Har jag blivit blåst ? Köpt Fabia som gått på halkbana =(

Passonaut
15 maj 2015 · 5 Inlägg

Först, vet inte om det här är rätt forum men kändes mest logiskt om ändå ologiskt smile

Halloj! Min mor köpte en Fabia 2011 som var riktigt fin och bara gått 1750 mil.
Bilhandlaren (lokal kille) som alltid varit ärlig mot mig i många affärer säger att det är en pensionär som haft den men ställt av den pga sjukdom.
Till min förvåning kollade jag nu ikväll och den har gått på halkbana på en motorstadio ca 1700 mil så JO den har ju inte gått "långt".

Service är gjord av Mekonomen, bilen är fin och känns riktigt bra i låda, motor och chassi.

Min fråga nu äro ... Har hon blivit helt blåst ? Hur mycket "slits" en bil som gått på en halkbana 1700 mil mot att köra samma sträcka "normalt" ?
Jag köpte den i tron att den varit pensionärskörd 1700 mil men så var icke fallet ...

Man lär sig visst aldrig, brukar ALLTID kolla historik på bilar men iom min tidigare goda relation till den här handlaren så gick det nog lite för fort den här gången sad

Priset jag gav var 80 000 kr

Tacksam för tips, speciellt om slitage delen då jag inte alls vet hur en bil "slits" vid halkkörning....

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
15 maj 2015 · 3 730 Inlägg

Jag vet bara hur jag körde på halkkörningen... Ingen söndagskörning.

Men känns bilen schysst så är den schysst.

Körde morgontidningar tidigare. De flesta bilar som går i sådan tjänst går på full attack skulle man kunna säga. När jag slutade köra så hade "min" bil gått runt 2000mil. Inga fel på den alls, trots omild behandling.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
werik
15 maj 2015 · 144 Inlägg

Jag måste bara fråga, har du tagit upp det här med säljaren?

Det mest konkreta som slits vid mycket start/stop är koppling och bromsar. De kanske kommer behöva bytas lite tidigare än väntat. Annars tycker jag att du ska gå på skicket.

Senast redigerat av werik (15 maj 2015)

BMW 528iAT (1998)
BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
Djo
15 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Fråga säljaren om det här och se vad han säger.

Känns bilen bra är det nog ingen fara ändå. Även fast man vet hur man själv körde på halkbanan.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 maj 2015 · 14 058 Inlägg

Jag skulle absolut inte köpa en bil som gått på halkbana och körts av 10000 ovana människor med lika många körstilar. Det måste finnas bättre exemplar av bil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 maj 2015 · 17 478 Inlägg

Då har den säkert gått över 3000 mil längdmässigt men 1700 mil har hjulen pekat i någorlunda rätt riktning :-)

Men jag säger likadant: Känns den bra så är det nog ingen fara med den. Jag sålde svärmors bil en gång och den brukades en hel del  av den yngre brodern till frun. Nytaget körkort och en rätt ny Volvo v40 Turbo... Köparen ville göra ett M-test så det fixade vi, M-mannen noterade att alla leder och stag i bilen var mycket friska och den såg ut och vara ordentligt "motionerad". Såg enbart positivt på det!

Dessutom har Skodan inte varit speciellt mycket ute på saltade vägar eller mött bilar med stenskott osv. Det blir nog bra!

En grej du kan göra: Åk till säljaren med dyster min och se om han börjar svettas. Säg att bilen känns bra men han kan sluta ljuga... Var dock hövlig! De kan du ha igen senare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Passonaut
15 maj 2015 · 5 Inlägg

Tack alla goa gubbar och ev damer för tips och inputs!

Det var inga problem att häva köpet så det är gjort nu. Säljaren hade inte en aninig och erbjöd sig själv att ta tillbaks bilen så allt gott och frid och fröjd igen. Bara försöka hitta en annan bil nu OCH komma ihåg att läsa dokumentaionen ordentligt även om det är nån man litar på smile

werik
15 maj 2015 · 144 Inlägg

Skönt, där ser man. Bra att det finns ärliga bilhandlare kvar.

BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
BMW 528iAT (1998)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 maj 2015 · 6 170 Inlägg

Bara jag som reagerar på att TS mamma köpte en bil som TS själv betalade 80K för ??

Ingen dålig present till mamsen det inte..


Angående frågan om bilen så måste jag ju säga att om bilen känns bra och ser bra ut då är den nog bra även om den nu gått som halkövningsbil. När det gäller en bil i den prisklassen så är det ju ändå en god idé med en m-test eller liknande innan köp så det hade jag ju fixat iaf.

Du säger att bilen har lämnats tillbaka etc men personligen hade jag nog hellre gjort ovan nämnda m-test och sen diskuterat prisavdrag med säljaren istället för återköp om det nu var en bil du trots allt gillade. Tiden och jobbet att kolla runt efter en annan bil, provkörningar, bilhandlarbesök osv och även relationen till din bilhandlarkompis är ju också något man ska ha i åtanke.


Och även om det inte hade med frågan om bilen att göra så vill jag bara säga att det är dumsnålt att åka runt i "mammas" bil för om det händer något så KOMMER det att bli problem med försäkringsbolaget. Vet det tyvärr av egen erfarenhet...


Lycka till med bilaffärerna i framtiden iaf wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 maj 2015 · 13 743 Inlägg

tror nog jag hellre har en 1300milare som gått på halkbanan 5dagar i veckan än en 1300milare som en gubbe haft stått på gräsmattan..

fördelen med den från halkbanan är att den är RIKTIGT underedsbehandlad nu ;-)

antar att dom lagt rätt mycket tid på att få bort doften på firman ;-) brukar lukta fan om dom smile)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 maj 2015 · 17 478 Inlägg

Growe skrev:
tror nog jag hellre har en 1300milare som gått på halkbanan 5dagar i veckan än en 1300milare som en gubbe haft stått på gräsmattan..

fördelen med den från halkbanan är att den är RIKTIGT underedsbehandlad nu ;-)

antar att dom lagt rätt mycket tid på att få bort doften på firman ;-) brukar lukta fan om dom smile)

En jag känner hade en bil från 2005 som rullat cirka 4700 mil. Fram och tillbaka till jobbet "runt hörnet". Den lät som en stenkross... Jag håller med till fullo.

Köp ingen lågmilare och tro att den är bra! Den kan vara skrot i maskin/leder.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang