Köpråd: Driftsäker 4wd bil, subarus Automatlåda?

Xtravagant 1337
19 augusti 2009 · 1 343 Inlägg

Aleck skrev:

turbo240 skrev:
Eller helt enkelt än v70/xc70/v70r smile

Har hört så mycket skit om deras äldre AWD system med visko koppling. låter inte drifsäkert i längden.

suger hästpung..
Går inte ens att bogsera utan att man bränner skiten.
Man kan inte ens lägga på olika dimensioner på däck utan att kopplingen åker..

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Mäki Långsam Perfektionist
19 augusti 2009 · 4 800 Inlägg

Aleck skrev:
Folk verkar ju dock inte sköta sina 1,8T motorer för att verkar antingen bara bytt turbo, eller oljepump, och ibland även ras.
Subarus boxer motorer verkar mer pålitliga, men stämmer ju att dom känns aningen sämre i kvalite, vägljud och komfort.

Svårt val, lär bli slumpen som avgör.

Hittar du rätt bil är det ju ingen fara, men förstår resonemanget. 2,4 V6 är ju en grymt bra motor också, den går i all evighet. smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Aleck Skogskonsult
19 augusti 2009 · 214 Inlägg

Mäki skrev:

Aleck skrev:
Folk verkar ju dock inte sköta sina 1,8T motorer för att verkar antingen bara bytt turbo, eller oljepump, och ibland även ras.
Subarus boxer motorer verkar mer pålitliga, men stämmer ju att dom känns aningen sämre i kvalite, vägljud och komfort.

Svårt val, lär bli slumpen som avgör.

Hittar du rätt bil är det ju ingen fara, men förstår resonemanget. 2,4 V6 är ju en grymt bra motor också, den går i all evighet. smile

Men helt klart, ska man åka lite fortare och bekvämt längre sträckor så kanske man kan tänka sig att riskera lite extra och köpa sig en 1,8T quattro.
Har ju blivit lite bortskämd med den fina Audi standarden.

Fast bilen kommer mest användas till jobbet i skogen och då vill man mest av allt att den startar på morgonen, och då känns subarun som ett bättre alternativ.

Mäki Långsam Perfektionist
19 augusti 2009 · 4 800 Inlägg

Aleck skrev:

Mäki skrev:

Aleck skrev:
Folk verkar ju dock inte sköta sina 1,8T motorer för att verkar antingen bara bytt turbo, eller oljepump, och ibland även ras.
Subarus boxer motorer verkar mer pålitliga, men stämmer ju att dom känns aningen sämre i kvalite, vägljud och komfort.

Svårt val, lär bli slumpen som avgör.

Hittar du rätt bil är det ju ingen fara, men förstår resonemanget. 2,4 V6 är ju en grymt bra motor också, den går i all evighet. smile

Men helt klart, ska man åka lite fortare och bekvämt längre sträckor så kanske man kan tänka sig att riskera lite extra och köpa sig en 1,8T quattro.
Har ju blivit lite bortskämd med den fina Audi standarden.

Fast bilen kommer mest användas till jobbet i skogen och då vill man mest av allt att den startar på morgonen, och då känns subarun som ett bättre alternativ.

Då är jag med på hur du tänker smile Kikat på Legacy isåfall? Jag har tyvärr inte så bra koll på Subaru annat än Imprezorna, så jag kan inte ge råd om dom.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Aleck Skogskonsult
20 augusti 2009 · 214 Inlägg

Vad tror ni om Subaru med automat då?

Rille0
20 augusti 2009 · 2 021 Inlägg

turbo240 skrev:
Eller helt enkelt än v70/xc70/v70r smile

eller inte

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
sven-fala
18 juli 2011 · 11 Inlägg

Drar igång denna tråd igen genom att undra hur automatlådan som sitter i subaru impreza rx -99-00 är.
är den lika driftsäker som allt annat från subaru?
växlar dom fint och mjukt?
ungefär hur mycket dricker den turbolösa motorn i imprezan

TS_quattro fyrkrafsare
18 juli 2011 · 1 443 Inlägg

sven-fala skrev:
Drar igång denna tråd igen genom att undra hur automatlådan som sitter i subaru impreza rx -99-00 är.
är den lika driftsäker som allt annat från subaru?
växlar dom fint och mjukt?
ungefär hur mycket dricker den turbolösa motorn i imprezan

Subarus äldre automater känns väldigt gammaldags, 4 stegade (ända upp till årsmod -07) och ganska ryckiga växlingar, det gungar inte till lite mjukt och knappt märkbart som i en europeisk bil utan det är ett ganska märkbart ryck (detta gäller de bilar jag provkörde under tiden som jag jagade min Legacy). Dock så ska de efter vad jag läst mig till (jag kör själv manuell låda) vara väldigt driftsäkra förutsatt att man sköter oljebyten, på min Legacy är det fullständigt vätskebyte var 6000:e mil, dvs kylvätska, bromsvätska, vxl-olja, styrservo, samt olja i både central och bakdiff utöver den vanliga servicen.
Vad gäller sugmotorn i imprezan så har jag dålig koll, är det tvålitern? Vad jag dock vet är att tvålitersturbon som sitter i GT:n har lite ömtåliga vevlager och är mycket känslig för låg oljenivå (visserligen genomgående för alla boxermotorer), att kolla oljan varje gång man tankar och fylla på vid behov är absolut inte att vara paranoid utan kan hellre ses som ett sätt att slippa problem, ett billigare sätt än att med hjärtat i halsgropen skicka upp bilen på lyften efter att den börjat knacka på motorvägen och hoppas på att det bara var nåt som satt löst  =P

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
sven-fala
18 juli 2011 · 11 Inlägg

ok tackar!
då satsar jag nog på att försöka få tag i en manuell ändå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang