940 slungdiff defekt?

jorreone
13 september 2014 · 8 Inlägg

Hej! Har relativt nyligen köpt en 940 turbo -97 med SE paket (=slungdiff) dock har jag stött på lite problem med diffen. Det är så att bilen alltid tidigare enhjulat när jag ska burna, och den har alltid spunnit på höger hjul. Detta trotts att det kan sitta två pers på höger sida som gör det tungt. Efter en lång enhjuls burn har den dock nu börjat driva på båda hjulen? Är detta ett tecken på att diffen är slut och kommer rasa inom snar framtid eller ska en slungdiff fungera såhär?

Kan tilläggas att jag endast burnar på 1an då bilen trotts sin turbo ej orkar på 2an!(?)

Dr_struts
13 september 2014 · 1 861 Inlägg

För att slungdiffen ska hugga i måste det vara en viss skillnad på hastighet mellan hjulen det kan va att du inte lyckas få sådan fart på hjulet på 1an?

Och min små trimmade fulltryckare (940) orkade knappt heller på 2an tänk på att du bromsar hjulen samtidigt som motorn ska dra runt dom! Bromsen är starkare än motorn... Ska vara iaf wink

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
jorreone
13 september 2014 · 8 Inlägg

Men är det inte kontigt att den hela tiden drivit på ett hjul men nu plötsligt börjat driva på båda?

Bamzefan Bondmeckare
13 september 2014 · 246 Inlägg

En slungdiff ska driva på båda då det börnas på låg växel. Alla SE har inte slungdiff, kolla lappen på bakaxeln, står det 1041 har du slung. Tycker mer det låter som en vanlig med öppen diff som börjar sjunga på sista versen...

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Cheva_Micke
13 september 2014 · 222 Inlägg

så betedde sig också min axel med öppen diff innan diffdreven delade på sig hmm

Senast redigerat av Rockabilly_Micke (13 september 2014)

Volvo 940 T5 "sportvagn niohundrafyrtio" (1991)
Dr_struts
13 september 2014 · 1 861 Inlägg

Ja det låter ju mer som en öppen diff som börjar bli trött enligt mig ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
siiimooon Påstängd
13 september 2014 · 1 194 Inlägg

Jag har haft två slungdiffar och dom har alltid drivit på båda hjulen vid burns, och min ftt sa inte alls ifrån på 2an utan den bara öste på. smile

jorreone
14 september 2014 · 8 Inlägg

Kollade under dagen och det visade sig vara en 1031, dvs ingen slungdiff hmm
Tråkigt, hur länge brukar det gå att köra när diffen börjar bete sig såhär innan den rasar helt?

Dr_struts
14 september 2014 · 1 861 Inlägg

jorreone skrev:
Kollade under dagen och det visade sig vara en 1031, dvs ingen slungdiff hmm
Tråkigt, hur länge brukar det gå att köra när diffen börjar bete sig såhär innan den rasar helt?

Svetsa den så håller den lätt över vintern big_smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang