Slang i däck! Hur kommer det fungera?

victor-93
24 oktober 2011 · 108 Inlägg

Hej!

Köpte fyra st vinterdäck för 500 kr. Skit billiga med andra ord och rostiga fälgar men va fan det fungerar ju. Däcken var jätte bra, det var bara fälgarna som var dåliga. I ett av däcken läckte det luft mellan fälgen och däcket och då tryckte dom idag i en slang i däcket.

Alltså hur kommer det hålla? Fick pröjsa 300 kr för det. Känns lite mycket men då borde det fan hålla, eller? Snubben i verkstaden garanterade mig inget men med lite tur så kommer det hålla.

Vad tror ni? Vad kan jag göra för att förhindra att slangen går sönder eller är det bara att gasa och hoppas på att det inte går sönder. tongue

MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
24 oktober 2011 · 559 Inlägg

Inga problem att köra med slang i ett bildäck. Men undrar varför verkstadsgubben inte slipade bort rosten å limmade?

Men men, det kommer fungera.

Mvh Thomas
victor-93
24 oktober 2011 · 108 Inlägg

MCMLXXXII skrev:
Inga problem att köra med slang i ett bildäck. Men undrar varför verkstadsgubben inte slipade bort rosten å limmade?

Men men, det kommer fungera.

Fälgen var riktigt dålig sa han och det var den också. Han sa att den var kvaddad men där kan jag inte hålla med honom. Den kanske var kvaddad för honom som är van att jobba med sprillans nya fälgar och däck. tongue

Men han sa att det farliga med slang är att ventilen kan skadas. men det kommer fungera? jag hoppas verkligen det. Det är liksom inga däck man vill lägga ut pengar på, jag kör med däcken den här vintern sen kommer jag köpa nya

MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
24 oktober 2011 · 559 Inlägg

victor-93 skrev:

MCMLXXXII skrev:
Inga problem att köra med slang i ett bildäck. Men undrar varför verkstadsgubben inte slipade bort rosten å limmade?

Men men, det kommer fungera.

Fälgen var riktigt dålig sa han och det var den också. Han sa att den var kvaddad men där kan jag inte hålla med honom. Den kanske var kvaddad för honom som är van att jobba med sprillans nya fälgar och däck. tongue

Men han sa att det farliga med slang är att ventilen kan skadas. men det kommer fungera? jag hoppas verkligen det. Det är liksom inga däck man vill lägga ut pengar på, jag kör med däcken den här vintern sen kommer jag köpa nya

Däckgubbar får se en å en annan dålig fälg (har själv varit däckgubbe).
Angående ventilen så är gummit extra förstärkt där ventilen sitter å även gummit runt ventilen, så det är inget att oroa sig för. Om han nu slipade bort rosten/vassa kanter runt omkring där ventilhålet är, har han inte det kan det ju nöta på gummit å det kanske kommer börja läcka.

Mvh Thomas
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
24 oktober 2011 · 1 594 Inlägg

Slang i moderna däck funkar sisådär och är inte att lita på (känt hos alla seriösa gummiverkstäder) Anledningen är däckets uppbyggnad och att det inte är helt slätt på insidan. Sedan så rör sig skuldrorna på moderna däck på ett helt annat sätt än de däck som man hade slang i. Moderna slangar är dessutom stelare än de äldre och det i kombination med däckets utseende på insidan och rörelsen skaver sönder slangarna.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
KHRacing
24 oktober 2011 ·

300 känns i mina ögon som dyrt för en slang montering dock

victor-93
24 oktober 2011 · 108 Inlägg

Jag får hålla tummarna. Som sagt, det borde ju hålla en vinter i alla fall. Så jäkla klen kan väl inte en slang vara?

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
24 oktober 2011 · 5 042 Inlägg

300 är ju inte så dyrt .
Det är ju fortfarande Deras jobb tid/ maskiner/ ny slang / medel? som användes så det är ju " småpotatis" pengarna..
( är inte heller rik men hade inte klagat för 300kr )

C H E V R O L E T <3
victor-93
24 oktober 2011 · 108 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
300 är ju inte så dyrt .
Det är ju fortfarande Deras jobb tid/ maskiner/ ny slang / medel? som användes så det är ju " småpotatis" pengarna..
( är inte heller rik men hade inte klagat för 300kr )

Nä, alltså bara det fungerar nu så skiter jag i om det kostade 300 kr. Men skulle däcket paja igen skulle man ju vara sur för att i princip slängt iväg 300 kr. Jag är liksom inte gjord av pengar. tongue

Men jag har hört/läst att det kanske bara brukar kosta 150 kr. Så 300 kr var lite högre än normalt tror jag. Men som sagt, jag klagar inte så länge däcket fungerar. smile

IX ____________________________________
24 oktober 2011 · 1 340 Inlägg

Vad för bil har du då?
Har mängder av gamla plåtfälgar som jag kan skänka, likaså finns det på närmsta bilskrot också, då är det bara lägga om däcket från din dåliga fälg till någon bättre fälg smile

Förutsatt att slangen inte håller då, håller det är det ju bara köra och se glad ut smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
victor-93
25 oktober 2011 · 108 Inlägg

RightFront skrev:
Vad för bil har du då?
Har mängder av gamla plåtfälgar som jag kan skänka, likaså finns det på närmsta bilskrot också, då är det bara lägga om däcket från din dåliga fälg till någon bättre fälg smile

Förutsatt att slangen inte håller då, håller det är det ju bara köra och se glad ut smile

Okej, ja jag vet. Det finns många fälgar som bara är och hämta i princip. Jag har en Skoda Felicia 01a. Men om inte det här skulle fungera funderar jag på att ta fälgen från mitt reservhjul och sedan ha ett sommardäck som reservhjul istället, det fungerar hur bra som helst. Eller, bra idé ? wink

IX ____________________________________
25 oktober 2011 · 1 340 Inlägg

victor-93 skrev:

RightFront skrev:
Vad för bil har du då?
Har mängder av gamla plåtfälgar som jag kan skänka, likaså finns det på närmsta bilskrot också, då är det bara lägga om däcket från din dåliga fälg till någon bättre fälg smile

Förutsatt att slangen inte håller då, håller det är det ju bara köra och se glad ut smile

Okej, ja jag vet. Det finns många fälgar som bara är och hämta i princip. Jag har en Skoda Felicia 01a. Men om inte det här skulle fungera funderar jag på att ta fälgen från mitt reservhjul och sedan ha ett sommardäck som reservhjul istället, det fungerar hur bra som helst. Eller, bra idé ? wink

Har du fullstort reservdäck i en Felicia? Skulle ju fungera i så fall smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
victor-93
26 oktober 2011 · 108 Inlägg

RightFront skrev:

victor-93 skrev:

RightFront skrev:
Vad för bil har du då?
Har mängder av gamla plåtfälgar som jag kan skänka, likaså finns det på närmsta bilskrot också, då är det bara lägga om däcket från din dåliga fälg till någon bättre fälg smile

Förutsatt att slangen inte håller då, håller det är det ju bara köra och se glad ut smile

Okej, ja jag vet. Det finns många fälgar som bara är och hämta i princip. Jag har en Skoda Felicia 01a. Men om inte det här skulle fungera funderar jag på att ta fälgen från mitt reservhjul och sedan ha ett sommardäck som reservhjul istället, det fungerar hur bra som helst. Eller, bra idé ? wink

Har du fullstort reservdäck i en Felicia? Skulle ju fungera i så fall smile

Yes, det har jag. Däcket är exakt i samma storlek som alla andra däck jag har. smile

MT-Adam
30 november 2012 · 272 Inlägg

Ställer samma fråga jag; men i detta fallet kommer ska bilen kunna gå i 200 och sladdas en del med. funkar det lr ej?

KHRacing
30 november 2012 ·

det funkar, tills det går sönder typ. = man kan aldrig veta det innan.
hade slang i alla mina isdäck till civic´n, funkade perfekt.

uhlin
30 november 2012 · 2 834 Inlägg

hotrodder skrev:
Slang i moderna däck funkar sisådär och är inte att lita på (känt hos alla seriösa gummiverkstäder) Anledningen är däckets uppbyggnad och att det inte är helt slätt på insidan. Sedan så rör sig skuldrorna på moderna däck på ett helt annat sätt än de däck som man hade slang i. Moderna slangar är dessutom stelare än de äldre och det i kombination med däckets utseende på insidan och rörelsen skaver sönder slangarna.

Precis! Har hänt för mig en gång, slangen var skavd mot däckens insida, mot dessa "räfflor" som sitter i däcket.
Hände väl inget särskilt annat än man fick sätta på reserven.

Tror det höll i ett par år iallafall.  Har du tur håller det längre än det.

MT-Adam
4 december 2012 · 272 Inlägg

Det låter ingen vidare! "det funkar tills det går sönder" = explosion eller långsamt läckage? Kommer sladda en del med bilen, så räknar inte med med att däcken håller mer än ett år i vilket fall. Men det känns sådär...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 december 2012 · 13 746 Inlägg

hotrodder skrev:
Slang i moderna däck funkar sisådär och är inte att lita på (känt hos alla seriösa gummiverkstäder) Anledningen är däckets uppbyggnad och att det inte är helt slätt på insidan. Sedan så rör sig skuldrorna på moderna däck på ett helt annat sätt än de däck som man hade slang i. Moderna slangar är dessutom stelare än de äldre och det i kombination med däckets utseende på insidan och rörelsen skaver sönder slangarna.

instämmer bytte fälgar på mina däck härom veckan och det var då punka på ena däcket och det visade sig sitta en slang på det däcket som skavit sönder mot däcket.

med andra så håller det ett tag sen går det hål i dom men vete tusan hur gamla däcken är..hacka 2:or men dom greppar så mycket bättre än det där skiten som sitter bak iaf

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
KHRacing
4 december 2012 ·

MT-Adam skrev:
Det låter ingen vidare! "det funkar tills det går sönder" = explosion eller långsamt läckage? Kommer sladda en del med bilen, så räknar inte med med att däcken håller mer än ett år i vilket fall. Men det känns sådär...

Det jag menar är att du aldrig kan veta när ett stift går sönder eller när en bärarm går av. likaså med slang i däck. jag har kört tusentalskilometer med slangande däck utan problem,, o samtidigt höll det kanske 50-80mil på en annan bil av liknande model en annan gång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang