Olja trycks ut igenom avgasrör Nissan x-trail

MEngman
15 juli 2014 · 5 Inlägg

Tjenare! Köpte en nissan x-trail för ett par veckor sedan som jag upptäckte läkte lite olja från limningen kring kamkedjan. Limmade igen det men oljan fortsatte att försvinna tills jag upptäckte att det skvittrar som olja ur avgasröret när den står på tomgången. Den tar rejält med olja! 1 liter på 20 mil ca och den misständer på tomgången när den blivit varm. Olje lampan lyser efter jag kört på grusvägar osv med lugnare körning. Någon som har någon ide vad det kan vara för något fel?
Nissan x-trail 2,0 -02
28000 mil

/Marcus Engman

zekezeke Vila i frid, pappa..
15 juli 2014 · 517 Inlägg
BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
MEngman
15 juli 2014 · 5 Inlägg

Tack för svaret! Dock ryker bilen ingenting...

Mack Forum- och sitemoderator
16 juli 2014 · 26 149 Inlägg

MEngman skrev:
Tack för svaret! Dock ryker bilen ingenting...

Om du har olja sprutandes ur avgassystemet så torde du också ha blårök.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
nixon89 klabbarpan
16 juli 2014 · 3 041 Inlägg

Är bilen köpt hos ett företag? Tråkig situation oavsett vad dock. Men om bilen drar soppas mycket olja, så torde felet vara av den grövre sorten.

Tex sprucket block, kass kolvring etc

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
zekezeke Vila i frid, pappa..
16 juli 2014 · 517 Inlägg

Är de inte bara sot som kommer ut då?

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
MEngman
16 juli 2014 · 5 Inlägg

Är absolut ingen rök... Var små läckage lite här och var kring kamkedjan och jag limmade igen det så oljan bytte ställe att ta sig ut på. Nä det är olja som kommer ut.. Hoppas på något kring ventilen eller dylikt eftersom det fläktar rätt friskt när jag tar bort oljelocket! Var lite lur på att det var kolvringarna men jag hoppas verkligen inte att det är felet.

Tack för svaren!

MEngman
16 juli 2014 · 5 Inlägg

Jo, lite rök efter höga varv. Bytte luftfilter som var igen kladdat och 8 mil senare märks det inget på Stickan. Feltänder dock fortfarande. Alla tändstift var tidigare vita efter jag kört 3 mil på e4an men nu när jag lät den stå på tomgång i 10min så var dom 2 mittre tändstiften mörka. Gjorde ett snabbt komptest med en billig Biltema komp mätare, 12-8-8-10 var det på. Bilen går som sagt bra när jag väl fått hjulen i rullning och misständer inte kännbart när jag gasar.

MEngman
17 juli 2014 · 5 Inlägg

Oljan har sjunkit ett par mm på Stickan. Rymms ca 5dl på den och bilen misständer på tomgång. Idéer någon?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang