Hur vet jag om turbon får smörning? Saab 9.3 2.0t 99

Zand
29 oktober 2009 · 273 Inlägg

Tja!

Undrade tidigare vad som va fel på min turbo. Plockade ner allt och såg att turbinen inte snurrade. Antagligen skurit. Är det vanligt att en orginal turbo på saab 2.0t 9.3 skär? På nedre delen av turbon kopplas en lite tjockare slang som sedan leder in i motorblocket. tror att de kan vara olje returen. När ja lossade på den ran de varken olja från motorn eller från turbon. Min fråga e om de måste vara ett högt tryckför att oljan ska passera eller om det är stopp någonstans??

Senast redigerat av Zand (31 oktober 2009)

BMW 320i (2009)
BMW 320i "Bmw Stance" (2009)
BMW 320i (2009)
azid Det som inte dödar gör ont
29 oktober 2009 · 2 668 Inlägg

hmm går den sönder går bilen skit och oljan åker ut igenom avgasröret.

2slow
evo_krolle BMR
29 oktober 2009 · 1 513 Inlägg

visst kan de vara snurran de e inte så enkelt så WG staget trillat av??

Zand
29 oktober 2009 · 273 Inlägg

de ryker inte eller något från röret. drar ingen olja. känns abra som turbon inte jobbar. Hur kan jag på lättast sätt se om turbon funkar som den ska elelr inte?

Senast redigerat av Zand (29 oktober 2009)

BMW 320i (2009)
BMW M3 e92 (2009)
BMW 320i "Bmw Stance" (2009)
evo_krolle BMR
29 oktober 2009 · 1 513 Inlägg

ta av DP eller insugs snorklen å känn så den går runt den kan ha skurit också inget som säger att olja å vatten måste spruta

FLindgren
29 oktober 2009 · 5 089 Inlägg

Kanske bara hål i en tryckslang? eller trillat av helt enkelt.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Zand
29 oktober 2009 · 273 Inlägg

insug snorkeln e nog lättast att ta sig förbi. får väl gå ner o se efter=) om den har skurit fast så är det väl lika bra att fixa en ny då

BMW 320i (2009)
BMW M3 e92 (2009)
BMW 320i "Bmw Stance" (2009)
Berna Mr s13 of Sweden
29 oktober 2009 · 180 Inlägg

Clipset till wg klockan brukar rosta bort, kolla det först.

Lite för mkt är precis lagom.
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 oktober 2009 · 6 170 Inlägg

Två grejor kan göra att allt "tryck" i bilen försvinner rätt av:

1. Clipset som håller WG-staget ramlar av och därmed trillar även staget av och laddtrycksregleringen funkar inte.

2. Kontakten till magnetventilen har lossnat och då funkar inte laddet heller utan det stannar vid slutet på vita markeringen eller på noll bar om man har laddtrycksmätare.


Finns ju mer som kan strula till det men dom två är iaf dom absolut vanligaste.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
SevilleDiesel
29 oktober 2009 · 152 Inlägg

Mja...håller med. Kolla allt du ser utanpå å känn efter om det kan röra på sej, inte glappar o.s.v.
Sen är det väl APC på såna där? Kolla alla slangar så att de är täta, likaså alla ev. kontakter.
SEN kan du börja fundera på om det är insidan det är fel på.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
Losgard
29 oktober 2009 · 1 688 Inlägg

Kolla säkringen till apc-enheten,  är den trasig så laddar bilen ytterst lyte, endast grundtrycket via wastegatefjädern som jag förstått det. Min 9-3 gick som en pottaskit utan säkringen iaf.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Zand
29 oktober 2009 · 273 Inlägg

vart sitter denna APC enheten eller kontakten till magnet ventilen som ska kollas?

NiV3Rt
29 oktober 2009 · 371 Inlägg

Magnetventil finns det ingen på den bilen iom att det är en lättrycksturbo. Jag tror på wg-stången smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
Gizmojohan
29 oktober 2009 · 3 295 Inlägg

Säger som alla andra, kolla wastegate stången om den har hoppat av wink

jonTe
30 oktober 2009 · 5 710 Inlägg

Sedan kan man inte förvänta sig  nått "turbodrag" i en 154hästare.
Laddtrycket är 0.4 bar och det känns knappt.
Men ett kik på staget skadar ju inte då det som sagt är en vanlig orsak till att de laddar 0.
Mäta är ju inte heller fel.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
jonTe
30 oktober 2009 · 5 710 Inlägg

Sedan kan man inte förvänta sig  nått "turbodrag" i en 154hästare.
Laddtrycket är 0.4 bar och det känns knappt.
Men ett kik på staget skadar ju inte då det som sagt är en vanlig orsak till att de laddar 0.
Mäta är ju inte heller fel.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Zand
30 oktober 2009 · 273 Inlägg

staget satt ordentligt. rörde sig i sidled som den skulle. Kopplade laddtrycksmätare och på den visar den -0.6, sedan vid gas pådrag hamnar den precis under 0-. Nör orginaldumpen plockas bort så känner man bara sug från motorn. Ingen luft som pyser ut när man gasar.

Gizmojohan
30 oktober 2009 · 3 295 Inlägg

då går den alltså som den ska wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang