Försäkra bilen på pappa?

Trancequeen
10 januari 2010 · 40 Inlägg

Hejsan

Är det lagligt att göra ett ägarbyte till min far och på så sätt sätta försäkringen på honom för att få en lägre premie per år?

262turbo
10 januari 2010 · 1 004 Inlägg

ja det är väll knappast olagligt att "sälja" en bil....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Karlzzon The One Evolution
10 januari 2010 · 1 627 Inlägg

lagligt e de då han får ha bil han med. dock bor ni på olika adress bara du använder bilen så kan de bli lite jobbigt om du krockar och försäkringsbolagen undersöker de så kan du bli utan nånting.
har man inte råd med försäkringen har man inte råd med bilen

Fäll ner pungen och landa
Stefan Varberg Supraman
10 januari 2010 · 2 300 Inlägg

Bor man på samma adress brukar det gå för då anmäler han dig som brukare.
Men olika adresser så blir det problem.
Dom e ganska noga med det nu.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Odden
10 januari 2010 · 13 Inlägg

Vet att det finns försäkringsbolag som nekat ersättning då det kommit fram att det är sonen som är den verkliga ägaren.

/Odden
Min fotosida www.odden.se
oggy_swe utbildad klant
10 januari 2010 · 2 197 Inlägg

ta att det finns 2 brukare på bilen bara. å som alla säger bäst du bor på samma adress. sen brukar jag alltid dra med lånat mammas/pappas bil:P

Mvh O.Frankeståhl
myran Foto/Bilnörd
10 januari 2010 · 1 541 Inlägg

Detta kallas skenförsäkring. Det är en form av försäkringsbedrägeri. Vilket i sin tur inte är lagligt.

Försäkringen ska stå på huvudsaklig brukare av bilen för att försäkringen ska vara giltig.

MEN. är du skriven på samma adress som din pappa och ni anger för försäkringsbolaget att flera personer kommer använda bilen så kommer det vara svårt för försäkringsbolaget att bevisa. Detta är inget jag uppmanar folk att göra men det funkar.

Annars är du ärlig och bara betalar din försäkring och gasar på och är nöjd över att du gör det rätta.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
twin_cam Smålänning
10 januari 2010 · 7 877 Inlägg

Lagligt och lagligt...

Det är en tolkningsfråga...

Men det är FEL (enligt mig) att smita undan och gör försäkringen dyrare för oss som gör som man ska.

Särskilt fel är det om man inte har RÅD att betala försäkringen om man själv står på den, för då har man köpt en bil man inte har råd att äga.

Det må vara mer berättigat om du faktiskt har råd att försäkra bilen, men vill spara dom. Observera att jag skrev MER, då JAG fortfaronde inte anser att det är rätt att smita undan dyrare premie.

Men olagligt, ja, det är en tolkningsfråga... Och hur försäkringsbolaget tolkar det, det får ni inte veta förrän det händer nått.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Louksor
10 januari 2010 · 1 915 Inlägg

Svar från TryggHansas hemsida:
Nej, absolut inte! Rent juridiskt gäller försäkringen för ditt ekonomiska intresse som civilrättslig ägare till fordonet. På ren svenska betyder det att du gör dig skyldig till försäkringsbedrägeri och kan bli utan ersättning vid en skada om du låter någon annan stå som ägare och försäkringstagare för din bil.

Trancequeen skrev:
Hejsan

Är det lagligt att göra ett ägarbyte till min far och på så sätt sätta försäkringen på honom för att få en lägre premie per år?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
LuCiiifer DrivmedelsTekniker
10 januari 2010 · 1 632 Inlägg

skriv på dej själv. det lönar sig i längden på alla sätt.

Hamilton
10 januari 2010 · 8 865 Inlägg

Det är bara om man är gift som det inte spelar någon roll vem bilen står på då båda har det ekonomiska intresset på bilen.
Allt annat kan leda till utebliven ersättning

Senast redigerat av Hamilton (10 januari 2010)

Fotograf på tierpidag.se
NissanMotorsport
10 januari 2010 ·

Ställ bilen på dig då det kommer bli billigare med åren, lönar sig. Sen är det väl roligare att ha bilen skriven på sig själv, då känner man ju verkligen att man äger bilen.

volvoentusiasten
10 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Trancequeen skrev:
Hejsan

Är det lagligt att göra ett ägarbyte till min far och på så sätt sätta försäkringen på honom för att få en lägre premie per år?

http://www.garaget.org/forum/search.php … 1607338782

Stå ditt kast o betala!

Tubbex
10 januari 2010 · 1 517 Inlägg

Ha den själv så får man ju nått med  bonus? eller det finns inte mera?

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Brådhis * Voff voff *
10 januari 2010 · 10 290 Inlägg

Hamilton skrev:
Det är bara om man är gift som det inte spelar någon roll vem bilen står på då båda har det ekonomiska intresset på bilen.
Allt annat kan leda till utebliven ersättning

Njae... Är du säker på detta? Vad händer om ett sammanboende par som inte är gifta köper en familjebil tillsammans?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
_Nas_
10 januari 2010 · 309 Inlägg

Kan förstå att folk skriver sina bilar på föräldrar/äldre syskon/släktingar..
Med försäkringens kalle anka priser är det helt sjukt att äga en bil då man är ung.
Som ungdom har man inte alltid hur mycket pengar som helt och då kanske man köper sig en bil för ca 10-15 tusen. Skulle detta vara en turbobil så betalar man minst lika mycket i försäkring per år som vad bilen är värd.
Försäkringar försöker alltid hitta på något sätt för att slippa täcka för dina skador på din bil då du eventuellt råkar ut för en olycka.
De löser även in bilar som de säger till dig skall skrotas fast som fixas, säljs vidare och brukar i trafiken (det har jag varit med om).
Skrev jag att du får ut barnslig ersättning för din bil av försäkringsbolaget? Det är bara att söka i forumet så hittar du hur många trådar som helst då kunder är i tvist med sina försäkringsbolag angående inlösningssummor utav sina bilar...

Att köra turbo är beroendeframkallande...
VWolkswagen
10 januari 2010 · 67 Inlägg

Men liksom ja, en del saker tycker jag är så löjligt! Min gamle vr syncro -96. Kostar 1500 i mån på mig! eller 1478 för att vara exakt!!!!
den kostar 299 på far!

Hamilton
10 januari 2010 · 8 865 Inlägg

Brådhis skrev:

Hamilton skrev:
Det är bara om man är gift som det inte spelar någon roll vem bilen står på då båda har det ekonomiska intresset på bilen.
Allt annat kan leda till utebliven ersättning

Njae... Är du säker på detta? Vad händer om ett sammanboende par som inte är gifta köper en familjebil tillsammans?

//Brådhis

Finns många skillnader på Sambo och Gifta
Det som köps in under ett äktenskap ägs av båda oavsett vem som betalat (Det går att avtala om vem som har äganderätten).

Som Sambos har man lite andra regler, där äger var och en det man faktiskt har betalat

Fotograf på tierpidag.se
volvoentusiasten
10 januari 2010 · 4 005 Inlägg

VWolkswagen skrev:
Men liksom ja, en del saker tycker jag är så löjligt! Min gamle vr syncro -96. Kostar 1500 i mån på mig! eller 1478 för att vara exakt!!!!
den kostar 299 på far!

liksom hajjar du inte vaffö ba?

Brådhis * Voff voff *
10 januari 2010 · 10 290 Inlägg

Hamilton skrev:

Brådhis skrev:

Hamilton skrev:
Det är bara om man är gift som det inte spelar någon roll vem bilen står på då båda har det ekonomiska intresset på bilen.
Allt annat kan leda till utebliven ersättning

Njae... Är du säker på detta? Vad händer om ett sammanboende par som inte är gifta köper en familjebil tillsammans?

//Brådhis

Finns många skillnader på Sambo och Gifta
Det som köps in under ett äktenskap ägs av båda oavsett vem som betalat (Det går att avtala om vem som har äganderätten).

Som Sambos har man lite andra regler, där äger var och en det man faktiskt har betalat

Det är jag fullt medveten om! Men nu pratar vi ju om hur ett försäkringsbolag ser på det! Du skrev att endast gifta par kan välja fritt vem bilen skall stå på för att inte riskera att det ska klassas som skenförsäkring...

Är det då alltså omöjligt för ett par som ej är gifta att köpa en bil tillsammans utan att riskera att bli utan ersättning vid en eventuell olycka om den av dom som ej står som ägare kör den? Det har jag svårt att tro...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang