Volvo 850 sänkningssats. Skillnad på sedan och kombi?

Skolda
2 februari 2012 · 347 Inlägg

Hej.
Jag köpte en helt ny sänkningssats till min 850 av en kille på blocket. Har tagit bort ett fjäderben och det verkar inte som fjädrarna fram kommer passa. Fick med "Tüv" papper. Där står det att det passar till "Volvo 850/v70" Station wagon only.

Fjädrarna fram är så koniga, öppningen längst ner tror jag inte att fjäderbenet kommer gå igenom. Hoppas ni fattar. Grejerna är från Hova.com.
//Skolda


http://212.112.179.20/images_full/41/4168340995.jpg

Volvo 144 "Sugturbon" (1973)
Volvo V70 "R-Design" (2011)
Christian S
2 februari 2012 · 4 816 Inlägg

fram är det samma fjädrar, det är bak som det skiljer mellan sedan och kombi.
det är dom kort fjädrana som är koniska i båda ändarna som ska vara fram, dom långa som bara är konsik i ena ändan ska vara bak.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Skolda
2 februari 2012 · 347 Inlägg

Okej, så dom kortaste fjädrarna ska vara fram, det är du helt säker på? Hoppas verkligen det så jag kan använda delarna smile)

//Skolda

Christian S
3 februari 2012 · 4 816 Inlägg

ja och det ser du också om du jämför med dom fjädrarna som sitter på idag wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Skolda
3 februari 2012 · 347 Inlägg

Christian S skrev:
ja och det ser du också om du jämför med dom fjädrarna som sitter på idag wink

Japp nu har jag kollat runt lite på nätet och sett hur det ska vara smile, tack för svar.
Har sett massor med folk som sänkt sina 850. Men vissa säger att om man ska byta fjädrar på bilen (sänker den 60/40 så ska man egentligen byta dämparna också. Men det borde ju fungera med original smile? (Har sett vissa med originaldämpare och sänkningssats)

//Skölda

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
3 februari 2012 · 6 170 Inlägg

Om det funkar att sänka med originaldämpare beror ju på skicket, är dom friska kanske det håller något år men är dom på väg att bli kassa så kommer dom att tvärdö ganska snart efter sänkning då man påfrestar dom ganska hårt...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Skolda
3 februari 2012 · 347 Inlägg

Vad jag upplevt när jag åkt med bilen så har dom varit i bra skick. Inget "svampigt" eller dylikt. Fjäderbenen ser fina ut, bara lite ytrost på dom. 

//Skölda

steifan DR!FTT3KN!K3R
3 februari 2012 · 10 427 Inlägg

Skolda skrev:
Vad jag upplevt när jag åkt med bilen så har dom varit i bra skick. Inget "svampigt" eller dylikt. Fjäderbenen ser fina ut, bara lite ytrost på dom. 

//Skölda

Hur långt har bilen rullat med stötdämparna då? 20 000? tongue

Skolda
3 februari 2012 · 347 Inlägg

steifan skrev:

Skolda skrev:
Vad jag upplevt när jag åkt med bilen så har dom varit i bra skick. Inget "svampigt" eller dylikt. Fjäderbenen ser fina ut, bara lite ytrost på dom. 

//Skölda

Hur långt har bilen rullat med stötdämparna då? 20 000? tongue

Inte en aning, om dom varit monterade ända sen den lämna fabrik så har dom gått 24 800

//Skölda

steifan DR!FTT3KN!K3R
3 februari 2012 · 10 427 Inlägg

Skolda skrev:

steifan skrev:

Skolda skrev:
Vad jag upplevt när jag åkt med bilen så har dom varit i bra skick. Inget "svampigt" eller dylikt. Fjäderbenen ser fina ut, bara lite ytrost på dom. 

//Skölda

Hur långt har bilen rullat med stötdämparna då? 20 000? tongue

Inte en aning, om dom varit monterade ända sen den lämna fabrik så har dom gått 24 800

//Skölda

Bilstein och/eller Koni skryter om att deras stötdämpare håller 12000mil i broschyrer tongue

Skadar nog inte att byta stötdämpare på bilen smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 februari 2012 · 13 757 Inlägg

ähh skiljer inget mellan bak på sedanen och kombin dom passar oavsätt

hårdheten som skiljer för jag kan iallfall inte se någon skillnad mellan bakvagnarnan på en sedan och en kombi hur jag än tittar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
steifan DR!FTT3KN!K3R
3 februari 2012 · 10 427 Inlägg

Ja bakfjädrarna är säkert lite hårdare (högre fjäderkonstant, aka "spring rate") för kombin än för sedanen just
för att de väger lite mer där bak.  Men det skadar väl inte den som inte är helt komfortinriktad wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang