Hur mycket pallar en Camaro bakaxel för?

shogun
26 maj 2008 · 2 117 Inlägg

http://completeoffroad.com/i-124167-dan … -36-5.html

Lite klipp från Google

Dana 60 är gjord av Dana
14BFF är gjord av GM.

Några (stela) GM axlar

Bak
10 bult SF kronhjul 8,5" 5 eller 6 hjulbultar
12 bult SF kronhjul 8.875" 6 hjulbultar
14 bult SF kronhjul 9,5" 6 eller 8 hjulbultar
14 bult FF Kronhjul 10,5" 6 eller 8 hjulbultar

Fram
10 bult kronhjul 8,5" 6 eller 8 hjulbultar

Dana axlar på GM trucks

Fram
Dana 44 kronhjul 8,5" 6 eller 8 hjulbultar
Dana 60 Kronhjul 9,5" finns 5, 6, 8 hjulbultar

Bak
Vet inte om D44 har suttit bak på nån GM
Dana 60 kronhjul 9,5" finns SF och FF 5, 6 och 8 hjulbultar
Dana 70 kronhjul ~10,5" FF 8 hjulbultar

Bredder på axlar
Fram SRW 69,5" WMS-WMS
Fram DRW 77" WMS-WMS (77"= bred )

C&C 63,5" WMS-WMS
SRW 67,5 WMS-WMS
VAN 70" WMS-WMS
DRW 72" WMS-WMS.

Måtten är för 14BFF jag tror en vanlig 10B är 69,7 fram och 67,5 bak.

lite info om diametrar på drivaxlar mm.
http://www.drivetrainspecialists.com/

div info om axlar

http://www.pirate4x4.com/tech/


Egen erfarenhet:
En 8 3/4 är inte speciellt hållbar. Dess diffbroms är klen och fungerar dåligt. Har rasat flera av dem innan jag bytte till Dana60. Den hade lamelldiffbroms och höll utan problem för dryga 1100 hästar.

Fords 9" är en bra axel och lättare att få tag på inom dr-kretsar.

Kul bygge förresten. Lycka till.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
insanebrains
26 maj 2008 · 160 Inlägg

sök efter fordbakaxlar på Nitroz eller usa bilar !...

Ford Falcon Futura Sprint "Rally Falcon" (1965)
Volkswagen 1303s "1303rs" (1973)
turbomaniac
26 maj 2008 · 16 Inlägg

Man får lyfta på hatten å tacka för dessa tipps lite å börja me big_smile

camaro67 Meister
27 maj 2008 · 6 763 Inlägg

turbomaniac skrev:
Nån som vet nått om Dana70? roll

Samt vad menas med dana60FF? nån skillnad på dana60 eller ä det samma?

Ford Crown victoria kan den ha hafft 9"are

Faan helt värdelöst när man inte kann nått:/

Jag är nästan säker på att de sitter 9" på dom. Men 9" eller Dana 60 är ju vägen att gå om man vill att de ska hålla. Men man ska tänka på att de är inga lätta prylar vi pratar om heller..

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
camaro67 Meister
27 maj 2008 · 6 763 Inlägg

Siarnaq skrev:

Pellefax skrev:

Siarnaq skrev:

Så du påpekar att en axel från en 740 skulle palla för det?

Och sak samma vilken modell det var, jag håller inte reda på vilken färg det är på en sosse container direkt.

Jag har jävligt bra koll på amerikanare, och japanare. Svenska bilar ger jag fan i eftersom dom är ändå värdelösa i dom flesta sammanhang. Koenigsegg platsar dock, dom har en cheva motor och bra chassie..

Ingen ide att diskutera med dig, du har ju bevisat i andra trådar att du inte har nån koll alls... Kom igen när du blivit torr bakom öronen..  roll      Och grattis om du hittar en koenigsegg med cheva motor..   lol

Bahaha, läs det ovanför dig.

Du får ju gärna tro att man kan koppla en 740 axel till en trimmad 454 och förvänta dig att skiten ska hålla.

Ta ett kort av din min sedan så jag har något att skratta över.

Men istället för att vara den patetiska individ du är så hjälp killen istället för att ordbemärka och låtsas att du kanske kan något.

Du börjar att snacka om en standar 350 på 175hk och slutar med en vässad 454.. De är en otrolig skillnad i vrid. Men men... Sen att du är den enda svensk som inte kan se skillnad på s70 och 740 är en annan sak. Men 5-600hk pallar de ju för om den är byggd på rätt sätt

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Rinnegan Malleus Malificarum
27 maj 2008 · 2 401 Inlägg

camaro67 skrev:
Du börjar att snacka om en standar 350 på 175hk och slutar med en vässad 454.. De är en otrolig skillnad i vrid. Men men... Sen att du är den enda svensk som inte kan se skillnad på s70 och 740 är en annan sak. Men 5-600hk pallar de ju för om den är byggd på rätt sätt

Ja, det är en jävla skillnad men vem påpekade att Volvo axlarna kan hantera vrid?

Det är en satans skillnad i vrid från en Volvo 5'a och en 350.

Och jag kan se skillnad på en S70 och en 740, jag påpekade endast att det kanske inte är så jävla troligt att en 740 axel kan hantera 500+ hästar och 600+ vrid.

Det handlar inte om hur mycket hästar en axel hanterar, det är vridmomentet som ställer till.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
twin_cam Smålänning
27 maj 2008 · 7 877 Inlägg

Leta efter en axel till en volvo treeängsugga smile

I dom hänger dom i BB-åttor och dom pallar med det även med lågväxeln i wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Rinnegan Malleus Malificarum
27 maj 2008 · 2 401 Inlägg

Bakaxel från en 1996 och uppåt Dodge Ram 3500. Pallar för rätt mycket.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
camaro67 Meister
27 maj 2008 · 6 763 Inlägg

Siarnaq skrev:

camaro67 skrev:
Du börjar att snacka om en standar 350 på 175hk och slutar med en vässad 454.. De är en otrolig skillnad i vrid. Men men... Sen att du är den enda svensk som inte kan se skillnad på s70 och 740 är en annan sak. Men 5-600hk pallar de ju för om den är byggd på rätt sätt

Ja, det är en jävla skillnad men vem påpekade att Volvo axlarna kan hantera vrid?

Det är en satans skillnad i vrid från en Volvo 5'a och en 350.

Och jag kan se skillnad på en S70 och en 740, jag påpekade endast att det kanske inte är så jävla troligt att en 740 axel kan hantera 500+ hästar och 600+ vrid.

Det handlar inte om hur mycket hästar en axel hanterar, det är vridmomentet som ställer till.

De är ju många som sitter och åker med csb i typ 240 och sånt. Vad åker de med för axel? Volvo-axel eftersom att den pallar. De jag vill komma till är att volvo-axlarna faktist håller bra. Men de är givetvis inte som dana 60 eller ford 9".

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
camaro67 Meister
27 maj 2008 · 6 763 Inlägg

Siarnaq skrev:
Bakaxel från en 1996 och uppåt Dodge Ram 3500. Pallar för rätt mycket.

Och de är en dana-axel eller?

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Rinnegan Malleus Malificarum
27 maj 2008 · 2 401 Inlägg

camaro67 skrev:
De är ju många som sitter och åker med csb i typ 240 och sånt. Vad åker de med för axel? Volvo-axel eftersom att den pallar. De jag vill komma till är att volvo-axlarna faktist håller bra. Men de är givetvis inte som dana 60 eller ford 9".

Då har dom inte mycket vrid i den CSB'n, eftersom en Volvo axel, förstärkt så håller den för kanske 650 nm, inte mer. En volvo axel är främst gjord för Volvo 5'orna, och pga är dom inte byggda för att hantera vridmoment.

Och ja, det är en Dana 80 axel.

Senast redigerat av Siarnaq (27 maj 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
turbomaniac
28 maj 2008 · 16 Inlägg

Lånar min tråd lite big_smile
Har ev hittat en Dana60
Ska komma från nån Doge maxi
tror jag han sa ska kolla på den t
helgen.
Dock ä utväxlingen 3.54 nån som
vet om d ä bra t en gatbil?

Rinnegan Malleus Malificarum
28 maj 2008 · 2 401 Inlägg

turbomaniac skrev:
Lånar min tråd lite big_smile
Har ev hittat en Dana60
Ska komma från nån Doge maxi
tror jag han sa ska kolla på den t
helgen.
Dock ä utväxlingen 3.54 nån som
vet om d ä bra t en gatbil?

Passar helt utmärkt, den pallar för rätt jäkla mycket.

Dom använder ju Dana 60 på Hemi bilar under 1968 - 1970 talet. Så den pallar nog för runt 650 - 750 häst och drygt 900nm?

Inget som en volvo motor lär vrida sönder i första, andra, eller tredje taget.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
allvinozzy
29 december 2009 · 11 Inlägg

kolla på dodge dom körde mycket med dana 60 på sina pick uper jag har sj haft en , MEN de är inte alla av dom som är diffade tänk på de.
kolla efter dodge d250 eller dodge d300 dom brukar ha diff å dana 60

Volvo v70 "Nya brukisen" (2009)
Nissan s14 (1994)
Cadillac coupe serie 62 "serie 62" (1956)
allvinozzy
29 december 2009 · 11 Inlägg

ps . de är riktigt stora å tunga saker

Nissan s14 (1994)
Cadillac coupe serie 62 "serie 62" (1956)
Volvo v70 "Nya brukisen" (2009)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
29 december 2009 · 1 594 Inlägg

Siarnaq skrev:
Och deras block, är baserat på Chevas ritningar. Eftersom Cheva lånade ut sina ritningar till Ford under 1960 talet i ett arrangemang.

KÄLLA! på det tack...

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
29 december 2009 · 1 594 Inlägg

turbomaniac skrev:
Lånar min tråd lite big_smile
Har ev hittat en Dana60
Ska komma från nån Doge maxi
tror jag han sa ska kolla på den t
helgen.
Dock ä utväxlingen 3.54 nån som
vet om d ä bra t en gatbil?

Jättetung, jättestor och jättebred, sen är det sex eller åttabultade drivaxlar. Ingenting nån räcerkille stoppar under sin bil, det är bök att hitta utväxlingar och banjohuset måste spännas isär för att få ut innehållet. Ford 9" åker de flesta seriösa med oavsett märke i fronten och orsaken är uppenbar... Vettiga dimesioner, frukansvärt stark redan original, finns hur många utväxlingar som helst mm. du hittar niotummarn under massor med fullsize å truckar från femtiotalet och framåt. Ryck en axel från tex. en sjuttiotals hgv. kapa banjon och stoppa i eftermarknadsaxlar så får du en till vettig kurs som håller för mycket.  Fords 8" klarar oxå mycket och har precis som niotummaren separat lagring framför pinjongen. Däremot är dom dyrare att "klä upp" och mycket svårare att hitta idag. En Volvoaxel tål oxå mycket pisk deras drivaxlar är grövre än många Cheva, Ford etc. Men klen dimesion på diffklumpen kraschar dom vid högt vrid.

Senast redigerat av hotrodder (29 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
TurbOla Reservdansk
29 december 2009 · 6 271 Inlägg

Siarnaq skrev:
Då har dom inte mycket vrid i den CSB'n, eftersom en Volvo axel, förstärkt så håller den för kanske 650 nm, inte mer. En volvo axel är främst gjord för Volvo 5'orna, och pga är dom inte byggda för att hantera vridmoment.

Öh, hur tänkte du där?
Du menar väl att Volvo-bakaxlarna är gjorda för fyrorna, dvs rödblockarna?
Sen sitter det ju ett par sexor i ett par bilar, men de har max 204hk.

FWD-lådorna och drivaxlarna är en helt annan sak, de pallar sjukt mycket effekt, bra mätstock är Leif Hermansson som kör 1140hästkrafter och 1050Nm med original växellåda och drivaxlar, bara värre koppling och diffbroms.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang