Förslag: 22 000 bilar förbjuds köra i Göteborg

Andromeda Rumpmas
28 juni 2011 · 3 860 Inlägg

HalfShell skrev:

NiKeMaN skrev:

HalfShell skrev:
Sverige har aldrig varit ett bilvänligt land, och kommer aldrig bli heller. Politikerna tänker med bakdelen.

Sverige ÄR bilvänligt. Jämför gärna skatterna i Sverige mot Norge och Danmark och Finland. Eller Italien... Huuaa mig!

Nu senast ändrade de om en av de störra vägarna inom staden till enfilig, en för personbilar och en för bussar. Bussarna kör där inte allt för ofta, vilket istället blir att filen för personbilar är aspackad, medan den andre filen står tom. Senast igår klockan 15,30 tog det mig 10 minuter att passera 2 (!) rödljusen. Bilkö hela vägen, vilket är ett återkommande faktum på denna väg. Hade jag cyklat hade jag hunnit före alla bilar+lite till. Tråkigt dock att jag lämnade cykeln 2 mil därifrån.

Sen tycker jag det är rätt skoj att de snackar om co2-utsläpp inne i centrum. Varför inte mäta utsläppen ute i hamnarna istället? Om man nu är så sugen på att skära ner.

USA - där har vi ett bilvänligt land.

Ja, så kan man ju fråga sig vilken CO2- besparing de tänker sig att uppnå när det enda konkreta man skapar är bilköer, då samma personer fortfarande måste åka bil till och från jobbet med skillnaden att det tar den dubbla tiden istället. Man har inte fattat att det oftast inte finns några alternativ till bilen för folk. Man måste hämta upp barnen efter jobbet, handla osv, och bussen inte är ett alternativ varken för färdvägen eller för en rimlig restid. När ska man fatta att svenskarna, som redan är så hunsade, inte fortsätter att ta bilen pga lathet, utan pga att det inte finns några andra alternativ.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
erminsacictuning
28 juni 2011 · 381 Inlägg

Så min nissan 200sx s13 - 92 med CO2-utsläpp: 193 g/km få rinte köra in i gbg ? eller genom tingstadstunneln ?

Woojen
28 juni 2011 · 1 101 Inlägg

erminsacictuning skrev:
Så min nissan 200sx s13 - 92 med CO2-utsläpp: 193 g/km få rinte köra in i gbg ? eller genom tingstadstunneln ?

genom tunneln lär ju inte vara en zon där regeln gäller hoppas jag?

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
erminsacictuning
28 juni 2011 · 381 Inlägg

Woojen skrev:

erminsacictuning skrev:
Så min nissan 200sx s13 - 92 med CO2-utsläpp: 193 g/km få rinte köra in i gbg ? eller genom tingstadstunneln ?

genom tunneln lär ju inte vara en zon där regeln gäller hoppas jag?

Ja det hoppas jag verkligen inte för då kan jag inte åka till jobbet längre tongue

Muttley
28 juni 2011 ·

Använder man miljöbög så lär du inte komma så långt. Bete dig om du ska diskutera.

Senast redigerat av tkd_rille (28 juni 2011)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juni 2011 · 13 748 Inlägg

fick faktist svar av owe idag!

enligt honom så är han (dom) (S) i mot miljözoner men det är moderaterna som är för detta så nu ska vi hitta vem fan som gett förslaget smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
DuelBall Seg bôvel
29 juni 2011 · 322 Inlägg

tkd_rille skrev:
Använder man miljöbög så lär du inte komma så långt. Bete dig om du ska diskutera.

Diskussionen håller jag med politikern i fråga, i vilken jag knappast skulle använda ett dylikt vokabulär.
Ser inga möjligheter att vederbörande skulle kunna dra paralleller mellan mitt e-mail och mitt Garaget-inlägg.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
30 juni 2011 · 3 929 Inlägg

HalfShell skrev:

NiKeMaN skrev:

HalfShell skrev:
Sverige har aldrig varit ett bilvänligt land, och kommer aldrig bli heller. Politikerna tänker med bakdelen.

Sverige ÄR bilvänligt. Jämför gärna skatterna i Sverige mot Norge och Danmark och Finland. Eller Italien... Huuaa mig!

Jag tycker inte Sverige är bilvänligt faktiskt. H i Helsingborg håller de på med konstiga ändringar. Det snackas om att göra hela centrum bilfritt, med stora parkeringshus utanför, sedan bussar ner i stan.

Nu senast ändrade de om en av de störra vägarna inom staden till enfilig, en för personbilar och en för bussar. Bussarna kör där inte allt för ofta, vilket istället blir att filen för personbilar är aspackad, medan den andre filen står tom. Senast igår klockan 15,30 tog det mig 10 minuter att passera 2 (!) rödljusen. Bilkö hela vägen, vilket är ett återkommande faktum på denna väg. Hade jag cyklat hade jag hunnit före alla bilar+lite till. Tråkigt dock att jag lämnade cykeln 2 mil därifrån.

Sen tycker jag det är rätt skoj att de snackar om co2-utsläpp inne i centrum. Varför inte mäta utsläppen ute i hamnarna istället? Om man nu är så sugen på att skära ner.

USA - där har vi ett bilvänligt land.

Sverige är verkligen inte bilvänligt.

I USA kan man säga att man byggt vägarna först, husen sedan. Det är logiska vägar som är smart byggda för minsta och bästa rutt.
I Sverige kan en väg gå hur som helst, avsluta med en loop och ett 3m hopp över en klyfta. Så odugliga vägar vi har i Sverige egentligen. Och denna äckliga asfalt som låter som as och slits ner hela tiden. Varför inte bara lägga betong som håller minst 20 år på en väg och låter knappt?

Någon här måste ha kört runt 7 på morgonen och kommit från Enköpingshållet på E18 och åker av via Rotebro mot Arlanda.
Världens jävla odugliga skitväg som är helt sanslöst idiotiskt byggd gör att det blir trafikstockning varje morgon! Det måste ha varit riktiga mongon som byggt den vägen för det är inte så svårt att få det att flyta på! Bygg vägen ordentligt från början så fungerar det!

Och det Volvo544special65 säger är logiskt, vad gör en att en 1995 Volvo 940 spyr ut mer avgaser än en 1996 Volvo 940?
Sedan, alla vill inte ha en bil från 1996 och framåt! De flesta bilar i prisklassen låt oss säga, 20,000:- och under är ju egentligen bara massa skitbilar. Tråkiga, rostiga Oplar, Saabar som faller ihop efter bara en liten stund osv. Varför får folk inte välja sin egen bil? Räcker det inte med miljökraven på bilprovningen!?
Nej tydligen inte.

Tur att man bor långt bort ifrån Göteborg.


Freddeponken skrev:

Vettemannen skrev:
Vilken jävla idioti!!!!!!!!

/Benny

vad åker du för gammalt skit...Miljöbov! I Eskilstuna har vi snart inga gator kvar att köra på...cyklade igenom staden och det gick fortare än bil...tråkigt men sant!

Hoppas det var ironi, för det skulle inte förvåna mig om Corvetten drar mindre och har bättre avgasvärden än din BMW då den skulle ju kunna klara Californiens miljökrav vilket var och är de hårdaste miljökraven i världen. wink

Senast redigerat av Thunderbird88 (30 juni 2011)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
trippelturbo Trucker
30 juni 2011 · 2 710 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

HalfShell skrev:

NiKeMaN skrev:

Sverige ÄR bilvänligt. Jämför gärna skatterna i Sverige mot Norge och Danmark och Finland. Eller Italien... Huuaa mig!

Jag tycker inte Sverige är bilvänligt faktiskt. H i Helsingborg håller de på med konstiga ändringar. Det snackas om att göra hela centrum bilfritt, med stora parkeringshus utanför, sedan bussar ner i stan.

Nu senast ändrade de om en av de störra vägarna inom staden till enfilig, en för personbilar och en för bussar. Bussarna kör där inte allt för ofta, vilket istället blir att filen för personbilar är aspackad, medan den andre filen står tom. Senast igår klockan 15,30 tog det mig 10 minuter att passera 2 (!) rödljusen. Bilkö hela vägen, vilket är ett återkommande faktum på denna väg. Hade jag cyklat hade jag hunnit före alla bilar+lite till. Tråkigt dock att jag lämnade cykeln 2 mil därifrån.

Sen tycker jag det är rätt skoj att de snackar om co2-utsläpp inne i centrum. Varför inte mäta utsläppen ute i hamnarna istället? Om man nu är så sugen på att skära ner.

USA - där har vi ett bilvänligt land.

Sverige är verkligen inte bilvänligt.

I USA kan man säga att man byggt vägarna först, husen sedan. Det är logiska vägar som är smart byggda för minsta och bästa rutt.
I Sverige kan en väg gå hur som helst, avsluta med en loop och ett 3m hopp över en klyfta. Så odugliga vägar vi har i Sverige egentligen. Och denna äckliga asfalt som låter som as och slits ner hela tiden. Varför inte bara lägga betong som håller minst 20 år på en väg och låter knappt?

Någon här måste ha kört runt 7 på morgonen och kommit från Enköpingshållet på E18 och åker av via Rotebro mot Arlanda.
Världens jävla odugliga skitväg som är helt sanslöst idiotiskt byggd gör att det blir trafikstockning varje morgon! Det måste ha varit riktiga mongon som byggt den vägen för det är inte så svårt att få det att flyta på! Bygg vägen ordentligt från början så fungerar det!

Och det Volvo544special65 säger är logiskt, vad gör en att en 1995 Volvo 940 spyr ut mer avgaser än en 1996 Volvo 940?
Sedan, alla vill inte ha en bil från 1996 och framåt! De flesta bilar i prisklassen låt oss säga, 20,000:- och under är ju egentligen bara massa skitbilar. Tråkiga, rostiga Oplar, Saabar som faller ihop efter bara en liten stund osv. Varför får folk inte välja sin egen bil? Räcker det inte med miljökraven på bilprovningen!?
Nej tydligen inte.

Tur att man bor långt bort ifrån Göteborg.


Freddeponken skrev:

Vettemannen skrev:
Vilken jävla idioti!!!!!!!!

/Benny

vad åker du för gammalt skit...Miljöbov! I Eskilstuna har vi snart inga gator kvar att köra på...cyklade igenom staden och det gick fortare än bil...tråkigt men sant!

Hoppas det var ironi, för det skulle inte förvåna mig om Corvetten drar mindre och har bättre avgasvärden än din BMW då den skulle ju kunna klara Californiens miljökrav vilket var och är de hårdaste miljökraven i världen. wink

Är det Stäket du menar så kör jag där varje dag o det är ju helt otroligt att dom inte gör ngt åt de. Det roliga e att kör man där mellan 5-7 på morgonen så är det ju kö, sen så kommer man längre fram mot sthlm o ännu mera kö. Hur mkt avgaser släpps inte ut pga detta elände, i onödan .. ?

Tror ej vi är dom enda som lagt märke ti detta, men som sagt, svenskarna bara tar o tar! wink

Fart missbrukare
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
30 juni 2011 · 3 929 Inlägg

Vet inte riktigt men det är en rondell som går till två filer som sedan går ihop till en fil vilket orsakar TOTAL stopp! När man efter en låååååååååååååååång stund är förbi det så flyter trafiken på som ingenting hänt.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
trippelturbo Trucker
30 juni 2011 · 2 710 Inlägg

Aa precis, o innan man kommer till rondellen har man donken på vänster sida! Då är det Stäket du pratar om! Känd väg bland oss chaufförer, kan bli fruktansvärt långaköer som leder till förseningar. Vet en chaufför som skulle med båten till Finland, han blev försenad tack vare detta o alltså stående i sthlm ett dygn, i väntan på nästa båt!

Det pågår ju massa vägbyggen o skit runtom i sthlm, men det är dom STORA vägarna med 4filer, det ska ju synas att dom gör ngt. Stäket är nog väldig lågprioterad!

Fart missbrukare
trippelturbo Trucker
30 juni 2011 · 2 710 Inlägg

Ja, allting pekar ju mot förbjudet..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13253295.ab

Stackars Göteborgare. Tycker själv att Gbg är otrolig fin stad smile

Fart missbrukare
Mazdakillen Motormontör
30 juni 2011 · 437 Inlägg

Nåja det kan inte va lätt att leva livet på baksidan tongue

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Jimmy_N Makaronborrare
30 juni 2011 · 993 Inlägg

Mazdakillen skrev:
Nåja det kan inte va lätt att leva livet på baksidan tongue

Vänta du bara. Snart kommer miljömupparna i 08 land att försöka göra något ännu radikalare och då får du sälja din Mazda wink

Mazdakillen Motormontör
30 juni 2011 · 437 Inlägg

Haha jag var ju lite sarkastisk haha nämen ja nä inget skulle förvåna mej men då skiter jag i deras små löjliga regler.
Eller som Robetr gustavsson säger i sunes sommar om radialdäck "olagliga men det skiter jag i" när han ska ragga på sunes syrra big_smile

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang