Skum förfrågan på bilannons!

Fidde_A4 Pro Painter
6 juni 2011 · 449 Inlägg

Jag håller på och ska sälja en bil på blocket och har fått följande förfrågan:

Sms kl 00.55
Avsändare: campoy112
Just wiewed your car on blocket. Do you still have your car up for sale?
Please reply me direkt to *epostadress* Thanks.

Skickar ett mail dit och frågar om han är intresserad av bilen och får detta svaret:

"Hello,

    how i wish i could come and inspect and testdrive this car but currently i'm working away from the country. I'm a marine engineer who's on a ship right now in Bahamas.so i'll be buying the car without seeing it, Also I'll be paying via PayPal and i'm more than happy to pay the PayPal transfer charges too. Due to the distance as me being in Bahamas presently, i'll arrange the pick-up of the car with a Private Courier Service as soon as you get your payment, I need you to provide the following details so that i can proceed with the Payment...

Your PayPal e-Mail Address :
Your Mobile Number :
Final price

  Soon as i make the payment and you get the funds, the Courier Service will come and pick up the car at your home at your convenient time also the courier will help me sign the required papers.

Have a nice day"


Nu undrar jag om fler fått liknande förfrågningar på era annonser?

De låter för bra för att vara sant vilket oftast betyder att de är de. Var e haken???

Får jag betalt innan bilen lämnar mig e jag ju safe!?


Återstår att se va som händer med detta...

Mvh
Fidde

Sveriges första licensierade återförsäljare för Zymöl.
Driver sedan augusti 2011 www.facebook.com/PaintItAB
Audi 80 L "Lina" (1974)
Audi A4 Quattro Avant "Purple Mist" (2004)
Clintan66
6 juni 2011 · 2 011 Inlägg

Fidde_A4 skrev:
Jag håller på och ska sälja en bil på blocket och har fått följande förfrågan:

Sms kl 00.55
Avsändare: campoy112
Just wiewed your car on blocket. Do you still have your car up for sale?
Please reply me direkt to *epostadress* Thanks.

Skickar ett mail dit och frågar om han är intresserad av bilen och får detta svaret:

"Hello,

    how i wish i could come and inspect and testdrive this car but currently i'm working away from the country. I'm a marine engineer who's on a ship right now in Bahamas.so i'll be buying the car without seeing it, Also I'll be paying via PayPal and i'm more than happy to pay the PayPal transfer charges too. Due to the distance as me being in Bahamas presently, i'll arrange the pick-up of the car with a Private Courier Service as soon as you get your payment, I need you to provide the following details so that i can proceed with the Payment...

Your PayPal e-Mail Address :
Your Mobile Number :
Final price

  Soon as i make the payment and you get the funds, the Courier Service will come and pick up the car at your home at your convenient time also the courier will help me sign the required papers.

Have a nice day"


Nu undrar jag om fler fått liknande förfrågningar på era annonser?

De låter för bra för att vara sant vilket oftast betyder att de är de. Var e haken???

Får jag betalt innan bilen lämnar mig e jag ju safe!?


Återstår att se va som händer med detta...

Mvh
Fidde

Be han dra åt helvete. Rena bluff grejen. Har själv fått exakt samma förfrågan och svar förra året.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
rickylicious Webbutvecklare
6 juni 2011 · 2 369 Inlägg

Släpp den affären direkt... smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Fidde_A4 Pro Painter
6 juni 2011 · 449 Inlägg

Jo jag anar ju att nått e klart skumt men jag bara undrar hur "the scam" ser ut?

Om jag får pengar innan bilen lämnar mig och papper skrivs vid överlämnandet så kan ju i teorin inget hända?

Jag la ut den på annons igår så jag har ingen panik men de hade vart kul å veta hur dom ska lura mig... tongue

Mvh
Fidde

Sveriges första licensierade återförsäljare för Zymöl.
Driver sedan augusti 2011 www.facebook.com/PaintItAB
Audi A4 Quattro Avant "Purple Mist" (2004)
Audi 80 L "Lina" (1974)
blixtn
6 juni 2011 · 214 Inlägg

Fidde_A4 skrev:
Jo jag anar ju att nått e klart skumt men jag bara undrar hur "the scam" ser ut?

Om jag får pengar innan bilen lämnar mig och papper skrivs vid överlämnandet så kan ju i teorin inget hända?

Jag la ut den på annons igår så jag har ingen panik men de hade vart kul å veta hur dom ska lura mig... tongue

Mvh
Fidde

Prova, sen får du berätta hur det gick till.
Kan tänka mig följande:
1) Har använder en fejkad paypal tjänst (alltså inte riktiga paypal utan en skuggsida)
2) Har drar tillbaka sin utbetalning när han fått/hämtar den

Vet faktiskt inte hur paypal funkar men du kan lita på alla som säger:
DU KOMMER BLI LURAD
Finns en sida på garaget från folk som fått exakt samma mail

Fidde_A4 Pro Painter
6 juni 2011 · 449 Inlägg

blixtn skrev:

Fidde_A4 skrev:
Jo jag anar ju att nått e klart skumt men jag bara undrar hur "the scam" ser ut?

Om jag får pengar innan bilen lämnar mig och papper skrivs vid överlämnandet så kan ju i teorin inget hända?

Jag la ut den på annons igår så jag har ingen panik men de hade vart kul å veta hur dom ska lura mig... tongue

Mvh
Fidde

Prova, sen får du berätta hur det gick till.
Kan tänka mig följande:
1) Har använder en fejkad paypal tjänst (alltså inte riktiga paypal utan en skuggsida)
2) Har drar tillbaka sin utbetalning när han fått/hämtar den

Vet faktiskt inte hur paypal funkar men du kan lita på alla som säger:
DU KOMMER BLI LURAD
Finns en sida på garaget från folk som fått exakt samma mail

Testa?
Njaaa tror inte de...

Får komma på nått klurigt svar å skicka...


Mvh
Fidde

Sveriges första licensierade återförsäljare för Zymöl.
Driver sedan augusti 2011 www.facebook.com/PaintItAB
Audi 80 L "Lina" (1974)
Audi A4 Quattro Avant "Purple Mist" (2004)
Clintan66
6 juni 2011 · 2 011 Inlägg

Kan tänka mig det är som Blixn säger. Någon data Nisse som fixar det mesta över nätet smile

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Clintan66
6 juni 2011 · 2 011 Inlägg

Kolla vad han svarar om du säger att du vill ha det insatt på något konto och inte genom paypal.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Fidde_A4 Pro Painter
6 juni 2011 · 449 Inlägg

Förfrågan skickad så får vi se va svaret blir... tongue

Mvh
Fidde

Clintan66 skrev:
Kolla vad han svarar om du säger att du vill ha det insatt på något konto och inte genom paypal.

Sveriges första licensierade återförsäljare för Zymöl.
Driver sedan augusti 2011 www.facebook.com/PaintItAB
Audi A4 Quattro Avant "Purple Mist" (2004)
Audi 80 L "Lina" (1974)
DalleRacing
6 juni 2011 · 1 738 Inlägg

blixtn skrev:

Fidde_A4 skrev:
Jo jag anar ju att nått e klart skumt men jag bara undrar hur "the scam" ser ut?

Om jag får pengar innan bilen lämnar mig och papper skrivs vid överlämnandet så kan ju i teorin inget hända?

Jag la ut den på annons igår så jag har ingen panik men de hade vart kul å veta hur dom ska lura mig... tongue

Mvh
Fidde

Prova, sen får du berätta hur det gick till.
Kan tänka mig följande:
1) Har använder en fejkad paypal tjänst (alltså inte riktiga paypal utan en skuggsida)
2) Har drar tillbaka sin utbetalning när han fått/hämtar den

Vet faktiskt inte hur paypal funkar men du kan lita på alla som säger:
DU KOMMER BLI LURAD
Finns en sida på garaget från folk som fått exakt samma mail

Fel fel fel!!!

Han andvänder en fejkad paypal som du säger, sen sätter han även in "fraktkostnaden" vilket han meddelar dig om att han gör, alltså priset på bilen + fraktkostnaden på kanske 10 000! Så du "ser" att pengarna finns på det fejkade kontot, tar ut av dina egna pengar för frakten sålänge " 10 000kr " ( paypal pengarna är låsta tills han fått bilen) och sedan går du hem med spänning o förväntan på dina pengar smile vips har han tjänat 10 000kr + att du förlorar bilen wink alltså bilen vill de aldrig åt eller ha utan de e fraktpengen dom tjänar på!

Mvh

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
DalleRacing
6 juni 2011 · 1 738 Inlägg

Fidde_A4 skrev:
Förfrågan skickad så får vi se va svaret blir... tongue

Mvh
Fidde

Clintan66 skrev:
Kolla vad han svarar om du säger att du vill ha det insatt på något konto och inte genom paypal.

Spelar ingen roll, han kan sätta in på vilket konto som helst! Har redan frågat om han istället kunde sätta in på mitt handelsbanken konto, o de var inga problem! Är man intresserad av en bil kommer man o kollar på den, han prutar alldrig för att säljaren ska bli mer intresserad av affären och han nöjer sig med 3 ord hur bilens skick är! Det säger allt att de e en bluffare!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Blue_celicA
6 juni 2011 · 243 Inlägg

Gå inte på detta skitsnack. jag, min bror och min polare har fått exakt samma sms, samma dag som vi annonserat, både motorcyklar och bilar. jag personligen fick samma mail ang min bil, samt min cross. det är en bluffare. det räcker med att bara kolla upp ip adressen han skickat ifrån, vilket ledde till ryssland i mitt fall. radera och glöm bort honom. svara inte ens.

Mvh. Eddie

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288
jimbon
6 juni 2011 · 711 Inlägg

Missade du som alla andra den röda texten efter att du lagt in annonsen på blocket?

Severin
6 juni 2011 · 1 587 Inlägg

Samma grej hände mig, en kvinna ringde åt en man som ville köpa bilen från ryssland.. Hon ville ha mitt chassinumer o grejer, jag gav inget o la på bara. Gå inte på sån skit, dom luras bara.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 juni 2011 · 14 060 Inlägg

Tänk va mycket sånt här skit det är på blocket. Förmodligen så är det människor som blir lurade hela tiden annars så skulle detta dö av sig självt. Nu vet jag inte hur det funkar när man lägger ut en "Säljes"-annons på blocket men det borde vara ett varningsmeddelande i stor röd text så att alla blir varnade i tid.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torpis Forummoderator
6 juni 2011 · 10 572 Inlägg

Ta sådana saker i din blogg, vi kan inte posta allt spam på forumet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang