Byte av Grenrörspackning på Saab 9000 2.3t -96

Daskil
31 mars 2014 · 12 Inlägg

Hej hej! Ja jag lär väl byta packningen eftersom den läcker så jävulskt mycket, så jag tänkte fråga eftersom jag aldrig har riktigt skruvat så mycket i motorummet på en saab, är det nånting som jag lär tänka på extra?
eftersom jag samt måste bort med turbon osv för att ens få av grenröret.

Tips och hjälp mottages gärna!

/Nick

nixon89 klabbarpan
31 mars 2014 · 3 041 Inlägg

Turbon kan du släppa ned, behövs dock ej plockas ur. En god idé innan du river det är att köpa ett kit med nya pinnbultar då dem oftast ryker av vid demontering om dom nu inte redan gjort det. Passa på att kolla skicket på turbon när du ändå håller på.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
31 mars 2014 · 6 170 Inlägg

Är väl inte direkt något särskilt att tänka på mer än att ha alla packningar, vätskor osv nytt redan innan du påbörjar bytet.

En sats med packningar till turbon, nya pinnbultar till grenröret (med nya låsmuttrar) och eventuellt nya banjoskruvar om dom ser slitna ut, det är grejor du bör ha innan du påbörjar jobbet.


Om du tänker såhär: Du KOMMER att dra av någon av pinnbultarna och den/dom kommer gå av jäms med toppen så en sats med bra borr, en liten och smidig borrmaskin och en skruvutdragarsats lär behövas.

Tänker du redan innan vad du skulle kunna behöva *i värsta fall* och förbereder för det så kommer du inte att stå där med skägget i brevlådan och svära för att du inte har rätt grejor tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Janneutanb
31 mars 2014 · 7 272 Inlägg

Ös på med 5-56 eller wd40 på bultar långt innan du börjar skruva så kanske det går bättre.

jonTe
1 april 2014 · 5 710 Inlägg

Brains skrev:
Ös på med 5-56 eller wd40 på bultar långt innan du börjar skruva så kanske det går bättre.

Instämmer....gärna några dagar innan jobbet skall göras, flera ggr.
Avbrutna pinnskruv kan bli ett h-vete och innebära att hela toppen måste bort för att fixa till det.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang