Värmenypen cross?

viktorlindh Lååga dieselskööp är fräckt :)
16 mars 2011 · 163 Inlägg

har en kawasaki kx80 som ja använder som typ "moppe" och kör med men idag när ja låg och botta den en stund så plötsligt börja den gå dåligt och bakhjulet låste sig i typ en sec sen dog den. misstänekr att den värmenypit? för skurit har den niog inte för gick att kicka. är de bara vänta ett tag tills den kylt eller är de nåt annat som sk göras? typ kolla cylinder och kolv och så? smile

Volvo 740 D24 USA "Dieseleliten" (1988)
Ksj
16 mars 2011 · 1 217 Inlägg

Den kan allt ha skurit trots att du kan kicka, har du otur har du en stor reva i cylindern samt en skrotad kolv.

Jag skulle nog väntat tills den kallnat och sedan rivit av topp&cylinder för att se hur grejerna mår.

Saab 900 "2.1an" (1992)
viktorlindh Lååga dieselskööp är fräckt :)
16 mars 2011 · 163 Inlägg

ska ta och göra de senare ikväll smile mend en kan alltså skurit även om man kan kicka? det kändes som det var sämre komp i den också...

Volvo 740 D24 USA "Dieseleliten" (1988)
Ksj
16 mars 2011 · 1 217 Inlägg

Jopp, skuren behöver inte innebära att motor sitter tvärfast, det vet de flesta sedan mopedtiden wink

Det är ganska vanligt att cylindrarna slits och får repor och kanter i loppen på tvåtaktare (i alla fall de som jag skruvat med).

Kolvringarna brukar till slut hugga tag reporna och "rivas sönder", resultat = långa djupa spår i cylinderloppet (komp-bortfall), skrotad kolv samt hela vevhuset fullt i metallflis och annat mysigt.

Saab 900 "2.1an" (1992)
saab_sonett Handledare
16 mars 2011 · 1 481 Inlägg

lindh93 skrev:
har en kawasaki kx80 som ja använder som typ "moppe" och kör med men idag när ja låg och botta den en stund så plötsligt börja den gå dåligt och bakhjulet låste sig i typ en sec sen dog den. misstänekr att den värmenypit? för skurit har den niog inte för gick att kicka. är de bara vänta ett tag tills den kylt eller är de nåt annat som sk göras? typ kolla cylinder och kolv och så? smile

Ingen tvåtaktscross håller för det. Man kan bara hålla stumt några sekunder i taget. Troligen skuren kolv.
Har du tur har cylindern klarat sig. Riv isär och titta. Kan också vara hål i kolven. Den klarar inte värmen mer än kortare tid. Har varit med om det.......

Senast redigerat av saab_sonett (16 mars 2011)

viktorlindh Lååga dieselskööp är fräckt :)
16 mars 2011 · 163 Inlägg

okej:) får kika på de senare

Volvo 740 D24 USA "Dieseleliten" (1988)
G-sson
16 mars 2011 · 612 Inlägg

Nypa och skära är bara varianter av samma sak. Folk har en tendens att sammanfatta alla sorters haveri en tvåtaktsmotor kan råka ut för under några olika, ofta mer eller mindre felaktiga namn.

viktorlindh Lååga dieselskööp är fräckt :)
16 mars 2011 · 163 Inlägg

tog isär cylindern förut och det var inte en ende reva eller nåt i varken kolven eller cylindern smile var mkt bättre kom sen också, har inte kört igågn den än för han inte plocka på kylare osv. felet hittade jag. hål i kylet så var inte en droppe kylarvatten i systemet tongue

Volvo 740 D24 USA "Dieseleliten" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang