Vad händer när kylvattnet kokar?

Makemehappy
4 maj 2009 · 256 Inlägg

Topppackningen på saaben är garanterat sönder, men det är så att kylvattnet har kokat ett par gånger nu.
Jag undrar vad som händer när detta sker och hur det påverkar själva motorn?

te_wik Forummoderator
4 maj 2009 · 12 813 Inlägg

Det som händer är att blockpackningen (topplockspackningen) går sönder eller att toppen viker sig, vilket gör att du tappar kompressionen då den går antingen ut från toppen eller in i en olje/kylkanal.

får du in vatten i oljan (via förbränningsrummet) så tappar du smörjfunktionen och lager osv tar skada.


Väldigt kort beskrivning av vad som kan hända, det kan ställa till med mycket mer skada än det jag nämner.


Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (4 maj 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
alain www.bimmerpower.org
4 maj 2009 · 3 995 Inlägg

Då är det bättre att plana toppen, bytta packningen, samtidigt bytta termostat och göra en service så du har en bra bil igen.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
torpis Forummoderator
4 maj 2009 · 10 572 Inlägg

Ännu en tråd med på tok för lite info och en dumdristig förare som kör med trasig motor.

det som händer när det kokar är som du säkert sett i en gryta att det blir luftbubblor. När kylvattnet "försvinner" så blir det enormt varmt. Hur skadan blir beror på vilken bil och motor det är.

BMW M20 och M50 motorer har kännsliga toppar som spricker om de går varma.  Ford Mondeo 16v 2.0 räcker oftast med att plana av toppen. Såhär går det med S40 turbomotorer om man kör dem för varmt.  Det är en 0.6mm bred spalt mellan cylindrarna, i denna kokar vattnet bort och man får en hot spot oc cylindern spricker.

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/jockemotor1.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
_freddes
4 maj 2009 · 194 Inlägg

fyfan:S

Volvo Amazon "Brukis Projekt" (1962)
Volvo Amazon Cab "Weber" (1964)
Severin
4 maj 2009 · 1 587 Inlägg

De där hände mig, E36 323.. Tråkigt som ffan, den hann gå upp EN enda gång i hög temp o då var de kört, 16.300 mil hade den gått, inte alls mkt och ändå kan sånt hända sad

jocket4
5 maj 2009 · 189 Inlägg

Severin skrev:
De där hände mig, E36 323.. Tråkigt som ffan, den hann gå upp EN enda gång i hög temp o då var de kört, 16.300 mil hade den gått, inte alls mkt och ändå kan sånt hända sad

Du var även med när min s40 kokade om du kommer ihåg sevve ;D


torpis skrev:
Ännu en tråd med på tok för lite info och en dumdristig förare som kör med trasig motor.

det som händer när det kokar är som du säkert sett i en gryta att det blir luftbubblor. När kylvattnet "försvinner" så blir det enormt varmt. Hur skadan blir beror på vilken bil och motor det är.

BMW M20 och M50 motorer har kännsliga toppar som spricker om de går varma.  Ford Mondeo 16v 2.0 räcker oftast med att plana av toppen. Såhär går det med S40 turbomotorer om man kör dem för varmt.  Det är en 0.6mm bred spalt mellan cylindrarna, i denna kokar vattnet bort och man får en hot spot oc cylindern spricker.

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/jockemotor1.jpg

Ahh inte konstigt att de aldrig fick ordning på min s40 när den kokade tongue tur var så gick det på garantin tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang