trimma ford 2,0 dohc

Germax
5 januari 2008 · 12 086 Inlägg

Helt korrekt, Sierra har endast funnits med 8v toppar förutom Cossietoppen.
Dock passar 16V toppen från RS2000 på Sierra motorblocket, det finns fler toppar som passar på de blocket men jag vet inte exakt vilken nu.. min farsa har koll på de där.

Big_JN
5 januari 2008 · 2 126 Inlägg

JapMax skrev:
Helt korrekt, Sierra har endast funnits med 8v toppar förutom Cossietoppen.
Dock passar 16V toppen från RS2000 på Sierra motorblocket, det finns fler toppar som passar på de blocket men jag vet inte exakt vilken nu.. min farsa har koll på de där.

Ja Ford e bra med det att återanvända sina motorer i olika former!! Dom lånar också ut en massa motorer och växellådor mellan olika modeller vilket e rätt bra för oss som bygger på Ford bilar!!! Ska ju själv slänga i en Escort RST växellåda (Escort RST hade LSD) samt en T3 turbo o grenrör ifrån Escort rst i min bil!

Senast redigerat av Big_JN (5 januari 2008)

Nisse1
6 januari 2008 · 175 Inlägg

JapMax skrev:
Helt korrekt, Sierra har endast funnits med 8v toppar förutom Cossietoppen.
Dock passar 16V toppen från RS2000 på Sierra motorblocket, det finns fler toppar som passar på de blocket men jag vet inte exakt vilken nu.. min farsa har koll på de där.

Då har man lärt sig något nytt! big_smile

Germax
6 januari 2008 · 12 086 Inlägg

Big_JN skrev:

elof_power skrev:
alla bilar med 4 cylindrar å dubla kamar e väl endå 16 ventiler..!? eller har jag mycket fel där..?   Dubble over head cam tror jag dohc står för..! så då e det 16 ventiler i den..!

Finns DOHC på 8 ventiler likaväl som det finns SOHC på 16 ventiler!!!

Jag råkar ha både en DOHC med 8V och en SOHC med 16V.. min Mazda 323F smile

Holme
6 januari 2008 · 1 417 Inlägg

Finns en lista på FMCS-sida med olika motorbetäckningar till olika modeller, där borde man kunna se vilka motorer som har hur många ventiler. Tror att en scorpiomotor har 16v. Den toppen kanske passar?

wildcat7
10 april 2008 · 47 Inlägg

MrVain skrev:
Köp en Cosworth ist om du ska sattsa på så mycket mer effekt..annars funkar väll chip,filter avgas som en liten uppgradering.
Dohc motorn är annars inte nått att bygga vidare på är ju fortfarande bara 8 ventiler i den...

I min gamla mondeo rs '93 sitter det en dohc motor på 136 hk å 16 ventiler.

Köp en Opel, bli belåten.
Se naturen genom plåten
Gulmun * Klåpare
10 april 2008 · 1 718 Inlägg

Angående att chippa den...
Funderade under ett svagt tillfälle med skatteåterbäringen i näven på ett chip till min DOHC 2,0 16v 136hk. Fick höra av en vänlig själ på en chippningsfirma att samtliga chip till den motorn som finns på marknaden knappt får upp den till 140hk. Såvida det inte är dieselmotorn, då man typ får 10 kusar till. hmm

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
dudde
5 juni 2009 · 1 Inlägg

wildcat7 skrev:

MrVain skrev:
Köp en Cosworth ist om du ska sattsa på så mycket mer effekt..annars funkar väll chip,filter avgas som en liten uppgradering.
Dohc motorn är annars inte nått att bygga vidare på är ju fortfarande bara 8 ventiler i den...

I min gamla mondeo rs '93 sitter det en dohc motor på 136 hk å 16 ventiler.

många Mondeo eller kanske rent av alla har 16ventiler men EJ sierra smile

har själv en Sierra DOHC CLX 2,0 från 92 har 8. Alla som jag vet som har haft sierra har även dem haft 8!.

Pezon
7 juni 2009 · 20 Inlägg

Är lite grötigt med alla beteckningar i den här tråden så jag som har lite koll på Fordbilar tänkte klara upp det här lite.

Det har suttit två olika sorters radfyror i Sierra, förutom Cossiemodellerna.

Pinto eller även kallad SOHC-motorn eller bara OHC.
Denna motorn sitter i de flesta 2.0 sierror och är baserade på 205-blocket som även sitter i många Coswort-Sierror.
Det mesta passar från Cossiemotorerna såsom vevstakar, kolvar mm.
Även toppen passar på blocket.
Okattade motorn har 115hk och kattade har 100hk.
Dessa är mycket trimvänliga och populära att turbokonvertera, tål massor med stryk och kostar kaffepengar.

DOHC-motorn.
Denna motorn finns i 3 olika modeller varav en finns i senare modeller av Sierran.
Modellen som sitter i Sierran är på 2 liter, 8v och har 120hk, denna motor finns även i vissa Scorpio och Transiter också.
Det finns en 2,3 liters modell med 16v och 147hk, denna finns i vissa Ford Scorpio och Galaxy.
Sen finns en mer ovanlig på 2 liter, 16v och 150hk som sitter i Escort RS2000.

Så gott som allt passar mellan dessa 3 motorer om man bortser från innanmätet i 2,3 litersmotorn då denna har större borr än dom andra 2.

Dessa motorer är inte speciellt trimvänliga och det kostar mer än det smakar, men det
vettigaste vore nog att försöka hitta en RS2000-topp med allt som hör till och hinka på.
Då kan du få dryga 150hk och det håller ihop utan problem.

Nu har jag redan trimmat en DOHC-motor en gång och det kommer jag aldig göra igen.
Om jag vore dig skulle jag sälja bilen och köpa en Sierra med Pinto eller 2,9l V6 och bygga turbo istället.

Sen kan jag tillägga att det finns nyare Ford DOHC-motorer, bla Zetec och Duratech som sitter i bla Mondeo, nyare Escorter, Focus mm.
Men dessa har inget gemensamt med DOHC-motorn som sitter i Sierrorna.
När man talar om Ford-DOHC motorn menar man just bara den som sitter i Sierran, Scorpion eller Escort RS2000.
Dom nyare kallar man Zetec eller Duratech och det står på ventilkåpan förutom på dom tidigaste modellerna av Zetec där det bara står DOHC.

Senast redigerat av Pezon (7 juni 2009)

Ford Mondeo 2.2 Tdci "Business Edition" (2010)
Ford Sierra Cosworth 4x4 "Cossie" (1992)
robinlindlof
9 maj 2010 · 5 Inlägg

liquisole skrev:

granada75 skrev:

Danne_escort skrev:

Jag har 16V i min DOHC 1,8  =/

Tvivlar jag på. Sierras DOHC kommer inte i 16v.

sandrisGT skrev:
De där me att sätta på mondeons 16v topp lät intresant (: nån som forskat lite i de kanske ? é själv på jakt efter trim till min docha.

Ledsen tjejen att göra dig besviken igen.
Jag tror inte Mondeos kammar är kedje drivna ( tveksam ) vilket DOHC på sierra är.

men mondeos doch är ivarjefall 16 ventiler.

sierra 2,0 DOHC finns i både 8v och 16v. jag har en sierra DOCH och det är en 16ventilare. och toppen är orginal så det där med att dom inte finns i 16v är bara struntprat.

Seth
9 maj 2010 · 3 354 Inlägg

robinlindlof skrev:
sierra 2,0 DOHC finns i både 8v och 16v. jag har en sierra DOCH och det är en 16ventilare. och toppen är orginal så det där med att dom inte finns i 16v är bara struntprat.

vad jag ser på dina foton är det 8v tongue

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Lowpass
9 maj 2010 · 1 224 Inlägg

Har också funderingar att "chippa" en 2.0 dohc motor. Får ut 18+ hästkrafter enligt Ferrita. Låter detta bra? Någon som kan ge mig lite för och nackdelar med att chiptrimma en sugmotor?
Tack!

i-vtec Do you?
Etingelholm
9 maj 2010 · 979 Inlägg

Mazda6sex skrev:
Har också funderingar att "chippa" en 2.0 dohc motor. Får ut 18+ hästkrafter enligt Ferrita. Låter detta bra? Någon som kan ge mig lite för och nackdelar med att chiptrimma en sugmotor?
Tack!

RobbanE här på garaget bänkade sin runt 140hk med extraktor, chip, mappning plus avgas/filter. Så någon jätte effekt får man inte ut.

Nu vill jag inte skryta på ngt vis, men jag har skruvat Dohc motor i 2 års tid, rentav nästan varje dag. Det finns inte mycket som jag inte vet om dessa bilar. Och en sak ska vi klargöra, Sierran är bara 8 ventiler, punkt slut!!!

När man trimmar sierran så bör man vara lite försiktig, skulle inte vilja påstå att motorerna är dåliga, tvärtom. Varför dom oftast går sönder är pga dålig service! man ska alltid vara noga med olja,filter osv. Sierran Dohcen är känslig i kylkanalerna. Dom är väldigt tunna. Men har man bara hela tätningar i toppen så e det lugnt. Körde sj med dåliga ventiltätningar. De blev för tjock blandning med olja så då gick det varmt i förbränningsrummen, därav sprack en kylkanal. Annars ser jag bara positivt med Dohcen.

Men när det gäller trim så kan ni kika in min projekttråd. Står lite still just nu men kommer igång 25:e maj igen. Tråden handlar om en 2,3L 8v Dohc sierra motor. Eget extraktor ska byggas, svetsa om tråget, plugga blocket osv. Så det går faktsikt att få fart i en Dohc motor oxå. Kräver lite mer egna lösningar och jobb bara. Trimm i sig är lätt att hitta. Enem slipar om dina kamaxlar för 2800:- extraktor finns färdigt för 3500:- om man inte vill bygga själv m.m. Så så är det! smile

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Big Al Dr. Turbo
9 maj 2010 · 459 Inlägg

Vars går extraktorn att köpa?
Har själv monterat MS på min sierra dohc men fick aldrig timingen att lira , motorn försökte gå baklänges :\

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
Germax
9 maj 2010 · 12 086 Inlägg

robinlindlof skrev:

liquisole skrev:

granada75 skrev:

Danne_escort skrev:
Jag har 16V i min DOHC 1,8  =/

Tvivlar jag på. Sierras DOHC kommer inte i 16v.


Ledsen tjejen att göra dig besviken igen.
Jag tror inte Mondeos kammar är kedje drivna ( tveksam ) vilket DOHC på sierra är.

men mondeos doch är ivarjefall 16 ventiler.

sierra 2,0 DOHC finns i både 8v och 16v. jag har en sierra DOCH och det är en 16ventilare. och toppen är orginal så det där med att dom inte finns i 16v är bara struntprat.

Du är ju bra jävla korkad som står o hävdar något sådant när du själv har bildbevis på raka motsatsen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang