Andromeda
Rumpmas
22 oktober 2011
· 3 860 Inlägg
Jag tycker att du tänker helt rätt, och hade jag haft råd för tillfället hade jag tänkt i precis samma banor ![smile](img/smilies/smile.png)
Jag hade inte köpt en Saab för 150k eller så med tanke på värdeminskningen, som ju faktiskt är större än på andra motsvarande bilar måste jag erkänna. Men en Saab för 75k är ju den största värdeminskningen redan borta på. Har man den 5 år för att sedan sälja den för säg 30k (en -02 Aero med många mil och allehanda småfel kostar ju 30-50k på Blocket, de verkar inte bli så mycket billigare för tillfället) har man ju inte förlorat mer än högst 10k per år i värdeminskning, vilket du definitivt gör om du köper en -07 V70 T5 för 200k+ (?) och säljer den efter 5 år.
Visst finns det vanliga fel även om motorproblemen som drabbade 98-03 har byggts bort. Ett irriterande fel alla verkar drabbas av är att kromlisterna runt framlysena flagar av. Kombin drabbas av dåliga bakaxelbussningar vilket snedsliter bakdäcken, och de är dyra att åtgärda, runt 6k på märkesverkstad. Har bilen gått 10-15k mil är det sannolikt redan åtgärdat, och sen borde det ju hålla lika länge till tycker man. Även bakre stötdämpare slits snabbare än normalt men är ju inte lika dyrt eller besvärligt att byta.
Styrdonet för ABS/TCS kan börja glappa vilket tänder motsvarande lampor på instrumentpanelen. En ny enhet kostar det facila priset av 22 000 kr, men olika firmor reparerar dessa för 2k istället. Många på STCS har anlitat dessa med gott resultat.
Displayer, till klima och färddator, kan tappa pixlar. Finns också många på Blocket som reparerar för 1000-1500 spänn.
Växellådorna har jag inte hört något särskilt negativt om på STCS (saabturboclub.com).
I övrigt är det väl bara att kolla sådant man jämt kollar när man köper bil. Lycka till!