Vilken hylsnyckelsats?

steifan DR!FTT3KN!K3R
8 januari 2011 · 10 427 Inlägg

peegee skrev:

steifan skrev:

peegee skrev:

Njaa... Ofta behöver man olika storlekar på tänger samt även polygrip, spetstång, rörtång, låsringstång mm...
Sen är det trist att behöva ha tängerna lösa, när man har hylsnyckelsatsen i en snygg och praktisk sortimentlåda... roll

Såpass, aldrig sett något sådant kit faktiskt. Enda kiten man brukar hitta är låsringstänger eller mindre
elektroniktänger av lustiga fabrikat.

Fanns ingen i min 1400sidors tyska verktygskatalog heller:
http://www.forumbilder.se/images/6a2011120224P93e2.jpg
tongue

Haha, tack för att du lusläste den lilla boken för min skull tongue

Den står mest i hyllan en halvmeter ovanför mig här så den vill nog bli läst ibland. wink

*

JapMax, helt oduglig, jag vet tongue

te_wik Forummoderator
8 januari 2011 · 12 813 Inlägg

JapMax skrev:
Hur svårt kan det va att stava BAHCO?? Skärp er vafan tongue

Äääääähhhh tant, skuta gnäll wink



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Emilius Avstängd
9 januari 2011 · 1 714 Inlägg

Noxxer skrev:
I garaget har jag Biltema verktyg som håller jävla bra kontra priset faktiskt.
Lite saker har gått sönder men har bara gått o visat i butik sen har jag fått nytt.
Spärrskaften är väll lite sådär, men resten funkar bra.

På jobbet har vi Bahco, KS tools, Kamasa, Pro tools m.m
Bahco håller dock jävligt bra faktiskt. Har väll lyckats knäcka 1 spärrskaft o 3st krafthylsor men annars håller dom riktigt bra.
Kamasa ogillar jag starkt därimot. Riktigt dålig kvalitetskänsla och går lätt sönder. Flera på jobbet som haft kamasa o säger samma sak.
Ks tools.. vet inte ännu smile. Har hållt 1 månad iaf.

Värt att nämna är att jag meckar tåg på jobbet. Saker sitter lite hårdare dock inte fastrostat.

Så för hobby garaget så spelar det mindre roll vad man köper. Visst kommer Bahco hålla längre än biltema och kanske spara dig ett krossat finger eller 2... men antingen är man man eller mus wink

Kamasa har livstids garanti så gör väl inge mycket om man har sönder grejerna bara dem används som dem ska.

Strongman
9 januari 2011 · 203 Inlägg

Har biltemas 150sats samt lite mindre kit från biltema.
Toppen garanti, har verkligen varit ett svin mot mina verktyg. Fått ligga ute i regn, snö, motorrum etc. Efter 2års brutala användning så har minsta spärrskaftet gett upp helt. Största har fått ett törn. Några adaptrar trasiga, men i övrigt fungerar 150satsen utmärkt.

Har tyvärr slarvat bort mitt kvitto, annars hade jag åkt in till biltema och hämtat ut ny låda.

Så Biltema duger gott åt mig. Men sneglar än idag på min fars 20år gamla Bahco låda, ser fortfarande nytt ut.

Denzar
5 september 2011 · 45 Inlägg

Har funderat på en hylsnyckelsats ett tag nu, vill ha 2 olika storlekar på satserna. Dom med 3 verkar lite väl stora och tunga.. Så jag har fastnat för Bahcos och Kamasa
http://www.verktygssats.se/74-hylsnycke … 25014.html
http://www.jula.se/mekanikersats-1-4-1- … 106-140002

Vilken ska man välja tro? Kamasa har 3/8"+1/4"  och Bahcos 1/4"-1/2".

Vad jag kan se är att man kommer upp i större maxstorlek i 1/4"-1/2" satserna som finns, 34mm. Kamasa kommer upp i 22 på den större satsen.

Känns smartare att ta Bahcos och ha större bredd på storleken eller? 34mm kanske man som hobbymeckare inte ens använder istället?

Vilken av dom är av bäst kavlité tro?

te_wik Forummoderator
5 september 2011 · 12 813 Inlägg

Kan rekommendera denna, använder den själv.
http://www.jula.se/mekanikersats-98-delar-k4915p-033388

Edit: Det enda jag stör mig på riktigt ordentligt är att (och jag förstår inte hur Kamasa tänkt) de hoppar över 19mm hylsan.


Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (5 september 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Noxxer
6 september 2011 · 1 482 Inlägg

Emilius skrev:
Kamasa har livstids garanti så gör väl inge mycket om man har sönder grejerna bara dem används som dem ska.

Visst nytt verktyg får man. Men personskadorna är kvar..

Senast redigerat av Noxxer (6 september 2011)

BLT Service
Theracords Music Label
steifan DR!FTT3KN!K3R
6 september 2011 · 10 427 Inlägg

Denzar skrev:
Har funderat på en hylsnyckelsats ett tag nu, vill ha 2 olika storlekar på satserna. Dom med 3 verkar lite väl stora och tunga.. Så jag har fastnat för Bahcos och Kamasa
http://www.verktygssats.se/74-hylsnycke … 25014.html
http://www.jula.se/mekanikersats-1-4-1- … 106-140002

Vilken ska man välja tro? Kamasa har 3/8"+1/4"  och Bahcos 1/4"-1/2".

Vad jag kan se är att man kommer upp i större maxstorlek i 1/4"-1/2" satserna som finns, 34mm. Kamasa kommer upp i 22 på den större satsen.

Känns smartare att ta Bahcos och ha större bredd på storleken eller? 34mm kanske man som hobbymeckare inte ens använder istället?

Vilken av dom är av bäst kavlité tro?

Jag har en äldre motsvarighet till Bahcosatsen och ingenting har gått sönder överhuvudtaget sedan 2005/2006 när jag köpte den. Värt att tillägga är att Jula brukar sälja den där Bacho-satsen för runt ~1000kr någon gång varje år. Lite surt om man köper den för ~2000kr ena veckan och sedan kostar den ~1000kr veckan efter.

34mm låter lite som storleken på navmuttrar som håller hjullager osv, så det kan nog vara praktiskt wink

Senast redigerat av steifan (6 september 2011)

Denzar
7 september 2011 · 45 Inlägg

Ok det låter ju bra smile Man har ju hört en del om att Bahco inte är som det var en gång i tiden, fast så är det väll med det mesta tyvärr. Jag läste någon stans dock att 1/2" Kan vara otympligt och 3/8 för smått. Alltså för stort spann, men jag vettefan smile

Drygt att det ska vara halva priset ibland då på Jula, inte blir man glad om man torskar 1000:-

Denzar
18 september 2011 · 45 Inlägg

Beställde precis Jula Klubb kort smile 10% på första köpet, kan bli att jag utnyttjar det på en hylsnyckelsats smile

NoFantasy Garaget Anhängare!
18 september 2011 · 2 068 Inlägg

Kamasa och Bahco! använder du verktygen till rätt endamål så har du dom hela livet ut! men för hemmafixaren och dom som behöver verktyg för nått små jobb så duger biltemas satser skit bra!
man känner verkligen kvalliten i handen när man håller i en bahco/kamasa!
är som att jämföra en iphone och en tegelsten med påklistrad mobiltelefons dekal! big_smile
nu börjar det spåra ur så nu skickar jag detta till dej! big_smile
HEjjs!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 (1988)
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Denzar
18 september 2011 · 45 Inlägg

Hehe ja men jag kan fan inte välja vilken av dom! Kamasa eller bahco! Beställer man från england kostar en sats bahco 1200 - motsvarande här ca 2000. Men hur smidigt är det om nåt verktyg är produktionsfel på osv.. sad

Senast redigerat av Denzar (18 september 2011)

Robin-T
18 september 2011 · 168 Inlägg

Är fortfarande riktigt nöjd med min Bahco, den har används flitigt så kör på Bahco! smile Det ända som hänt är att ena flärpen som man öppnar väskan med har lossnat, annars käns det som att verktygen håller hög kvalitè!

Senast redigerat av Robin-T (18 september 2011)

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 september 2011 · 10 427 Inlägg

Robin-T skrev:
Är fortfarande riktigt nöjd med min Bahco, den har används flitigt så kör på Bahco! smile Det ända som hänt är att ena flärpen som man öppnar väskan med har lossnat, annars käns det som att verktygen håller hög kvalitè!

Samma här wink Dock pillade jag tillbaka den och har suttit sen dess. big_smile

Germax
18 september 2011 · 12 086 Inlägg

Polaren har en Bahcosats i garaget, den väskan har riktigt avancerade flärpar med fjäderlänkar åt alla möjliga håll tongue Jag råkade gå sönder ena, men den gick att laga igen.

Det jag stör mig på (iaf hans) Bahcosats är att hylsorna sitter så hårt på spärrskaftet tongue

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 september 2011 · 10 427 Inlägg

JapMax skrev:
Polaren har en Bahcosats i garaget, den väskan har riktigt avancerade flärpar med fjäderlänkar åt alla möjliga håll tongue Jag råkade gå sönder ena, men den gick att laga igen.

Det jag stör mig på (iaf hans) Bahcosats är att hylsorna sitter så hårt på spärrskaftet tongue

Precisionsutrustning wink Ska slitas in. tongue

Freddeponken
18 september 2011 · 663 Inlägg

Har en kamasalåda och det jag inte gillar med den är att hylsorna sitter så hårt så man får ta verktyg för att få loss dem=) haha

Denzar
18 september 2011 · 45 Inlägg

Hehe det ska sitta smile

Nu har jag sneglat på dom 2 jag slutligen hamnat på:

Bahco 106: http://www.lundqvist.se/objekt/1856/In/42375.htm

Bahco 108: http://www.lundqvist.se/objekt/1856/In/74632.htm

Skillnaden är att 106an har en del tum nycklar vilket jag antar kan vara bra att ha? Men finns det ens i vanliga bilar som Volvo?

108an har utvändiga torxnycklar vilket jag också antar är bra att ha, dock inte så många olika storlekar.

Bägge har verktyg man antagligen inte kommer använda, vilket gör det svårt hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang