orange till + och om du vill till cigg belysningen och svart till jord.
Röd har ingen mening att koppla in.

MVH

F

Den röda ska kopplas till konstantström och är till för att spara värden (färgval) när tändningen är avstängd! Jag fattar inte varför folk ska slarva med sånt här, blir ju bara tattigt!

Orange kopplar du till 12V vid tändning
Svart kopplar du till lämplig jord
Röd kopplar du till konstant 12V, dvs. som är spänningssatt även när tändningen är avstängd!

Mvh

om man kopplar den röda till konstant ström så kommer den ju att va igång hela tiden neutral

----->Strippen S2<-----

VCRACING
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
27 december 2008 · 764 Inlägg

sjovold skrev:

axelj skrev:

Fredrik-79 skrev:
Den röda kan du skita i helt.
Orange till + och om du vill till cigg belysningen och svart till jord.
Röd har ingen mening att koppla in.

MVH

F

Den röda ska kopplas till konstantström och är till för att spara värden (färgval) när tändningen är avstängd! Jag fattar inte varför folk ska slarva med sånt här, blir ju bara tattigt!

Orange kopplar du till 12V vid tändning
Svart kopplar du till lämplig jord
Röd kopplar du till konstant 12V, dvs. som är spänningssatt även när tändningen är avstängd!

Mvh

om man kopplar den röda till konstant ström så kommer den ju att va igång hela tiden neutral

Oj förlåt, orange på konstant och röd vid tändning då. Har inte färgerna i huvudet utan gick efter inlägget innan mig.

Phaetoon
27 december 2008 · 8 156 Inlägg

Man ska tänka på att inte blanda ihop Autogage, Auto Gauge och Auto Meter.
Auto Gauge är ett budgetmärke som rider på namnet av Auto Meter's egna budgetmärke, Autogage.


Auto Meter Autogage Gauges and Tachometers
Autogage is Auto Meter's value line of gauge offerings. Designed for street applications, yet built to meet Auto Meter's high standards of quality and dependability. Autogage offers tachometers, gauges, and a broad line of convenient gauge panel sets.

Angående noggrannheten på vissa Auto Gauge-mätare så finns det väl lite att önska:
http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=CRAUBOSWL2

Fråga: Varför är laddtrycksmätaren inte elektronisk som övriga mätare i samma serie?
Svar: Elektroniska tryckmätare med motorstyrd nål från Autogauge är inte bra.

Vi har tidigare sålt Autogauges elektroniska variant och diffen mot korrekt laddtryck var 0,2-0,3 BAR, vilket såklart inte är accceptabelt även för en billig mätare.
Autogauge har tillverkat mätare i 35 år, men motorstyrda tryckmätare är ett alldeles för nytt koncept som dom tyvärr inte har erfarenhet nog att kunna tillverka med tillfredställande resultat. Detta är iaf vår åsikt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
27 december 2008 · 6 170 Inlägg

Phaetoon skrev:
Man ska tänka på att inte blanda ihop Autogage, Auto Gauge och Auto Meter.
Auto Gauge är ett budgetmärke som rider på namnet av Auto Meter's egna budgetmärke, Autogage.


Auto Meter Autogage Gauges and Tachometers
Autogage is Auto Meter's value line of gauge offerings. Designed for street applications, yet built to meet Auto Meter's high standards of quality and dependability. Autogage offers tachometers, gauges, and a broad line of convenient gauge panel sets.

Angående noggrannheten på vissa Auto Gauge-mätare så finns det väl lite att önska:
http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=CRAUBOSWL2

Fråga: Varför är laddtrycksmätaren inte elektronisk som övriga mätare i samma serie?
Svar: Elektroniska tryckmätare med motorstyrd nål från Autogauge är inte bra.

Vi har tidigare sålt Autogauges elektroniska variant och diffen mot korrekt laddtryck var 0,2-0,3 BAR, vilket såklart inte är accceptabelt även för en billig mätare.
Autogauge har tillverkat mätare i 35 år, men motorstyrda tryckmätare är ett alldeles för nytt koncept som dom tyvärr inte har erfarenhet nog att kunna tillverka med tillfredställande resultat. Detta är iaf vår åsikt.

Dalhems säger det samma om Autoskräp, dom har tom blivit hotade med stämningar etc för att dom inte ska säga något om hur kassa AG är och då är det illa.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Phaetoon
28 december 2008 · 8 156 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Dalhems säger det samma om Autoskräp, dom har tom blivit hotade med stämningar etc för att dom inte ska säga något om hur kassa AG är och då är det illa.

Frågan är om det är kalibreringen som det är fel på, eller om mätarna ändrar sig med tiden och hur kvalitén egentligen är? För jag kan tänka mig att ha vissa mätare som visar 10% fel, bara man är fullständigt medveten om att dom visar fel och ungefär hur mycket. För när det gäller en temperaturmätare så är det ju inte själva temperaturen som är det viktigaste, utan om det sker någon avvikelse från normaltemperaturen. Men då pratar vi heller inte om professionell användning vid t.ex. trimning.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
28 december 2008 · 6 170 Inlägg

Phaetoon skrev:

TBOC_Razor skrev:
Dalhems säger det samma om Autoskräp, dom har tom blivit hotade med stämningar etc för att dom inte ska säga något om hur kassa AG är och då är det illa.

Frågan är om det är kalibreringen som det är fel på, eller om mätarna ändrar sig med tiden och hur kvalitén egentligen är? För jag kan tänka mig att ha vissa mätare som visar 10% fel, bara man är fullständigt medveten om att dom visar fel och ungefär hur mycket. För när det gäller en temperaturmätare så är det ju inte själva temperaturen som är det viktigaste, utan om det sker någon avvikelse från normaltemperaturen. Men då pratar vi heller inte om professionell användning vid t.ex. trimning.

Nu är ju detta ett extremt fall av OT men iaf:

Jag har ett strålande exempel på Auto Gauges kvalitet.

Jag har både en mekanisk laddtrycksmätare från AG köpt på biltema och en elektronisk laddtrycksmätare från AG köpt ifrån xtremt.se (som får mätarna ifrån hova.com som i sin tur verkar vara någon sorts generalagent för AG i sverige).


Iaf två laddtrycksmätare ifrån samma tillverkare, en mekanisk och en elektrisk och båda är korrekt installerade i samma bil.

Visar då båda mätarna samma ??

Svaret är nej, den mekaniska visar tex kanske -0,8 bar på tomgång medan den elektriska kanske visar -0,6 vid samma tillfälle. Jag har sett differanser på upp till nästan 0,4 bar mellan den mekaniska och den elektriska, vilken ska man egentligen lite på då ??

Jag vet inte, jag tänker riva ut skiten, köra dom i en press och slänga in défi-mätare istället.....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Medde
28 december 2008 · 183 Inlägg

Tackar för hjälpen alla=) Mätaren är dit monterad nu=) kommer bilder på min sida..

Ha det!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang