Är mina fäljar för stora?

Makemehappy
8 februari 2009 · 256 Inlägg

Jag har för nuvarande 20" fälgar med dimension 255/30 20

Visst är fälgarna läckra, men nu har jag tröttnat på det. Det känns hårt/segt att styra bilen.
Jag känner varenda rörelse under däcken i mina händer, det känns som jag kör på ett spår ganska segt och styra bilen.

Men jag vet inte om det har med storleken på fälgarna eller om det är bredden?
Ni som kan, hjälp mig!!

Obs, Orginal fälgarna är på 18"

Senast redigerat av Makemehappy (8 februari 2009)

saabgutten
8 februari 2009 · 756 Inlägg

det är bredden på fälgarna/ hjulen som gjör den "seg" at styra

vilken bil är det?

kimsern
saab 90 aero t16 "kruttvogna"
projekt tråd
Saab 90 t16 aero "webtangen.com" (1987)
Makemehappy
8 februari 2009 · 256 Inlägg

Mazda RX-8

Jasså är du 100 på att det bara är bredden som är en faktor?

pampers138 Har alltid rätt!
8 februari 2009 · 689 Inlägg

ja tror också de e bredden.  OCH storleken på fälgen. pröva 225 lr 205:or o 19"  fast 18" är ju godkänt också smile

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
Makemehappy
8 februari 2009 · 256 Inlägg

pampers138 skrev:
ja tror också de e bredden.  OCH storleken på fälgen. pröva 225 lr 205:or o 19"  fast 18" är ju godkänt också smile

Jag tänkte på en annan sak, om det är bredden så kan jag behålla däcken och fälgarna där bak.
Och skaffa smalare fälgar där fram, kommer jag lösa mitt problem då?

Germax
8 februari 2009 · 12 086 Inlägg

Det är bredden som gör den svårstyrd, men det är profilen som gör att du känner minsta rörelse under däcken wink

255/30-20 låter förövrigt som väldigt stora/tunga hjul på en Rx8? Går du ner på ~225/35-19 så lär du få bättre vägegenskaper.

Senast redigerat av JapMax (8 februari 2009)

Reichte86
8 februari 2009 · 509 Inlägg

usch! låter dyrt med däck;)

Masterworks
8 februari 2009 ·

Det är framförallt profilen som gör den känslig för ojämnheter som fortplantar sig ut i ratten!

Om du absolut vill ha 255or så är det ett bra förslag att gå ner i diameter på fälgen
då profilen ökar och du får ett "flex" i däcksidan som gör den aningen mer lätt styrd!

Vuoleva
8 februari 2009 · 88 Inlägg

Vi hade för stora fälgar på en 740 förut.

- De slog och hackade till ordentligt i hela bilen om man svängde hårt, lösningen var att köpa "mellanringar". ( vet inte om de heter så )

De gjorde att fäljarna kom längre ut och inte slog i, delarna köptes på volvo.

YeahBitch
8 februari 2009 · 730 Inlägg

De kallas spacers och hur menar du slog och hackade ? Låg de emot fjäderbenet lr skärmen då lr?

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Phaetoon
8 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Svar ja. Är väl 35 i profil på originaldäcken? Själv så tycker jag att det är en aningen för lite redan det wink
Ju mer gummi, desto skönare. Men på bekostnad av utseendet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Makemehappy
8 februari 2009 · 256 Inlägg

Ojdå tack för era svar.

Vad jag har förstått är att mina fälgar/däck är lite överdrivna. Både storleken/bredden/profilen.
Men samtidigt vill jag inte har orginal fälgar&däck. Vill hamna nånstans mitt emellan.

Det är så att mina bakdäck är helt utslitna, och måste bytas till sommaren så jag börjar redan nu försöka lösa problemet. Däcken kostar 3500kr st alltså 7000 för två nya bakdäck. Vilket är sjukt mkt pengar för 2 däck. Så jag vill köpa nya fälgar och däck för att samtidigt komma ur den där sega styrningen.
Det är inte överdrivet segt, men som sagt dett känns som jag kör på ett spår.

Skulle detta hjälpa mig tror ni?
Bakdäck 255/19 35
Framdäck 19" med samma profil och med orginal bredd (nån som vet vad orginal bredden är)?

Senast redigerat av Makemehappy (8 februari 2009)

oleg Trätekniker
8 februari 2009 · 387 Inlägg

hittade 255/30/20 för 1454kr st
Det är nankang, dom duger fint till din bil. Tror inte du kör bana med 20"

www.dackonline.se

Senast redigerat av oleg (8 februari 2009)

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......
Makemehappy
8 februari 2009 · 256 Inlägg

oleg skrev:
hittade 255/30/20 för 1454kr st
Det är nankang, dom duger fint till din bil. Tror inte du kör bana med 20"

Japp kollat på de med, två av mina kompisar köpte de. De är bokstavligt talat livsfarliga när vägarna är blöta. Men som sagt jag har gått ur den bannan att behålla min 20"

Vill att bilen ska bli lättkörd och lättstyrd.

oleg Trätekniker
8 februari 2009 · 387 Inlägg

Jag har dom på mina 20" kör man lagligt så funkar dom fint när det är blött.
Vill man köra snabbt när det är blött så duger inte ens dom dyraste michelin eller liknande, då behöver man regndäck!

men åter till ditt problem, hade 19" med 225 35 innan och det var lite skillnad på både stötighet och styrningen, kan tänka mig att det blir större skillnad på styrningen från 255 till 225.

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......
Makemehappy
9 februari 2009 · 256 Inlägg

Det handlar inte om att göra lagligt eller inte, det handlar om att lita på sina däck där säkerheten på däcken är enormt viktigt. Sen håller jag med dej om att köra man i 180 när det regnar så spelar det ingen roll vilket däck man har risken blir stor.

Finns det någon fördel med att köra med lågprofilsdäck i mitt fall 20, förutom att det är snyggt?

Deutsch-style
9 februari 2009 · 379 Inlägg

ao precis som japmax skrev de e bredden som gör de svårt att styra o profilen som gör att du känner alla rörelse i ratten
HELT RÄT!!

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
Opelmadness German cars, quality and beyond
9 februari 2009 · 8 197 Inlägg

Det är bredden som gör bilen tungstyrd till 99.9 procent.
Sen verkar 20" vara ganska så stort på en RX-8 enligt de bilderna jag har sett på dom.
Om jag vore dig, som nu vill ha en lättstyrd bil com fortfarande går fint efter vägen skulle jag gå ner en tum och ner till max 235 i bredd. 2 cm gör under för styrningen och känsligheten vid regn och spårning. ´

Sen som Masterworks skrev, den blir mera stötkänslig och orolig efter vägen ju lägre profilen är.

Enligt mig är nog bara bredden 255 i sig väldigt känsliga vid regn. Nu gör mönstret sitt till också, men jag  själv skulle aldrig ha såpass breda däck fram på en bil i den storleken...

Ska egentligen ha 215/45-17 runt om på min bil, och jag ville egentligen ha en profil högre men då den och 215/45-dimensionen var dyrare än de 225/45 som jag köpte, och som satt tidigare fick det bli det. man är ju inte gjord av pengar... hmm

Iaf... Lycka till! Så hoppas jag att du får din bil mera lättsttyrd och att den blir fin att köra igen. smile

MVH, T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
saabgutten
9 februari 2009 · 756 Inlägg

nankang är väldigt bra i alla omständigheter även venterhjulen tongue

satsa på at kjöra på 225 45 19 fram och 245 40/45 19 bak så kommer du nog at bli nöjd

kimsern
saab 90 aero t16 "kruttvogna"
projekt tråd
Saab 90 t16 aero "webtangen.com" (1987)
racefan
9 februari 2009 · 1 059 Inlägg

saabgutten skrev:
nankang är väldigt bra i alla omständigheter även venterhjulen tongue

satsa på at kjöra på 225 45 19 fram och 245 40/45 19 bak så kommer du nog at bli nöjd

Nej dom är inte bra. det är ett ok budgetdäck.
Har man inte råd med bättre däck så har man inte ,men att säga att dom är bra då ljuger man.

Värt o tänka på är att om du ändrar et på fälgen kan den bli spårkänslig samt trögare o styra.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang