Jag lånar pengar till bil men pappa står på bilen och försäkring?

Robbin_V90 Elektriker/Montör
21 januari 2010 · 534 Inlägg

volvo_r-optik skrev:

Robbin_V90 skrev:

Clintan_86 skrev:

Vad har försäkringsbolaget med vad han har för lån ?

För om olyckan skulle vara framme och fb inte tror att det är "pappas" bil kollar dom upp MASSA saker. T.ex. vem som betalat bilen, skatten, reperationer m.m.  Och då ligger inte bevisbördan på fb utan på försäkringstagaren som skall bevisa att det är hans pappa och inte HAN som har ekonomiskt intresse av bilen...
Jag hade inte chansat. Känns bättre att betala dyr försäkring och få ut något om någonting händer med bilen, istället för att betala lite och inte få ut någonting alls...

eller så tar grabben ut pengar på ett lån. skriver ett kvitto, här pappa här får du 100,000kr av mig. köp en dig en fin bil.  big deal?

Funkar kanske fint teoretiskt. Men jag tror inte banken eller fb skulle tycka om det... Men vad vet jag... Får bara hoppas att det inte kommer upp en ny tråd från ts om några veckor när han smällt bilen och inte får ut ett öre...

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
lelleal
21 januari 2010 · 1 150 Inlägg

Abbster skrev:

lelleal skrev:
du har ju varken råd med bilen eller försäkringen då kanske de inte är mening att du ska ha en sån bil ?bara en tanke smile

Vadå inte råd vad vet du om det? Jag har råd med att stå på allt om det är så men vore ju roligare att kunna göra andra saker för dom pengarna som jag skulle spara in om det funkade att ha den stå på farsan.

du ska ju både låna pengar till bilen och ställa den på nån annan skenförsäkring bedrageri men ja vet inte lycka till !

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Helvete_racing Arg Snickare
21 januari 2010 · 875 Inlägg

äh, ring upp ett fb eller en bank o fråga. det ska inte vara några problem.

Thiger_84
21 januari 2010 · 509 Inlägg

Kolla vad den kostar på atava. Jag har mina bilar där, rätt billiga.

Abbster
21 januari 2010 · 95 Inlägg

Thiger_84 skrev:
Kolla vad den kostar på atava. Jag har mina bilar där, rätt billiga.

Tack för tipset..

camaro67 Meister
21 januari 2010 · 6 763 Inlägg

När jag tog lån på 200an så var farsan tvungen att stå med på lånet bara för att jag inte hade jobbat så länge och är under 20. Swedbank har försäkringar för bil så jag frågade henne om det var okej att farsan stod  som ägare och på försäkringen. Det var helt okej för dom iaf.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
alexxe En gång till nu
21 januari 2010 · 760 Inlägg

De inga problem att du lånar pengar på banken,
Inget problem att din far står som ägare - dock viktigt att hans namnunderskrift står på ägarbytespappret som skrivs när du köper bilen av tidigare ägare.

Sen ett annat alternativ är att ansluta sig till ett toyota forum, tex supraclubsweden.
eftersom ja inte har med supra o göra kan ja inte garanterat ge dig svar om dom är anslutna så man kan ta entusiastförsäkring via den klubben.

men via nogs (fullbetalande medlem och ägare av en nissan entusiastbil) - nissan owners group sweden så kan man göra detta, och de går via bilsport. vilket gör att du själv kan stå på bilen då de blir billigare.
tips o kika upp iaf.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
Borghetti
21 januari 2010 · 19 Inlägg

Försäkringsbolag läser även trådar på bilforum.

camaro67 Meister
21 januari 2010 · 6 763 Inlägg

Borghetti skrev:
Försäkringsbolag läser även trådar på bilforum.

ja de sitter säkert hela dagarna på garaget och kollar vilka som skenförsäkrar idag...

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Borghetti
21 januari 2010 · 19 Inlägg

camaro67 skrev:

Borghetti skrev:
Försäkringsbolag läser även trådar på bilforum.

ja de sitter säkert hela dagarna på garaget och kollar vilka som skenförsäkrar idag...

Naturligtvis inte, men om det skulle ske en olycka (och det är väl den enda gången en
försäkring är intressant?) så tar de till alla medel de kan för att slippa betala.
Inget konstigt med det, försäkringsbolagen är vinstdrivande företag.

iceman_21
21 januari 2010 ·

camaro67 skrev:

Borghetti skrev:
Försäkringsbolag läser även trådar på bilforum.

ja de sitter säkert hela dagarna på garaget och kollar vilka som skenförsäkrar idag...

Du skulle bli överaskad....

Alecci
21 januari 2010 · 2 014 Inlägg

iceman_21 skrev:

camaro67 skrev:

Borghetti skrev:
Försäkringsbolag läser även trådar på bilforum.

ja de sitter säkert hela dagarna på garaget och kollar vilka som skenförsäkrar idag...

Du skulle bli överaskad....

I second that. Att försäkringsbolagen sitter och kollar bilforum vid försäkringsärenden kan jag intyga av egen erfarenhet (även om det i mitt fall inte handlade om att bilen var skriven på någon annan).

Åtminstone kollade de både Garaget, Zatzy och Skyline-forumet.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Hamilton
21 januari 2010 · 8 865 Inlägg

Inläggen är snarlika och bör fortsätta här
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=163828

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang