Saaben startar inte...

Makemehappy
1 april 2009 · 256 Inlägg

Vi har länge haft problem med kylare, dvs att d läcker kylvatten eller så är topppackning sönder eftersom
det finns massa gegga i kylvätskebehållaren.

Hur som hellst efter att jag parkerat den, så ville den inte starta mer. Trodde först det hade med bensinen och göra då den var tom. Jag köpte 5 liter bensin och hällde i och den startar fortfarande inte.

Jag misstänker att tändstiften är dränkta i vatten/olja då toppackningen är brusten?

Men ville höra med er först

Saab 9000 Turbo -97

Senast redigerat av Makemehappy (1 april 2009)

Lurken_85
1 april 2009 · 832 Inlägg

Rekommenderar nog att riva av toppen och kolla hur det ser ut. Har man gegga i expansionskärlet så är det stor risk för toppackningen. Troligtvis därför den inte startar oxå.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Funkiee Saab älskare!
1 april 2009 · 4 597 Inlägg

låter nog som de är dränkta, jag skulle dock inte köra med bilen tills du bytt packningen, sen så ska de väl funka med ny olja o filter o nya tändstift smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Makemehappy
1 april 2009 · 256 Inlägg

Lurken_85 skrev:
Rekommenderar nog att riva av toppen och kolla hur det ser ut. Har man gegga i expansionskärlet så är det stor risk för toppackningen. Troligtvis därför den inte startar oxå.

Problemet är att bilen har varit på verkstad flera gången, och jag har påpekat att den är toppackningen. Men de verkar inte bry sig. Bilen har redan bogserats ett antal gånger, och det är inte bra med en automatlåda. Så kan vågar inte bogsera den igen, och jag vetinte heller hur man river av toppen.

Tänkte bara om jag kunde få igång den, så jag kan köra den till en verkstad åtminstående.

Makemehappy
1 april 2009 · 256 Inlägg

Funkiee skrev:
låter nog som de är dränkta, jag skulle dock inte köra med bilen tills du bytt packningen, sen så ska de väl funka med ny olja o filter o nya tändstift smile

Som sagt vågar inte bogsera den igen då det är en automatlåda. Om de nu är dränkta kan man fixa detta temporärt? Bara jag kommer till en verkstad...

bjoorniiee
1 april 2009 · 356 Inlägg

Makemehappy skrev:

Funkiee skrev:
låter nog som de är dränkta, jag skulle dock inte köra med bilen tills du bytt packningen, sen så ska de väl funka med ny olja o filter o nya tändstift smile

Som sagt vågar inte bogsera den igen då det är en automatlåda. Om de nu är dränkta kan man fixa detta temporärt? Bara jag kommer till en verkstad...

Traila den dit ? Nån du känner kanske har en att låna ut, eller så kan du ju hyra en ?

charlz Jaha, vad kostar det den här gången?
1 april 2009 · 64 Inlägg

Dra loss tändstiften, och se hur de ser ut.. Doppa ner en lång tygbit (typ en remsa av en gardin eller nåt, och se om det är vatten i cylindrarna. En halvkass toppackning kan åkas med länge, på gott och ont. Mest ont. Att den inte skulle starta pga själva toppackningen tror jag inte.. tänder den alls?
Provbytt di-kassetten? Vevaxelgivaren?

Saab 900 "2.0T Nordic" (1997)
Funkiee Saab älskare!
1 april 2009 · 4 597 Inlägg

tjena, citerar från instruktionsboken:

a: Växelspaken ska vara i läge N
b: Växellådan ska fyllas upp med 2 liter olja extra över normalnivå. Använd olja typ ATF Dexron II.
c: De nationella bestämmelserna om bogseringshastigheter måste fäljas. Om lagarna tillåter, är högtsa tillåtna bogseringshastighet 50 km/h. Längsta tillåtna bogseringssträcka är 40-50 km. Skulle bilen behöva bogseras längre, måste framhjulen lyftas från marken.
d: När bilen åter tas i bruk ska växellådsoljan kontrolleras, och eventuellt justeras till föreskrivna mängd.
e: Motorn kan inte startas genom bogsering eller påskjuting av bilen. Motorn kan i nödfall startas enligt beskrivningen i avsnittet "starthjälp med extra batteri".

VARNING: ta inte ut nyckel ut tändningslåset då rattlåset aktiveras  tongue

så det var allt, hoppas de går bra för dig! detta är alltså för saab 9000, ur instruktionsboken!

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Makemehappy
1 april 2009 · 256 Inlägg

bjoorniiee skrev:

Makemehappy skrev:

Funkiee skrev:
låter nog som de är dränkta, jag skulle dock inte köra med bilen tills du bytt packningen, sen så ska de väl funka med ny olja o filter o nya tändstift smile

Som sagt vågar inte bogsera den igen då det är en automatlåda. Om de nu är dränkta kan man fixa detta temporärt? Bara jag kommer till en verkstad...

Traila den dit ? Nån du känner kanske har en att låna ut, eller så kan du ju hyra en ?

Det är nog den sista utvägen ja. Men jag tänkt först om man kunde torka eller tvätta tändstiften på nått sätt så att bilen rullar till en verkstad bara? För jag e ganska säker att det är nått med tändstiften och göra.

Men jag kan inte så mkt om bilar, kan man fixa tändstift som är dränkta på något sätt?

Makemehappy
1 april 2009 · 256 Inlägg

charlz skrev:
Dra loss tändstiften, och se hur de ser ut.. Doppa ner en lång tygbit (typ en remsa av en gardin eller nåt, och se om det är vatten i cylindrarna. En halvkass toppackning kan åkas med länge, på gott och ont. Mest ont. Att den inte skulle starta pga själva toppackningen tror jag inte.. tänder den alls?
Provbytt di-kassetten? Vevaxelgivaren?

Alltså finns det något sätt att ta reda på att det är toppackningen som har gått sönder till 100%?
Någon bombsäker symtom. Jag har redan sagt till en verkstad att det är toppackningen för det trodde jag från början.

Då kylvtäskan försvann hela tiden, då motorn blev överhettad, samt mycket vit rök från avgassystemet.

Men trots detta så säger han att det är fel på kylvätskbehållaren. Men det som du sa, att man stoppar ner en tygbit tändstiftshålen och det är vatten där. DÅ är det 100% toppackningen va?

Lurken_85
1 april 2009 · 832 Inlägg

charlz skrev:
Dra loss tändstiften, och se hur de ser ut.. Doppa ner en lång tygbit (typ en remsa av en gardin eller nåt, och se om det är vatten i cylindrarna. En halvkass toppackning kan åkas med länge, på gott och ont. Mest ont. Att den inte skulle starta pga själva toppackningen tror jag inte.. tänder den alls?
Provbytt di-kassetten? Vevaxelgivaren?

Det beror ju på om packningen har gått på alla cylindrar så kan det ju bli lite svårt att köra den på vatten men oftast så brukar det ju vara någon som har klarat sej. Du kan ju dra ur stiften och be någon köra ett var på startmotorn så ser du nog rätt snabbt om det kommer en massa vatten.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Makemehappy
1 april 2009 · 256 Inlägg

Lurken_85 skrev:

charlz skrev:
Dra loss tändstiften, och se hur de ser ut.. Doppa ner en lång tygbit (typ en remsa av en gardin eller nåt, och se om det är vatten i cylindrarna. En halvkass toppackning kan åkas med länge, på gott och ont. Mest ont. Att den inte skulle starta pga själva toppackningen tror jag inte.. tänder den alls?
Provbytt di-kassetten? Vevaxelgivaren?

Det beror ju på om packningen har gått på alla cylindrar så kan det ju bli lite svårt att köra den på vatten men oftast så brukar det ju vara någon som har klarat sej. Du kan ju dra ur stiften och be någon köra ett var på startmotorn så ser du nog rätt snabbt om det kommer en massa vatten.

Om det nu är vatten i cylinderna hur får jag ut de?

Lurken_85
1 april 2009 · 832 Inlägg

Makemehappy skrev:

Lurken_85 skrev:

charlz skrev:
Dra loss tändstiften, och se hur de ser ut.. Doppa ner en lång tygbit (typ en remsa av en gardin eller nåt, och se om det är vatten i cylindrarna. En halvkass toppackning kan åkas med länge, på gott och ont. Mest ont. Att den inte skulle starta pga själva toppackningen tror jag inte.. tänder den alls?
Provbytt di-kassetten? Vevaxelgivaren?

Det beror ju på om packningen har gått på alla cylindrar så kan det ju bli lite svårt att köra den på vatten men oftast så brukar det ju vara någon som har klarat sej. Du kan ju dra ur stiften och be någon köra ett var på startmotorn så ser du nog rätt snabbt om det kommer en massa vatten.

Om det nu är vatten i cylinderna hur får jag ut de?

Då är det bara att riva av toppen och byta packningen.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
AndreasPlars
2 april 2009 · 1 062 Inlägg

Jag har svårt att tro att det är packningen som gör att motorn inte startar! Den ska ju starta om det bara finns komp i en enda cylinder!
Vad är det för verkstad du har anlitad? Skrotupplaget runt hörnet med 50 beggade däck till salu?
Hur länge har du haft bilen? Prova att starta och för växelväljaren framåt och bakåt.

M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (2 april 2009)

Saab 900i (1989)
alexbenhard Hemlig Agent
2 april 2009 · 1 115 Inlägg

Alltså du kan ta ett komptest för att de om toppackningen är trasig.
Ta den till en verkstad, ge dom pengar i fickan så kommer du billigt undan.

Klart en bil inte startar om det är vatten i cylindrarna då det inte är brännbart.

MVH. Alex

Fredrik-79
2 april 2009 · 2 164 Inlägg

Har du gegga i kylvattnet så börja med att kolla oljan hur den ser u t.
Sen gör du komp test på motorn.
Sen tar du och har mer än 10 liter i tanken på plant underlag är bilen mer stående i backe så ha i ca 15 liter bränsle i tanken.
Sen nya stift av  rätt sort och startar bilen om inte de är en grå sörja till olja.

Mitt tips är med att byta topp packningen om de är olja i kylaren och i oljan eller i nått av dom.

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
Makemehappy
2 april 2009 · 256 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Har du gegga i kylvattnet så börja med att kolla oljan hur den ser u t.
Sen gör du komp test på motorn.
Sen tar du och har mer än 10 liter i tanken på plant underlag är bilen mer stående i backe så ha i ca 15 liter bränsle i tanken.
Sen nya stift av  rätt sort och startar bilen om inte de är en grå sörja till olja.

Mitt tips är med att byta topp packningen om de är olja i kylaren och i oljan eller i nått av dom.

MVH

Jag har inget kylvatten. Har fyllt på minst 10 ggr denna månaden, med glykol.
Men ja ser massa gegga i botton av kylvätskebehållaren.

Lurken_85
2 april 2009 · 832 Inlägg

Makemehappy skrev:

Fredrik-79 skrev:
Har du gegga i kylvattnet så börja med att kolla oljan hur den ser u t.
Sen gör du komp test på motorn.
Sen tar du och har mer än 10 liter i tanken på plant underlag är bilen mer stående i backe så ha i ca 15 liter bränsle i tanken.
Sen nya stift av  rätt sort och startar bilen om inte de är en grå sörja till olja.

Mitt tips är med att byta topp packningen om de är olja i kylaren och i oljan eller i nått av dom.

MVH

Jag har inget kylvatten. Har fyllt på minst 10 ggr denna månaden, med glykol.
Men ja ser massa gegga i botton av kylvätskebehållaren.

Som sagt toppackningen.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Tiger1978 Fattig student
2 april 2009 · 1 282 Inlägg

Brukar inte lagren skära av glykol?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang