Hjälp mig ang om svets med kolsyra!!!

Marten87
17 februari 2009 · 80 Inlägg

Hej!

Har köpte en mig/mag svets maskin. Då jag börja ta reda på flaska gas eller kolsyra. och Såg det fanns några forum som jag inte är medlem i. Kan använda gamla brandsläckare flaska och använda den till svets.

SÅ hur kan jag få flaska omvandlar till som kan koppla in svets maskin med brandsläckare?

vad krävs det att fixa innan kan koppla dom ihop och svetsa?

BMW 528i (1987)
soyd
17 februari 2009 · 1 853 Inlägg

tror tyvärr inte att det går... om det skulle gå så måste du få tag på någon form av adapter för att kunna koppla på slangen på brand släckaren...

men om det finns och vilken typ det är har jag ingen aning om...

sedan även om det går. så blir det lite bökigt med att du måste hålla inne handtaget på släckaren för att få gasen att strömma ut...

är nog bättre att köpa sig en tub som är gjord för svetsning...

/mvh soyd

Fredrik_Rangert Egenföretagare
17 februari 2009 · 999 Inlägg

Det ska gå att använda en gammal brandsläckare, gissar på att man tar bort handtaget och ersätter med en kran och sedan reducerventil.

Marten87
17 februari 2009 · 80 Inlägg

weeeman skrev:
Det ska gå att använda en gammal brandsläckare, gissar på att man tar bort handtaget och ersätter med en kran och sedan reducerventil.

där jag har också läst en annat forum. så var kan det helst vände sig till för att ombygga tuben som kan användas till svets?

BMW 528i (1987)
soyd
17 februari 2009 · 1 853 Inlägg

till din lokala återförsäljare av svetsar... dom bör ju ha dessa kopplingar i sådan fall... typ din lokala järnhandel...

calibrateddy89 Öpc´s the boss
19 februari 2009 · 181 Inlägg

annars köper man en laska som är gjord för kolsyra.smile

\\Överum Performance Center//
ÖPC Garaget projekt
Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Honda civic coupé "Öpc civic" (1995)
Opel calibra 16v "ÖPC calibran" (1992)
Honda Civic Type R "ÖPC Fn2" (2008)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
19 februari 2009 · 999 Inlägg

Ta kontakt med en firma som som håller på med brandsläckare.
Lite mer info http://www.byggahus.se/forum/verktyg-ma … lsyra.html

Evil_90 +Uppfinnare+
19 februari 2009 · 643 Inlägg

Men det kostar väl ungefär lika mycket att köpa en brandsläckare som att köpa en kolsyretub

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
lonte
20 februari 2009 · 22 Inlägg

Jag har kolsyra till min mig funkar kanon.
kostar ca 70kr per tub (släckare)

per_jansson
21 februari 2009 · 24 Inlägg

jag har svetsat med kolsyra i min svets och det går bra om man bara svetsar lite men om man svetsar mycket så fryser det i klockan och man får vänta tills det har tinat igen.

jag kör nu bara med mison i svetsen då kan man köra hela dagen utan problem.

alexxe En gång till nu
21 februari 2009 · 760 Inlägg

Asså varför vill du köra kolsyra med mag? tränger kolsyra bort oxider i fogen oxå för de ha ja aldrig hört talas om??? mison är den rätta gasen och köra på,

sen så e det inte järnhandeln som fyller gasen i flaskorna, utan de är tex AGA, och jag tror inte aga vill ha in hemmagjorda flaskor utan rätta tryckklasser in i sitt företag pga tex säkerhetsrisk.

När man "fyller" flaskan så lämnar du igentligen bara in den du har och får med dig en ny annan flaska som är full.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
262turbo
21 februari 2009 · 1 004 Inlägg

alexxe skrev:
Asså varför vill du köra kolsyra med mag? tränger kolsyra bort oxider i fogen oxå för de ha ja aldrig hört talas om??? mison är den rätta gasen och köra på,

sen så e det inte järnhandeln som fyller gasen i flaskorna, utan de är tex AGA, och jag tror inte aga vill ha in hemmagjorda flaskor utan rätta tryckklasser in i sitt företag pga tex säkerhetsrisk.

När man "fyller" flaskan så lämnar du igentligen bara in den du har och får med dig en ny annan flaska som är full.

funkar väll precis som med argon och mison... det "äter" upp syret runt svetsen....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
V_Kjell
21 februari 2009 · 135 Inlägg

Kolsyra är bra till bilplåt, då det kyler bra.

Volvo 740 "projekt 754 Unique" (1987)
BMW 525 tds "tysk med studs" (1997)
Volvo 960 t5-r "playride. under modification" (1996)
alexxe En gång till nu
21 februari 2009 · 760 Inlägg

262turbo skrev:

alexxe skrev:
Asså varför vill du köra kolsyra med mag? tränger kolsyra bort oxider i fogen oxå för de ha ja aldrig hört talas om??? mison är den rätta gasen och köra på,

sen så e det inte järnhandeln som fyller gasen i flaskorna, utan de är tex AGA, och jag tror inte aga vill ha in hemmagjorda flaskor utan rätta tryckklasser in i sitt företag pga tex säkerhetsrisk.

När man "fyller" flaskan så lämnar du igentligen bara in den du har och får med dig en ny annan flaska som är full.

funkar väll precis som med argon och mison... det "äter" upp syret runt svetsen....

Nä ja blev så fundersam bara, aldrig själv hört att de går men de kanske de gör, de äter inte upp, de är en skyddsgas som "tränger bort" så de inte bildas oxider.

och all svetstgas är kylande.
Oavsett gas så är de låg ström och bäst är att nästa bit för bit, kommer aldrig undan värmen.

om man nu inte riktar upp de med värme igen. metall är luriga saker när värme kommer in i bilder tongue .

Vixon: har du kört med bra resultat på tunväggigt? intresserad utav att veta bara

Senast redigerat av alexxe (21 februari 2009)

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
lonte
21 februari 2009 · 22 Inlägg

Man får ha en speciell klocka till kolsyra då fryser den inte.
släckaren fylls inte hos AGA åk till närmaste nasare som säljer brandsläckare!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang