Projekt: Val av motor

AndreasPlars
2 december 2010 · 1 062 Inlägg

NITROUS skrev:

AndreasPlars skrev:
Sedan skulle jag vilja se den original M50B25, 500hk med originalkomp på E85 köra fullgas i hög fart några mil....

M.V.H.

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop … hlight=m50

460 WHP @1.5bar, E85 och originalbotten wink

Låter som en låg effekt. Med tanke på bränslet, laddtrycket och 6cyl 2,5l med en bra flödande topp...
Går säkert inte vidare ekonomisk på fullast och hur går det på långa fullgasrepor i högt motorvägstempo..
Många överbelastade motorer håller bra just då de mest kör fullgas kortare turer, tex på strippen.

M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (2 december 2010)

Saab 900i (1989)
MrVain
4 december 2010 · 904 Inlägg

Peete skrev:
RB25det från en skyline?
Iofs en sexa men den är väl inte allt för dyr iom att det är hyggliga delar i den från början?

Känns som ett dyrare alternativ till BMW motorn... Skulle jag gå den linjen såp skulle man nog leta sig en RB26 direkt smile

De ska va gött å leva
MrVain
4 december 2010 · 904 Inlägg

camaro67 skrev:
Cheva ls1 eller annan valfri ls-maskin. v8 helt i aluminium. Kortare och förmodligen lättare än typ en bmw-sexa. Och effekt är lättare att plocka. Dyrare i inköp men de tjänar du in när du ska trimma

Vad hittar man dom i för pris? vad ligger effekten på original?

De ska va gött å leva
MrVain
4 december 2010 · 904 Inlägg

Boxer motorn känns som ett allt för dyrt koncept... sen blir de svårt å få plats med den i en kitkar eller liknande.

Supramotorn är ju så gott som skottsäker, är väll nån som nyligen plockade 917hk hos PPF med oöppnad motor smile

Väldigt svårt dehär

De ska va gött å leva
dawwe ...has left the building...
4 december 2010 · 4 474 Inlägg

Köp en S38B36, såna får du för i runda slängar 20" "kompletta" o i bra skick. Siktar du på som mest ca 500 kusar så håller original kolvar/stakar bra, dock är kompsänkning ett måste.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Peete
5 december 2010 · 134 Inlägg

MrVain skrev:

Peete skrev:
RB25det från en skyline?
Iofs en sexa men den är väl inte allt för dyr iom att det är hyggliga delar i den från början?

Känns som ett dyrare alternativ till BMW motorn... Skulle jag gå den linjen såp skulle man nog leta sig en RB26 direkt smile

Är du säker på att det skulle vara så mycket dyrare än en BMW med tanke på att den är redan färdig med turbo? Och det är sant att RB26 är ett bättre val, är inte så haj på exakta motorkoderna smile

MrVain
5 december 2010 · 904 Inlägg

Peete skrev:

MrVain skrev:

Peete skrev:
RB25det från en skyline?
Iofs en sexa men den är väl inte allt för dyr iom att det är hyggliga delar i den från början?

Känns som ett dyrare alternativ till BMW motorn... Skulle jag gå den linjen såp skulle man nog leta sig en RB26 direkt smile

Är du säker på att det skulle vara så mycket dyrare än en BMW med tanke på att den är redan färdig med turbo? Och det är sant att RB26 är ett bättre val, är inte så haj på exakta motorkoderna smile

För dom effekterna jag siktar på så tror jag inte Nissan motorn bli billigare i varje fall. BMW motorn går å bygga om så den klarar turbo med BMW original grejer å på så vis hålla kostnaden nere. Eller helt enkelt köra E85 så behöve rman inte ens öppna den. 500hk är som de verkar inga större problem å den motorn hittar man på skroten för ca 4-5000kr komplett

Men som sagt så tror jag en sexa kommer bli för klumpig, å absolut M5 motorn som någon nämde här ovan. De är en rejäl pjäs!

De ska va gött å leva
AndreasPlars
5 december 2010 · 1 062 Inlägg

Kan inte trådskaparen berätta för oss hur mycket pengar motorn får kosta, inkl ALLT som behövs för att nå 500hk?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
MrVain
5 december 2010 · 904 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Kan inte trådskaparen berätta för oss hur mycket pengar motorn får kosta, inkl ALLT som behövs för att nå 500hk?

M.V.H.

Ju mindreju bättre, utan att tumma på säkerhet. Just nu tycker jag Saab motorn med trionic 5.5 verkar mest lovande smile

De ska va gött å leva
aha_100
5 december 2010 · 535 Inlägg

190e 2,3 / 2,5 16v

DanneJ
5 december 2010 · 642 Inlägg

MrVain skrev:
Supramotorn är ju så gott som skottsäker, är väll nån som nyligen plockade 917hk hos PPF med oöppnad motor smile

Väldigt svårt dehär

Nu har man ju ingen aning om vad din budget ligger på men 2jz-gte borde du ha högt upp på din lista, sök på garaget och se vilka supror som har 600-700 rwhp och nästintill ingen har behövt öppna motorn. Har man inte snålat in på soppasystemet och har en bra mapp så krävs det ganska mycket pulver för att döda en 2jz-gte.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Catalyst Find my damn Volvo!
5 december 2010 · 169 Inlägg

Ställer mig bland de som förespråkar japanskt tongue, dvs RB26DETT eller 2JZ-GTE borde väl vara ganska säkra val.

"Det är ingen Volvo eller Audi jag omkring med utan en BMW, det är skillnad på bil och BIL."
- BMW_330 på zatzy.com
XL-Dempa
6 december 2010 · 457 Inlägg

Catalyst skrev:
Ställer mig bland de som förespråkar japanskt tongue, dvs RB26DETT eller 2JZ-GTE borde väl vara ganska säkra val.

Ja runt 30-40 tusen me styrsystem och alt

http://jdmgarageuk.com/store/Engine/Com … 9-112-305/

Separata spjälhus smidd vev osv osv alt klarar ju mer laddtryck från början wink

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
MrVain
6 december 2010 · 904 Inlägg

Separata spjäll har ju inte direkt nått med att klara ladd från början smile

Jag tror fortfarande att en SAAB fyra med trionic sprutet blir den bästa vägen att gå i detta fall. Den i en Super7 replika eller liknande å ca 450+ hk så har man en grymt potent banräcer ...

De ska va gött å leva
Gaslasse Indrivare/torped
7 december 2010 · 149 Inlägg

Ska det vara sexa så lockar nog 2JZ-GTE mest för mig! Men å andra sidan, om du ska bygga en Super Seven/Caterham/whatevs så kan nog så "lite" som 300 hk vara tillräckligt för att rita streck både på asfalten och i dina kalsingar tongue Såna bilar svänger bra, har jag lärt mig... Och det är oavsett om det är 150 eller sju miljoner hk.
Jag skulle väl snarare säga att för mycket effekt i en sån bil blir lite för mycket av det roliga. Tänk lite Sverige, mellanmjölk och lagom.
Nog för att det skulle vara fräsigt att se en sån bil köra nior på strippen... wink

Hårdrockande gummiröksmissbrukare!
Har kört sönder en Golf II 1.8GL -90, halvt en likadan fast -91, och åker äntligen turbomatat nu!
Boostrider Försöker iaf
7 december 2010 · 1 998 Inlägg

bmws v8 som sitter i e39 m5. Kostar en del men den har 400hk riktigt driftsäkra hk.
Är väl alublock så väger inte så mycke och är kortare en de gamla sexorna så de borde bli lättare att få bra viktfördelning

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang