..med risk att se ut som en biltjuv!

Saabarn_Eric
18 september 2011 · 265 Inlägg

30mA växelström och Likström är inte livsfarlig förrän du närmar dig 120-150mA smile

M_icke_ skrev:

rickylicious skrev:

Nitromast skrev:
Helt riktigt, men är nog väldigt få som dött av 12 volts likströmsspänningar wink Växelström är ju däremot rättså farligt. Behövs inte så pass himla mycket för att hjärtat ska få sig en törn. Men är väl ganska få bilar som använder sig utav det! smile

Du kan väl mycket väl dö av 12 volt beroende på hur mycket ström det är. Jag skulle ju inte vilja hålla en hand på jord och en på generatorns plus, samtidigt som du tokvarvar motorn smile

Det är mycket rätt strömmen du dör av och inte spänningen
MEN vi kan kolla hur mycket ström som passerar din kropp om du tar på polerna i ett 12V batteri genom en av de mest grundläggande elektriska lagarna, nämligen Ohms lag.

Strömmen(I) = Spänningen(U)/Motståndet(R)

Med andra ord om du stoppar in 12V och delar det med kroppens inre motstånd, vilket handlar om (enligt en mätning med mulimeter som jag gjorde från hand till hand) ganska stabilt 1 200 000 ohm.

Med andra ord får vi 12V/1200000Ohm=0,00001A
Hur troligt är det att du dör av 0,00001A?

När man säger att det inte är spänningen du dör av utan strömmen så pratar man högspänning. Har du 10000V men bara 0,00001A så känner du en rejäl stöt men du dör knappast. Har du däremot 10000V och 100A så e dock risken stor att du inte klarar dig.

Senast redigerat av Saabarn_Eric (18 september 2011)

Rise and rise again, until lambs become lions!
NoFantasy Garaget Anhängare!
18 september 2011 · 2 068 Inlägg

jag fick ström senast igår av bilfan, och som du ser så sitter jag här och skriver! kittlades till lite sen blev man förbannad och sa en polsk ramsa med svärord! big_smile KURWA JA PIERDOLE!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 (1988)
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
M_icke_
18 september 2011 · 3 466 Inlägg

Saabarn_Eric skrev:
30mA kan döda en! smile

M_icke_ skrev:

rickylicious skrev:
Du kan väl mycket väl dö av 12 volt beroende på hur mycket ström det är. Jag skulle ju inte vilja hålla en hand på jord och en på generatorns plus, samtidigt som du tokvarvar motorn smile

Det är mycket rätt strömmen du dör av och inte spänningen
MEN vi kan kolla hur mycket ström som passerar din kropp om du tar på polerna i ett 12V batteri genom en av de mest grundläggande elektriska lagarna, nämligen Ohms lag.

Strömmen(I) = Spänningen(U)/Motståndet(R)

Med andra ord om du stoppar in 12V och delar det med kroppens inre motstånd, vilket handlar om (enligt en mätning med mulimeter som jag gjorde från hand till hand) ganska stabilt 1 200 000 ohm.

Med andra ord får vi 12V/1200000Ohm=0,00001A
Hur troligt är det att du dör av 0,00001A?

När man säger att det inte är spänningen du dör av utan strömmen så pratar man högspänning. Har du 10000V men bara 0,00001A så känner du en rejäl stöt men du dör knappast. Har du däremot 10000V och 100A så e dock risken stor att du inte klarar dig.

Enligt min beräkning så passerar enbart 0,01 mA din kropp.. För att göra de ännu klarare så är det en TRETUSENDEL av dom "dödliga" 30mA...

Senast redigerat av M_icke_ (18 september 2011)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Saabarn_Eric
18 september 2011 · 265 Inlägg

hur farligt det är beror även på vilken väg strömen tar. T.ex. om strömen går från ena fingret till ett annat finger på samma hand så tåler man mycket( tills handen får brännskador invändigt) MEN går strömen från hand till hand så strömen går genom hjärtat är man inte så katig big_smile

dirtmas skrev:
jag fick ström senast igår av bilfan, och som du ser så sitter jag här och skriver! kittlades till lite sen blev man förbannad och sa en polsk ramsa med svärord! big_smile KURWA JA PIERDOLE!

Rise and rise again, until lambs become lions!
M_icke_
18 september 2011 · 3 466 Inlägg

Saabarn_Eric skrev:
hur farligt det är beror även på vilken väg strömen tar. T.ex. om strömen går från ena fingret till ett annat finger på samma hand så tåler man mycket( tills handen får brännskador invändigt) MEN går strömen från hand till hand så strömen går genom hjärtat är man inte så katig big_smile

dirtmas skrev:
jag fick ström senast igår av bilfan, och som du ser så sitter jag här och skriver! kittlades till lite sen blev man förbannad och sa en polsk ramsa med svärord! big_smile KURWA JA PIERDOLE!

Så länge det är 12V likspänning så spelat de ingen som helst roll om de så går från näsan till röven för det är inte ens så mycket så att du känner av de!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Saabarn_Eric
18 september 2011 · 265 Inlägg

jo det är växelströmens dödliga dos^^ (jag ändrade mitt svar där) Tänk på att hjärtat försöker slå 50 ggr/ Sec!!! om man får ström i sig ifrån ett väggutag big_smile^^ Likström är inte livsfarlig förrän du närmar dig 120-150mA smile

M_icke_ skrev:

Saabarn_Eric skrev:
30mA kan döda en! smile

M_icke_ skrev:

Det är mycket rätt strömmen du dör av och inte spänningen
MEN vi kan kolla hur mycket ström som passerar din kropp om du tar på polerna i ett 12V batteri genom en av de mest grundläggande elektriska lagarna, nämligen Ohms lag.

Strömmen(I) = Spänningen(U)/Motståndet(R)

Med andra ord om du stoppar in 12V och delar det med kroppens inre motstånd, vilket handlar om (enligt en mätning med mulimeter som jag gjorde från hand till hand) ganska stabilt 1 200 000 ohm.

Med andra ord får vi 12V/1200000Ohm=0,00001A
Hur troligt är det att du dör av 0,00001A?

När man säger att det inte är spänningen du dör av utan strömmen så pratar man högspänning. Har du 10000V men bara 0,00001A så känner du en rejäl stöt men du dör knappast. Har du däremot 10000V och 100A så e dock risken stor att du inte klarar dig.

Enligt min beräkning så passerar enbart 0,01 mA din kropp.. För att göra de ännu klarare så är det en TRETUSENDEL av dom "dödliga" 30mA...

Rise and rise again, until lambs become lions!
Saabarn_Eric
18 september 2011 · 265 Inlägg

så sant så big_smile

M_icke_ skrev:

Saabarn_Eric skrev:
hur farligt det är beror även på vilken väg strömen tar. T.ex. om strömen går från ena fingret till ett annat finger på samma hand så tåler man mycket( tills handen får brännskador invändigt) MEN går strömen från hand till hand så strömen går genom hjärtat är man inte så katig big_smile

dirtmas skrev:
jag fick ström senast igår av bilfan, och som du ser så sitter jag här och skriver! kittlades till lite sen blev man förbannad och sa en polsk ramsa med svärord! big_smile KURWA JA PIERDOLE!

Så länge det är 12V likspänning så spelat de ingen som helst roll om de så går från näsan till röven för det är inte ens så mycket så att du känner av de!

Rise and rise again, until lambs become lions!
Thullen
18 september 2011 · 1 653 Inlägg

MarcusL skrev:
Det är amperen som slår ut dig ;-)

Du vet ju hur det kändes när man var 15 och slet tändhatten på moppen ;-)

Menmen, ontopic? ;-)

Från tändspolen (och därmed även genom tändhatten) går det annars runt 10.000-50.000 volt, och det är DET som gör att du får en stöt, men det är så låg ström så du dör inte av detta...

Senast redigerat av Thullen (18 september 2011)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Saabarn_Eric
18 september 2011 · 265 Inlägg

som o pissa på ett elstängsel xD ( Rycker till bra)^^

Thullen skrev:

MarcusL skrev:
Det är amperen som slår ut dig ;-)

Du vet ju hur det kändes när man var 15 och slet tändhatten på moppen ;-)

Menmen, ontopic? ;-)

Från tändspolen (och därmed även genom tändhatten) går det annars runt 10.000-50.000 volt, och det är DET som gör att du får en stöt, men det är så låg ström så du dör inte av detta...

Rise and rise again, until lambs become lions!
Crille88
18 september 2011 · 1 353 Inlägg

dirtmas skrev:
förbannad och sa en polsk ramsa med svärord! big_smile KURWA JA PIERDOLE!

detta gjorde hela min söndag!!! hahahaha

resten av folket kan ge sig nu va? spela roll hur många ampere man dör av, hur många cigaretter man kan köra upp i anus utan att de börjar brinna eller hur många moderatorer på detta forumet de krävs för att godkänna vad dom kallar "dåliga bilder"

TS har fått svar på sin fråga så lås tråden istället för o låta den spåra ur goddammit!!!

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Johnsen
18 september 2011 · 426 Inlägg

Störst risk är att lägga ett metall föremål på polerna och kortsluta batteriet, finns inget enklare sätt att skapa en ljusbåge som enkelt friterar ansiktet till oigenkännligt!

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
M_icke_
18 september 2011 · 3 466 Inlägg

Johnsen skrev:
Störst risk är att lägga ett metall föremål på polerna och kortsluta batteriet, finns inget enklare sätt att skapa en ljusbåge som enkelt friterar ansiktet till oigenkännligt!

Då får man fortfarande ha ett sjuhelvetes batteri.

En polare råkade kortsluta batteribanken med 4st SPV70 batterier. Då snackar vi 3500A kortslutningskapacitet per batteri eller totalt 14000A på dom batterierna. Ganska bra gnista och snygg ljuseffekt men inga som helst skador på varken honom eller bilen de låg i.

Man ska ha respekt för el! Men rädd behöver man absolut inte va för 12VDC...

För övrigt skapas en ljusbåge när strömmen hoppar från en ledare till en annan. För att strömmen ska kunna hoppa så behöver du ha betydligt högre spänning än 12V.

Senast redigerat av M_icke_ (18 september 2011)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
viccoA
18 september 2011 · 3 110 Inlägg

M_icke_ skrev:

Saabarn_Eric skrev:
hur farligt det är beror även på vilken väg strömen tar. T.ex. om strömen går från ena fingret till ett annat finger på samma hand så tåler man mycket( tills handen får brännskador invändigt) MEN går strömen från hand till hand så strömen går genom hjärtat är man inte så katig big_smile

dirtmas skrev:
jag fick ström senast igår av bilfan, och som du ser så sitter jag här och skriver! kittlades till lite sen blev man förbannad och sa en polsk ramsa med svärord! big_smile KURWA JA PIERDOLE!

Så länge det är 12V likspänning så spelat de ingen som helst roll om de så går från näsan till röven för det är inte ens så mycket så att du känner av de!

Fan vad jag garvade! Dagens!

Helt rätt, 12volts likström i en bil är inte dödligt.

Johnsen
18 september 2011 · 426 Inlägg

M_icke_ skrev:

Johnsen skrev:
Störst risk är att lägga ett metall föremål på polerna och kortsluta batteriet, finns inget enklare sätt att skapa en ljusbåge som enkelt friterar ansiktet till oigenkännligt!

Då får man fortfarande ha ett sjuhelvetes batteri.

En polare råkade kortsluta batteribanken med 4st SPV70 batterier. Då snackar vi 3500A kortslutningskapacitet per batteri eller totalt 14000A på dom batterierna. Ganska bra gnista och snygg ljuseffekt men inga som helst skador på varken honom eller bilen de låg i.

Man ska ha respekt för el! Men rädd behöver man absolut inte va för 12VDC...

För övrigt skapas en ljusbåge när strömmen hoppar från en ledare till en annan. För att strömmen ska kunna hoppa så behöver du ha betydligt högre spänning än 12V.

Det räcker med 12V för att spänningen ska hoppa då ett verktygs resistans i kortslutningsögonblicket blir nästan obefintligt = avsevärt högra A då strömmen beror på resistansen iom ohms lag...
Visst är risken större vid 0,4kV men man ska inte tro att det är 100% säkert att det inte händer med 12v

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
M_icke_
18 september 2011 · 3 466 Inlägg

Johnsen skrev:

M_icke_ skrev:

Johnsen skrev:
Störst risk är att lägga ett metall föremål på polerna och kortsluta batteriet, finns inget enklare sätt att skapa en ljusbåge som enkelt friterar ansiktet till oigenkännligt!

Då får man fortfarande ha ett sjuhelvetes batteri.

En polare råkade kortsluta batteribanken med 4st SPV70 batterier. Då snackar vi 3500A kortslutningskapacitet per batteri eller totalt 14000A på dom batterierna. Ganska bra gnista och snygg ljuseffekt men inga som helst skador på varken honom eller bilen de låg i.

Man ska ha respekt för el! Men rädd behöver man absolut inte va för 12VDC...

För övrigt skapas en ljusbåge när strömmen hoppar från en ledare till en annan. För att strömmen ska kunna hoppa så behöver du ha betydligt högre spänning än 12V.

Det räcker med 12V för att spänningen ska hoppa då ett verktygs resistans i kortslutningsögonblicket blir nästan obefintligt = avsevärt högra A då strömmen beror på resistansen iom ohms lag...
Visst är risken större vid 0,4kV men man ska inte tro att det är 100% säkert att det inte händer med 12v

Strömmen kan vara miljoner A men så länge spänningen inte är högre än 12V så hoppar den inte ändå!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Johnsen
18 september 2011 · 426 Inlägg

M_icke_ skrev:

Johnsen skrev:

M_icke_ skrev:

Då får man fortfarande ha ett sjuhelvetes batteri.

En polare råkade kortsluta batteribanken med 4st SPV70 batterier. Då snackar vi 3500A kortslutningskapacitet per batteri eller totalt 14000A på dom batterierna. Ganska bra gnista och snygg ljuseffekt men inga som helst skador på varken honom eller bilen de låg i.

Man ska ha respekt för el! Men rädd behöver man absolut inte va för 12VDC...

För övrigt skapas en ljusbåge när strömmen hoppar från en ledare till en annan. För att strömmen ska kunna hoppa så behöver du ha betydligt högre spänning än 12V.

Det räcker med 12V för att spänningen ska hoppa då ett verktygs resistans i kortslutningsögonblicket blir nästan obefintligt = avsevärt högra A då strömmen beror på resistansen iom ohms lag...
Visst är risken större vid 0,4kV men man ska inte tro att det är 100% säkert att det inte händer med 12v

Strömmen kan vara miljoner A men så länge spänningen inte är högre än 12V så hoppar den inte ändå!

Du verkar säker på detta, håller på att läsa till elektriker och vad vi får lära oss finns det ingen nedre spänningsgräns för när ljusbågar kan uppstå, men jag ser gärna en källa på det innan jag åsidosätter det jag fått lära mig smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
ExtraKim Team dBAkuten!
18 september 2011 · 3 263 Inlägg

Vi pratar fortfarande LIKSPÄNNING!

Det som är farligt med 12V är kortslutningar, dels p.g.a att batterierna kan gå sönder med syra-stänk som följd och dels för att en kortslutning kan leda till brand och/eller brännskador.

http://i2.photobucket.com/albums/y9/170typhoon/103_0236.jpg
Om det hade varit risk för ljusbågar så hade detta varit livsfarligt... Det är det i.o.f.s, men först om en kortslutning inträffar.

Senast redigerat av ExtraKim (18 september 2011)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
18 september 2011 · 5 042 Inlägg

det var då ett jävla snack om OT !
Håll er till ämnet.

C H E V R O L E T <3
M_icke_
19 september 2011 · 3 466 Inlägg

Johnsen skrev:

M_icke_ skrev:

Johnsen skrev:

Det räcker med 12V för att spänningen ska hoppa då ett verktygs resistans i kortslutningsögonblicket blir nästan obefintligt = avsevärt högra A då strömmen beror på resistansen iom ohms lag...
Visst är risken större vid 0,4kV men man ska inte tro att det är 100% säkert att det inte händer med 12v

Strömmen kan vara miljoner A men så länge spänningen inte är högre än 12V så hoppar den inte ändå!

Du verkar säker på detta, håller på att läsa till elektriker och vad vi får lära oss finns det ingen nedre spänningsgräns för när ljusbågar kan uppstå, men jag ser gärna en källa på det innan jag åsidosätter det jag fått lära mig smile

Vad intressant, själv pluggar man till elingenjör..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang