Tillverka stänkskydd, vilken plast? Var köpa?

FourRings Quattro User
6 december 2007 · 260 Inlägg

Hejhej,

Har tänkt att skära till egna stänkskydd, för bilen blir så blästrad av grus etc på sidorna som det är nu.
Har sett hemmagjorda stänklappar på en del andra bilar, och det går att få rätt snyggt.

Vad ska man använda för plast, och var kan man köpa den?

Finns det typ "plast-ark" nånstans att köpa, som man kan kapa till i lämpliga bitar?

Mvh oooo

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.
MissMarilyn
6 december 2007 ·

FourRings skrev:
Hejhej,

Har tänkt att skära till egna stänkskydd, för bilen blir så blästrad av grus etc på sidorna som det är nu.
Har sett hemmagjorda stänklappar på en del andra bilar, och det går att få rätt snyggt.

Vad ska man använda för plast, och var kan man köpa den?

Finns det typ "plast-ark" nånstans att köpa, som man kan kapa till i lämpliga bitar?

Mvh oooo

hej vännen..

stänkskydd kan du hitta på filken stylingfirma som helst...ska du ha en speciell färg kanske du får leta lite mer...och det kostar inte mycket

dom ser oftast ut som ett stort "plast-ark" så får du skära till önskad storlek.

lycka till  /  m

Squadron
6 december 2007 · 1 833 Inlägg

SKall du ha mjukare är det ju bara att ta vilket gummiskynke som hälst big_smile Skall du ha i hårdare plast vettefan va du skal välja.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
crazy75
6 december 2007 · 190 Inlägg

Squadron skrev:
SKall du ha mjukare är det ju bara att ta vilket gummiskynke som hälst big_smile Skall du ha i hårdare plast vettefan va du skal välja.

Mcdonaldsbrickor?? hyffsat lätta att värma till rätt stuk oxå.

There´s a very fine line between a hobby and mental illness
Caffe
6 december 2007 · 1 436 Inlägg

IKEA böjbara brickor. big_smile 60kr för 4st röda (tvåpack, men en är vit i varje så du får köpa 8 brickor)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
chilibyte
6 december 2007 · 338 Inlägg

Biltema säljer en stor gummimatta som är rätt tjock och verkar bra för stänkskydd. Kostade nån hundring tror jag.

Squadron
6 december 2007 · 1 833 Inlägg

Vanlig Gummimatta för 20kr kanske funkar? big_smile

http://www.biltema.se/products/product. … emId=76364

Eller detta kanske

http://www.biltema.se/products/product. … emId=89410

Senast redigerat av Squadron (6 december 2007)

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
FourRings Quattro User
6 december 2007 · 260 Inlägg

McDonaldsbrickor, hehe...

Den där gummiduken från biltema skulle ju kunna funka.
Synd bara att närmaste biltema är ~ 30 mil bort.

Vilka marodörer de är som la ner postorderförsäljningen.

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.
Rille0
6 december 2007 · 2 021 Inlägg

har för mig att den där gummiduken är rätt mjuk och "kladdig" så ja tvivlar på att de blir så bra till stänkskydd
dem här säljer iaf material till riktiga rallystänkskydd
http://www.rallydelar.se/Bilsportutrustningmekmm.htm
tror inte dom har postorder dock

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
liquisole
6 december 2007 · 1 237 Inlägg

eller så köper du sparco träcklappar istället för att göra eget krims krams tongue

FourRings Quattro User
6 december 2007 · 260 Inlägg

Rille0 skrev:
har för mig att den där gummiduken är rätt mjuk och "kladdig" så ja tvivlar på att de blir så bra till stänkskydd
dem här säljer iaf material till riktiga rallystänkskydd
http://www.rallydelar.se/Bilsportutrustningmekmm.htm
tror inte dom har postorder dock

Ok, tack för tipset! Fanns ju lite kul färger också! ;]

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.
FourRings Quattro User
6 december 2007 · 260 Inlägg

liquisole skrev:
eller så köper du sparco träcklappar istället för att göra eget krims krams tongue

Roligare att tillverka grejer själv än att köpa färdiga mainstream-prylar, tycker iaf jag.

Är man bara noga och inte hafsar ihop nåt halvdant så kan det bli bra.

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.
Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
19 april 2008 · 510 Inlägg

Lapparna irån http://www.rallydelar.se/Bilsportutrustningmekmm.htm är ju helt vanliga lastbils lappar och dom får du ju tag på på en lastbilsskrot för 10kr styck, dock är det nästan bara svarta där.

När de drar kablar efter väg kanten (och på andra ställen) så använder de sig av en skydds mattasom är gul 300mm bred 2mm tjock och oändligt lång (Den är till kraftkablar)  sen fins det en till fjärrvärme vet inte måtten på den men den är grön i alla fall.
Bara fråga så får du så mycket du vill ha.... hadde 20meter hemma ett tag wink

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
-Mackan- Fire And Silk
19 april 2008 · 2 254 Inlägg

sen har du dessa böjbara skärbrädorna på ikea smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 april 2008 · 10 427 Inlägg

Såg lite bilder här på garaget förut på en BMW som hade genomskinliga stänkskydd.
Var riktigt snyggt, eller osynligt.. hur man nu vill ha det. Men kanske är ett bra tips?

Nackdelen är att jag inte kommer ihåg vad det var för material eller var han hade köpt dom.

Kanske kan locka fram herren med BMWn i denna tråden.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
ironhead volvoraggare
19 april 2008 · 4 776 Inlägg

går att köra me plexi annars

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
racing narcissist
10 december 2009 · 90 Inlägg

gamalt inlägg men dock fortfarande gångbart, till alla som fortfarande är intereserade av stänkskydd tänkte jag testa polyuretanmaterial för att tillverka mina egna, som någon skrev så är de roligare med egentillverkade, och jag håller med, kastar upp ett par bilder när de är färdigt.
mvh racing

Dom säger att kärlek inte kan köpas för pengar, då har du aldrig äget en Porsche.
Porsche Panamera "Black pearl" (2012)
Crippa
30 september 2012 · 11 Inlägg

racing skrev:
gamalt inlägg men dock fortfarande gångbart, till alla som fortfarande är intereserade av stänkskydd tänkte jag testa polyuretanmaterial för att tillverka mina egna, som någon skrev så är de roligare med egentillverkade, och jag håller med, kastar upp ett par bilder när de är färdigt.
mvh racing

Vart det nå bra?


Hittat kaylan / polyuretan stänklappar på mudflaps.se materialet ska tydligen palla det mesta. Inklusive en jävla kall vinter utan att bli hårda. Men kvalitet kostar ju...

Hör gärna av dig om du hittat en bra lösning! Är inte rädd för att spendera en helg för att lösa det cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang