Vad heter höj-och-sänk bara stötdämpare?

Langeman91
23 april 2009 · 35 Inlägg

Tja, funderar på att sätta på (vad jag har för mig heter...) hydrauliska stötdämpare på bilbygget, men hittar inte så mycket när jag söker på detta, så vad kallas såna på bilspråk? Alltså stötdämpare som är höj-och-sänk bara? 

mvh jeppe

FLindgren
23 april 2009 · 5 089 Inlägg

highjackers hette det på 245 när det fanns orginal iaf.

Eller menar du sådanadära häftiga hipphopp luftfjädning?
Eller menar du vanlig luftfjädring?

Senast redigerat av FLindgren (23 april 2009)

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
camaro67 Meister
23 april 2009 · 6 763 Inlägg

Air ride = luftbälgar som du fyller och släpper ur luft med. Där får bu kvar komforten.
Hydrauler = oljefylda hydraulkolvar som du kan tex hoppa med. Ingen komfort men fan så fränt.

Hijackers är bara skräp se de är inget att tänka på

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Langeman91
23 april 2009 · 35 Inlägg

camaro67 skrev:
Air ride = luftbälgar som du fyller och släpper ur luft med. Där får bu kvar komforten.
Hydrauler = oljefylda hydraulkolvar som du kan tex hoppa med. Ingen komfort men fan så fränt.

Hijackers är bara skräp se de är inget att tänka på

nackdelen är dock att luftbälgar är rätt så klumpiga, vill ha nått som är mkt smidigare än såna hmm då bilen ifråga inte kommer vara så stor. ingen som vet några mer smidiga saker?

camaro67 Meister
23 april 2009 · 6 763 Inlägg

Langeman91 skrev:

camaro67 skrev:
Air ride = luftbälgar som du fyller och släpper ur luft med. Där får bu kvar komforten.
Hydrauler = oljefylda hydraulkolvar som du kan tex hoppa med. Ingen komfort men fan så fränt.

Hijackers är bara skräp se de är inget att tänka på

nackdelen är dock att luftbälgar är rätt så klumpiga, vill ha nått som är mkt smidigare än såna hmm då bilen ifråga inte kommer vara så stor. ingen som vet några mer smidiga saker?

Vi kan börja med att fråga vad det är för bil och hur du vill kunna sänka och hur mycket

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Geiros Low is a lifestyle
23 april 2009 · 956 Inlägg

airride/luftbälgar är klumpigt? yikes den va ny för mig..

Finns det något som är så smidigt?
OM man köper kvalite. som German Airride Systems. Sjukt bra kvalité..

en kompressor, en liten tank. och slang. sen så bälgarna.

är då bilen även liten så är de ju ännu bättre.
Finns så många airride bilar som är små. t.ex VW Polo som ett exempel.
sen som stora.. Chrysler 300C med 24" fälgar

Senast redigerat av Geiros (23 april 2009)

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se
Audi A4 "Bagged" (2005)
240kenna
23 april 2009 · 267 Inlägg

kanske lite klurigt jobb men mercedes har ju oljehydraliska stötdämpare som man kan juster från kupén , då kan man ju höja/sänka och ha kvar komforten ,,, det är ju som vanliga stötdämpare bara att du måste ha en pump nånstans....

Langeman91
23 april 2009 · 35 Inlägg

De är en kit-car som ska bli dryga 2 meter lång och ca 150cm bred, så mkt mer kan jag inte säga för än så länge finns de bara ritningar och stålrör tongue men de är väldigt klent om utrymme som ni säkert kan förstå.

Som original så är de meningen att man ska flyga fram med ett mellanrum på 5cm mellan bil och asfalt, tills man kommer till en bula tongue men de funkar ju inte i längden så de är därför jag undrar...

bmx
23 april 2009 · 7 100 Inlägg

coilovers?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Geiros Low is a lifestyle
23 april 2009 · 956 Inlägg

coilovers funkar. om man orkar ha med sig domkraft och grejer så man kan skruva vid farthinder tongue

hmm. jag tror fortfarande på airride mest yikes

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se
Audi A4 "Bagged" (2005)
Langeman91
23 april 2009 · 35 Inlägg

Geiros skrev:
coilovers funkar. om man orkar ha med sig domkraft och grejer så man kan skruva vid farthinder tongue

hmm. jag tror fortfarande på airride mest yikes

men de orkar man ju inte ... tongue jo ni kanske börjar övertala mig ... satt just å kolla på dom här: [ulr] http://streetridepro.com/product_info.p … 5d85d21a7c[/url] men frågan är ju hur breda grejerna blir när dom sjunker  ihop? vill ju inte att styrspindeln ska ligga och gnaga...

Senast redigerat av Langeman91 (23 april 2009)

Langeman91
23 april 2009 · 35 Inlägg

....men men de ska jag nog lösa. vet nån om de grejerna är steglösa eller om man kan ställa in hur många tum/cm dom ska röra sig ? nu menar jag inte just dom jag visa utan alla...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang