Skada automatväxellåda?

Lincoln2
23 maj 2007 · 44 Inlägg

Jag har hört att om man boxerar (med lina) så kan vissa bilar med automatlåda, få automatlådan förstörd då. Kan det här stämma eller är det bara ett aprilskämt? Jag har aldrig hört det förut. Finns det någon som vet om det är så?

Lincoln2
23 maj 2007 · 44 Inlägg

Förtydligande. Frågan avser den bil som boxeras..... inte den som boxerar.

twin_cam Smålänning
23 maj 2007 · 7 877 Inlägg

Det är sant. En del bilar med automatlåda tål inte att bogseras. Oftast är det lite lyxigare bilar modell äldre som inte tål det, men jag har ingen aning hur det ligger till med moderna bilar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
HJacobsson
23 maj 2007 · 73 Inlägg

hörde något om detta när det gäller viskos koppling/växellåda..

men ta dit en bärgare som tar upp hela bilen.

Lincoln2
23 maj 2007 · 44 Inlägg

Hm. där ser man. Tack för svaren. Man lär sig något varje dag.

barrre Evolution Garage
23 maj 2007 · 394 Inlägg

I instruktionsboken till Commodoren så står det att man får bogsera den i neutral på automaten en begränsad sträcka i låg hastighet... så det skiljer ju en del mellan lådorna.

Men antar att allt har med värmeutveckling på lådorna att göra.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Brådhis * Voff voff *
24 maj 2007 · 10 280 Inlägg

twin_cam skrev:
Det är sant. En del bilar med automatlåda tål inte att bogseras. Oftast är det lite lyxigare bilar modell äldre som inte tål det, men jag har ingen aning hur det ligger till med moderna bilar.

I princip inga bilar med automatlåda tål att bogseras...! Oavsett ålder eller klass-tillhörighet!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
FireTraXX DFFL
24 maj 2007 · 9 020 Inlägg

Brådhis skrev:

twin_cam skrev:
Det är sant. En del bilar med automatlåda tål inte att bogseras. Oftast är det lite lyxigare bilar modell äldre som inte tål det, men jag har ingen aning hur det ligger till med moderna bilar.

I princip inga bilar med automatlåda tål att bogseras...! Oavsett ålder eller klass-tillhörighet!

//Brådhis

Varför är det så?
Om min bil går sönder, jag lägger den i Neutral och kopplar ihop den med [Välj själv vilken bil] och vi börjar köra, riskerar jag att paja lådan då?

EDIT:
Ja, min bil är Automat tongue

Senast redigerat av FireTraXX (24 maj 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Brådhis * Voff voff *
24 maj 2007 · 10 280 Inlägg

FireTraXX skrev:

Brådhis skrev:

twin_cam skrev:
Det är sant. En del bilar med automatlåda tål inte att bogseras. Oftast är det lite lyxigare bilar modell äldre som inte tål det, men jag har ingen aning hur det ligger till med moderna bilar.

I princip inga bilar med automatlåda tål att bogseras...! Oavsett ålder eller klass-tillhörighet!

//Brådhis

Varför är det så?
Om min bil går sönder, jag lägger den i Neutral och kopplar ihop den med [Välj själv vilken bil] och vi börjar köra, riskerar jag att paja lådan då?

EDIT:
Ja, min bil är Automat tongue

Ja, du riskerar att paja lådan då!

Du får ingen smörjning till lådan när motorn är avstängd och får du ingen smörjning blir det varmt och blir det varmt så blir det trasigt, kan man säga... Korta sträckor i låg fart kan man bogsera en automatare men that´s it!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
FireTraXX DFFL
24 maj 2007 · 9 020 Inlägg

Det låter inte kul, bäst att jag håller bilen i bra skick då tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
parayaCar
24 maj 2007 · 424 Inlägg

Lastbilar går inte att bogsera utan att lossa kardanaxeln från bakaxeln eftersom smörjningen drivs av en pump som inte snurrar då motorn är avstängd. Gäller även med manuelll växellåda.

Bara motorn står på under bogseringen borde  lådan få smörjning eller?

**// Toyota \\**
dalldall
24 maj 2007 · 97 Inlägg

de flesta automater tål att bogseras i 30 km/h ett par mil. titta i manualen på bilen för säkerhets skull!

BMW 535 (1988)
KarlNilsson Örebroare i exil
24 maj 2007 · 970 Inlägg

Det brukar som sagt stå i instruktionsboken. Minns hur som helst att mors förra merca fick bogseras högst en mil i högst 10 km/h.

Hej FRA!
Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
24 maj 2007 · 991 Inlägg

Dumt och chansa, har själv automat och skulle aldrig ens på för mig att bogera bilen om efetrsom att lådbyte känns onödigt när man kan få tag på en biltrailer med  för 250 kr dygnet att hyra och sen hitta på ngn bil som får dra och en som kan köra blir iaf billigare än om lådan skulle rasa tongue

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "Supercharged.se" (2006)
FireTraXX DFFL
24 maj 2007 · 9 020 Inlägg

Eliza skrev:
Dumt och chansa, har själv automat och skulle aldrig ens på för mig att bogera bilen om efetrsom att lådbyte känns onödigt när man kan få tag på en biltrailer med  för 250 kr dygnet att hyra och sen hitta på ngn bil som får dra och en som kan köra blir iaf billigare än om lådan skulle rasa tongue

Sant, hade nog inte heller bogserat min bil.
Fast jag hade nog ringt bärgningsbil med flak. (gjorde det när jag körde av vägen med pappas 120d, funkade utmärkt. Försäkringen betalade t.o.m. det.)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Lincoln2
24 maj 2007 · 44 Inlägg

Eliza skrev:
Dumt och chansa, har själv automat och skulle aldrig ens på för mig att bogera bilen om efetrsom att lådbyte känns onödigt när man kan få tag på en biltrailer med  för 250 kr dygnet att hyra och sen hitta på ngn bil som får dra och en som kan köra blir iaf billigare än om lådan skulle rasa tongue

Tjae om bilen väger 2.5 ton så är det inte lika lätt och billigt att hitta någon biltrailer som klarar lasten. Sen var det ju det där med hur mycket man får dra. En stor Volvo på 1.5 tom som drar en Amerikanare på 2.5 ton ;-)

KARIPRKL
27 maj 2007 · 4 Inlägg

På forden min får jag endast bogsera 5mil i 50/kmh.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang