Förbättra väghållningen? Volvo XC70 -06

NIzmO Ollikkala Racing
23 juni 2015 · 1 724 Inlägg

Tja!

Tänkte slänga ut en fråga åt min morbror som har en pedantskött XC70 2,5T -06 som han nu tycker har blivit lite "mindre stabil" i kurvorna men svårt att säga om det är slitage eller om det bara sitter i huvudet wink roll
Är standard-chassi utan nivåreglering.

Vi har nu köpt nya fjädrar och dämpare bak (standard spec och kvalitetsdelar) som vi inte monterat än men undrar om det finns andra tips till dessa utan att sänka och riskera att förstöra bruksvärde mm.

Min fundering är om det t.ex finns bakre krängningshämmare till polisbilar eller liknande?

Mvh Danne

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
23 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Tyvärr hade de nog inte strykjärnskänsla ens när de rulla av bandet.

Men ta en titt på länkarmsbussningarna i fram. Mina främre fram var helt sopslut efter 16k mil. Gjorde stor skillnad. Gjorde inte att den blev som en gocart men mycket mindre vinglig

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
NIzmO Ollikkala Racing
3 juli 2015 · 1 724 Inlägg

Hehe nä som sagt nån strykjärnskänsla var det nog inte wink

Vilka bussningar är det du tänker på DiwraZ ? Dessa? : http://vparts.se/se/xc70/volvo-xc70-200 … black.html

Vi har iaf bytt dämpare och fjädrar bak på denna nu och han tyckte det blev bättre men skulle vilja ha det något bättre fortfarande.

Tror det mesta på denna är i rätt bra skick och är nog isf Powerflex bussningar som kanske kan monteras men vilka gör mest skillnad? och gärna lätta att montera eftersom att jag får göra allt jobb wink

Och gör t.ex ett fjäderbens-stag nån märkbar skillnad kanske?

- Time Attack -
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 juli 2015 · 3 730 Inlägg

NIzmO skrev:
Hehe nä som sagt nån strykjärnskänsla var det nog inte wink

Vilka bussningar är det du tänker på DiwraZ ? Dessa? : http://vparts.se/se/xc70/volvo-xc70-200 … black.html

Vi har iaf bytt dämpare och fjädrar bak på denna nu och han tyckte det blev bättre men skulle vilja ha det något bättre fortfarande.

Tror det mesta på denna är i rätt bra skick och är nog isf Powerflex bussningar som kanske kan monteras men vilka gör mest skillnad? och gärna lätta att montera eftersom att jag får göra allt jobb wink

Och gör t.ex ett fjäderbens-stag nån märkbar skillnad kanske?

Dom kan givetvis vara dåliga oxå. Men jag syftar på de främre. De gula på bilden. De är slut efter typ 15kmil. Köpte vanlig gummibussning och den va lite jobbig att pressa i. Kompisen bytte till polyurethan på sin s60. Dessa var smidigare att montera och håller bättre. Mina i gummi börjar redan bli mjuka. Original fjäderbensstag går att spänna upp då det är ovala hål till bultarna.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
_Thor_
3 juli 2015 · 512 Inlägg

NIzmO skrev:
Tja!

Tänkte slänga ut en fråga åt min morbror som har en pedantskött XC70 2,5T -06 som han nu tycker har blivit lite "mindre stabil" i kurvorna men svårt att säga om det är slitage eller om det bara sitter i huvudet wink roll
Är standard-chassi utan nivåreglering.

Vi har nu köpt nya fjädrar och dämpare bak (standard spec och kvalitetsdelar) som vi inte monterat än men undrar om det finns andra tips till dessa utan att sänka och riskera att förstöra bruksvärde mm.

Min fundering är om det t.ex finns bakre krängningshämmare till polisbilar eller liknande?

Mvh Danne

Börja med att hissa upp bilen och ryck och slit i bussningarna och kulleder. Byt ut de mosiga/glappa och gör sedan en hjulinställning.

Kolla även motorfästena! Det övre brukar bli dåligt fort.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 juli 2015 · 3 730 Inlägg

_Thor_ skrev:

NIzmO skrev:
Tja!

Tänkte slänga ut en fråga åt min morbror som har en pedantskött XC70 2,5T -06 som han nu tycker har blivit lite "mindre stabil" i kurvorna men svårt att säga om det är slitage eller om det bara sitter i huvudet wink roll
Är standard-chassi utan nivåreglering.

Vi har nu köpt nya fjädrar och dämpare bak (standard spec och kvalitetsdelar) som vi inte monterat än men undrar om det finns andra tips till dessa utan att sänka och riskera att förstöra bruksvärde mm.

Min fundering är om det t.ex finns bakre krängningshämmare till polisbilar eller liknande?

Mvh Danne

Börja med att hissa upp bilen och ryck och slit i bussningarna och kulleder. Byt ut de mosiga/glappa och gör sedan en hjulinställning.

Kolla även motorfästena! Det övre brukar bli dåligt fort.

Ja motorfästet är skrot på de flesta bilar. Dock inverkar det ju inte mycket på väghållningen

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
_Thor_
3 juli 2015 · 512 Inlägg

DiwraZ skrev:

_Thor_ skrev:

NIzmO skrev:
Tja!

Tänkte slänga ut en fråga åt min morbror som har en pedantskött XC70 2,5T -06 som han nu tycker har blivit lite "mindre stabil" i kurvorna men svårt att säga om det är slitage eller om det bara sitter i huvudet wink roll
Är standard-chassi utan nivåreglering.

Vi har nu köpt nya fjädrar och dämpare bak (standard spec och kvalitetsdelar) som vi inte monterat än men undrar om det finns andra tips till dessa utan att sänka och riskera att förstöra bruksvärde mm.

Min fundering är om det t.ex finns bakre krängningshämmare till polisbilar eller liknande?

Mvh Danne

Börja med att hissa upp bilen och ryck och slit i bussningarna och kulleder. Byt ut de mosiga/glappa och gör sedan en hjulinställning.

Kolla även motorfästena! Det övre brukar bli dåligt fort.

Ja motorfästet är skrot på de flesta bilar. Dock inverkar det ju inte mycket på väghållningen

Inte direkt, men ett nytt motorfäste kan göra underverk på körkänslan.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 juli 2015 · 3 730 Inlägg

_Thor_ skrev:

DiwraZ skrev:

_Thor_ skrev:

Börja med att hissa upp bilen och ryck och slit i bussningarna och kulleder. Byt ut de mosiga/glappa och gör sedan en hjulinställning.

Kolla även motorfästena! Det övre brukar bli dåligt fort.

Ja motorfästet är skrot på de flesta bilar. Dock inverkar det ju inte mycket på väghållningen

Inte direkt, men ett nytt motorfäste kan göra underverk på körkänslan.

Absolut!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
NIzmO Ollikkala Racing
4 juli 2015 · 1 724 Inlägg

Övre motorfästet rörde sig faktiskt otroligt mycket på denna och påpeka det för honom, som sagt gör inget för väghållning men säkerligen körkänslan.

Kanske kan uppgradera bussningarna där och till standard-fjäderbensstaget som det sitter i så kanske väghållning påverkas åt rätt håll en smula.

- Time Attack -
Evildan
4 juli 2015 ·

Gamla däck som börjar bli mjuka i stommen?

Eller så enkelt som lufttryck?

Enkla småsaker att kontrollera, vet ju inte på vilken nivå ni är rent kunskapsmässigt. wink

Senast redigerat av Evildan (4 juli 2015)

NIzmO Ollikkala Racing
4 juli 2015 · 1 724 Inlägg

Nja jobbat som bilmek i 10år och kört bana sen 2008 så lite kunskap finns men för min del är just Volvo ett väldigt kallt ämne egentligen wink

- Time Attack -
NIzmO Ollikkala Racing
6 juli 2015 · 1 724 Inlägg

Ja där fanns det lite godis big_smile

Inte gratis men inte jag som betalar så ska vidarebefordra wink

- Time Attack -
Christian S
6 juli 2015 · 4 816 Inlägg

steifan skrev:
http://www.ipdusa.com/products/4893/109282-front-rear-anti-sway-bar-kit-p2-s60-v70-xc70-awd wink

Går förmodligen att köpa via återförsäljare i Europa/Sverige.

Edit: Dessa kanske är "skoj" också: http://www.ipdusa.com/products/5037/115 … ersion-kit eller http://www.ipdusa.com/products/11236/12 … ersion-kit

här är den Holländska återförsäljaren www.europeantuningshop.nl/ och då slipper man tull och moms iom att det är inom EU.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
steifan DR!FTT3KN!K3R
6 juli 2015 · 10 427 Inlägg

Christian S skrev:

steifan skrev:
http://www.ipdusa.com/products/4893/109282-front-rear-anti-sway-bar-kit-p2-s60-v70-xc70-awd wink

Går förmodligen att köpa via återförsäljare i Europa/Sverige.

Edit: Dessa kanske är "skoj" också: http://www.ipdusa.com/products/5037/115 … ersion-kit eller http://www.ipdusa.com/products/11236/12 … ersion-kit

här är den Holländska återförsäljaren www.europeantuningshop.nl/ och då slipper man tull och moms iom att det är inom EU.

Yes, där kirrade jag mitt kränghämmarkit till sevenfortyn (gick snabbt och smidigt)  smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
6 juli 2015 · 10 427 Inlägg

NIzmO skrev:
Ja där fanns det lite godis big_smile

Inte gratis men inte jag som betalar så ska vidarebefordra wink

Tyvärr blir det ju ännu dyrare till Europa eller i Europa.

Lite tragiskt att det är amerikansk firma som gör roliga/vettiga/unika delar till just Volvo tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang