95/98 octanig bensin???

volvonisse440 yrkeschaufför
30 augusti 2009 · 709 Inlägg

frågan lyder: nu har jag sett att dom börjat ersätta 98 octan på mackerna med E85..
vissa bilar måste ju ha 98 för att prestera..
hur gör man då?
vilken blandning ska man köra på för att få soppan mer som 98 octan är det bara v-power som gäller eller han man köra någon procentuel blandning av 95 octan och E85??
mvh jocke

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
bear_volvo
30 augusti 2009 · 283 Inlägg

jag kör 95 octan och 5-10% e85, funkar kalas:)

LazerHawke
30 augusti 2009 · 1 268 Inlägg

volvonisse440 skrev:
frågan lyder: nu har jag sett att dom börjat ersätta 98 octan på mackerna med E85..
vissa bilar måste ju ha 98 för att prestera..
hur gör man då?
vilken blandning ska man köra på för att få soppan mer som 98 octan är det bara v-power som gäller eller han man köra någon procentuel blandning av 95 octan och E85??
mvh jocke

vilka mackar gäller detta???

Mr_EmCom Med.lem
30 augusti 2009 · 3 759 Inlägg

Det stavas oktan...

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
volvonisse440 yrkeschaufför
30 augusti 2009 · 709 Inlägg

fy fan va less man blir på detta folket på G.org..
orka orka orka... palla klaga på ett jävla stavfel..
går det bara ut på att klaga på allt och alla på detta forum.. eller ska man vara seriös och svara på frågorna man kan nått om ?? ..
vakna upp FFS

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
Iam2fast4U
30 augusti 2009 · 1 534 Inlägg

Jag kör på v-power istället för 95oktaning nu, bilen drar mindre och går bättre

BMW E34 "538" (1990)
Pontiacsweden
30 augusti 2009 · 49 Inlägg

Till att börja med är det inte många "vanliga" bilar som behöver mer oktan än just 95 men vill man ändå ha högre så är det bara att höja 95oktaniga med t.e.x etanol.

Men det här kommer inte vara nåt stort problem eftersom de som har bilar som kräver högre oktan (oftast trimmade) vet hur de ska göra.

Hybriden
31 augusti 2009 · 677 Inlägg

det är bara att köra v power....

tyvärr

Stefan Varberg Supraman
31 augusti 2009 · 2 300 Inlägg

Det e svårare att få tag i 98 men finns ganska ok tillgång ändå.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
ZonaX Svetsare
31 augusti 2009 · 3 150 Inlägg

Iam2fast4U skrev:
Jag kör på v-power istället för 95oktaning nu, bilen drar mindre och går bättre

Är det verkligen märkbar skillnad?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
31 augusti 2009 · 6 170 Inlägg

ZonaX skrev:

Iam2fast4U skrev:
Jag kör på v-power istället för 95oktaning nu, bilen drar mindre och går bättre

Är det verkligen märkbar skillnad?

Jepp, det är det.

Har man en bil som antingen är trimmad eller har adaptivt styrsystem så brukar v-power ge en extra kick.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Iam2fast4U
31 augusti 2009 · 1 534 Inlägg

ZonaX skrev:

Iam2fast4U skrev:
Jag kör på v-power istället för 95oktaning nu, bilen drar mindre och går bättre

Är det verkligen märkbar skillnad?

mellan 95 och v-power är det rätt stor skillnad enligt mej
kostar inte så mycket mer heller

BMW E34 "538" (1990)
Celica89
31 augusti 2009 · 183 Inlägg

Håller med att det är skilland på 95 och 99 oktanigt, men sänker du verkligen soppa förbrukningen?

MTPerformance
31 augusti 2009 · 21 Inlägg

Av erfarenhet av bensin eftersom min far hade mack ett tag så behöver inte 95 vara 95 oktan utan kan lika väl vara 93 ... så det kan göra ganska stor skillnad på gågnen att köra på 98 el 99 många bilar är ju dessutom original mappade efter 98oktan bäst ska vara blandningen V-power 60% E85 40% har jag hört av nån hörsägen att nån tog ut lika mycket effekt med den blandningen som med 100oktanig race soppa

Mercedes 280 CDI "MTP" (2006)
Volvo 164E "MTP" (1973)
kolvas
31 augusti 2009 · 4 001 Inlägg

MTPerformance skrev:
Av erfarenhet av bensin eftersom min far hade mack ett tag så behöver inte 95 vara 95 oktan utan kan lika väl vara 93 ... så det kan göra ganska stor skillnad på gågnen att köra på 98 el 99 många bilar är ju dessutom original mappade efter 98oktan bäst ska vara blandningen V-power 60% E85 40% har jag hört av nån hörsägen att nån tog ut lika mycket effekt med den blandningen som med 100oktanig race soppa

Hörsägen ska man inte lyssna på, V-power har minst 99 oktan så den blandningen tror jag inte på iaf.

Edit: om man mappar rätt så kan man kanske få ur mer effekt med den blandningen.

Senast redigerat av kolvas (31 augusti 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Stefan Varberg Supraman
31 augusti 2009 · 2 300 Inlägg

98 och 99 oktan brukar stämma att det e i tankarna.

Sen finns det mer eller mindre nogräknade mackägare som inte håller koll på sina tankar om man säger så.
Men nu går dom stora bensinbolagen mot att dom äger pumparna och all kringutrustning så då faller ansvaret på dom och jag tror att det blir jämnare kvalitet då.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang