Vilken olja till m20b25 turbo.

WobbzGurka
28 augusti 2015 · 725 Inlägg

Hejsan!

Håller på att turbo konvertera min bmw e30 325 med m20b25, men undrar vilken olja man ska köra på när man i princip dubblerar hästantalet? Bilen ska gå som sommarbrukis med målet 400 motorhästar, och kommer köras lite hårdare sommartid, den kommer även stå utomhus vintertid då vi har ont om plats, så jag kan ju inte ha för tjock olja.. Läste att bmw rekomenderade 10w40 till m20in, men det är ju som sugmotor med 170 ponnys,

Har pratat med lite folk och alla rekomenderar olika oljor, t.ex 10w60 men med den tjockleken fick folk för högt oljetryck, 20w50 verkar dock funka bra för folk men den kanske är för tjock för att kallstartas i 10 minusgrader? Har funderat lite på castroils 10w50 då den verkar vara nått mellanting, men den är klassad för motorcyklar, spelar det någon roll? Man blir helt snurrig av allt detta roll

Är mycket tacksam för svar och tips!

Mvh robin.

Senast redigerat av WobbzGurka (28 augusti 2015)

Richtenb
1 september 2015 · 1 365 Inlägg

En bra 5w-40 olja funkar fint... kör du banracing så kan du köra en 10w-50 eller 10w-60 för att få lite ökat skydd vid höga temperaturer.

Oljan är uppdelad i olika klasser där klass 5 är bäst (ex Motul 300V), därefter kommer klass 4 (PAO) exempelvis OKQ8 formula excel. Klass 3 är där majoriteten av alla sk helsyntetiska oljor hamnar även om de inte är helsyntetiska på riktigt.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
zekezeke Vila i frid, pappa..
10 september 2015 · 517 Inlägg

Kör med 20w50 från Red Line i min.. Funkar hur bra som helst. Sist jag öppnade och kollade ner i motorn blev jag fan bländad av hur rent och fint det var. Använder den dock endast sommartid, så ska du bränna runt på vintern blir det nog lite taskigt med 20w50, då den måste upp i temp för att inte göra mer skada än nytta.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
WobbzGurka
11 september 2015 · 725 Inlägg

zekezeke skrev:
Kör med 20w50 från Red Line i min.. Funkar hur bra som helst. Sist jag öppnade och kollade ner i motorn blev jag fan bländad av hur rent och fint det var. Använder den dock endast sommartid, så ska du bränna runt på vintern blir det nog lite taskigt med 20w50, då den måste upp i temp för att inte göra mer skada än nytta.

Jo har hört att redline oljorna ska vara bra big_smile! Har dock luskat ut att det nog blir mobil1 5w50 peaklife, verkar vara en kalasbra olja och inte alls för tjock att kallstarta med! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang