Vad är skillnaden? Chevrolet Caprice/Impala???

Youngblood Billackerare
28 maj 2007 · 737 Inlägg

Tänkte på modellen runt -91 till -96. Vad är det för skillnad, egentligen?

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
camaro67 Meister
28 maj 2007 · 6 763 Inlägg

Capricen är snik och Impalan är lyx/racer. I impalan satt LT1:an som satt i Corvette och Camaron. Sedan är de väll grillen å lite annat plasttjafs

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Youngblood Billackerare
28 maj 2007 · 737 Inlägg

Tack för den informationen, då vet jag. smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Merclone Leg. Spådam
28 maj 2007 · 816 Inlägg

Att kalla Impalan för racer är väl lite att ta i... LT1:an var inte heller standard för Impalan, den hade en mindre V8 att svänga sig med också, och har jag rätt för mig så sattes inte LT1:an i Impalan förrän 1994. Och då gäller det bara SS (Supersport). Vanliga modellen har mindre motor/hästar.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Bi0HaZZarD Speed FMK
28 maj 2007 · 849 Inlägg

men impalan är väl ändå lite lyxigare? sen skiljer väl bakskärmarna med. capricens bakskärm går väl ner längre ner över hjulet medans impalan hade helt öppna hjulhus. eller har jag missuppfattat det?

Mvh Ludde

camaro67 Meister
28 maj 2007 · 6 763 Inlägg

Bi0HaZZarD skrev:
men impalan är väl ändå lite lyxigare? sen skiljer väl bakskärmarna med. capricens bakskärm går väl ner längre ner över hjulet medans impalan hade helt öppna hjulhus. eller har jag missuppfattat det?

Mvh Ludde

Nee de va bara första eret/åren som de hade dom hjulhusen.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
falloutboy
29 maj 2007 · 1 723 Inlägg

Merclone skrev:
och har jag rätt för mig så sattes inte LT1:an i Impalan förrän 1994. Och då gäller det bara SS (Supersport). Vanliga modellen har mindre motor/hästar.

den gjordes väl bara i en SS variant och började produceras 1994? JAg har då aldrig sett en Impala (från den här generationen) som inte är en SS. och alla har LT1:an

UFO
29 maj 2007 ·

Snabb historielektion:
Caprice är en lyxglidare. Snutarna i Amerikatt har alltid velat ha vassa bilar som tål stryk i evighet. Således utvecklade chevrolet en variant av Caprice som heter 9C1. 9C1 kännetecknas av biffigare fjädring, heavy-duty drivlina och motor med en aning mer klipp i än standardvarianten.
När den "sista" generationen Caprice dök upp så tyckte uppenbarligen nån på GM att LT1'an skulle funka finfint som snutmotor. Man utvecklade en snikversion av corvettemotorn (tvåbultad botten, gjutjärnsversioner av 'vettens toppar) och slängde på de sedvanliga snutattiraljerna (drivlina, fjädring osv.)
Denna bil blev sedermera en "civil" variant, dvs. Impalan (ej helt säker på hur mycket karossen skiljer sig åt).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang