EPC+motor+batterilampor lyser, Audi A3 -05

nathalie123
19 november 2015 · 24 Inlägg

När jag startar upp min bil drar den igång, EPC+motorlampa lyser gult, batterilampa lyser rött, och sen dör den. Efter ca 2 försök så startar den upp felfritt, och går som den ska. Det händer inte varje gång jag startar den, men har hänt ca 4-5 gånger sen jag köpte den för en vecka sen. Är det någon som har en aning om vad det kan vara, vad man kan göra, eller om jag ens bör köra den? Jag antar att jag måste köra den till verkstad, så vad kostar en felsökning? Grymt surt med en nyinköpt, nybesiktigad bil.

Bil: Audi A3
Årsmodell: 2005.

Xebers76
19 november 2015 · 2 278 Inlägg

Kanske kolla felkoder? Första saken man gör om motorlampan lyser

Xebers76
19 november 2015 · 2 278 Inlägg

Finns felkodsläsare att köpa lite varstans, men enklast är nog att be en verkstad läsa koderna och skriva ut dem

nathalie123
19 november 2015 · 24 Inlägg

Vad kostar det att göra det hos en verkstad?

zekezeke Vila i frid, pappa..
19 november 2015 · 517 Inlägg

Allt från 0 - 1200:- beroende på verkstad..

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
CC72
19 november 2015 · 1 661 Inlägg

Om du skriver ut vart du bor så kanske det finns någon i din närhet som kan bistå med hjälp.

nathalie123
19 november 2015 · 24 Inlägg

Fast de känns ju inte helt bekvämt för mig att lämna ut mig till främmande människor.

Mew
19 november 2015 · 2 163 Inlägg

Du behöver inte skriva ut din gatuadress, staden räcker. wink

nathalie123
19 november 2015 · 24 Inlägg

Förstår inte vad det spelar för roll. Jag är ute efter svar på om någon varit med om liknande och vad det kan vara för något. Då spelar det väl ingen roll om bilen finns i Norrland eller Skåne?

Sarge
19 november 2015 · 2 337 Inlägg

Med en sån här...

http://www.kjell.com/se/sortiment/hus-h … oth-p48500

...kan man enkelt slippa kostnaden för att verkstaden ska läsa av felkoder.

nathalie123
19 november 2015 · 24 Inlägg

Tack!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 november 2015 · 14 069 Inlägg

Även om du lyckas ta bort felkoderna så kommer de säkert tillbaks eftersom att dom bara indikerar vad som är fel. Så naturligtvis bör du ju åtgärda de fel som är.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Backstream
19 november 2015 · 168 Inlägg

nathalie123 skrev:
Förstår inte vad det spelar för roll. Jag är ute efter svar på om någon varit med om liknande och vad det kan vara för något. Då spelar det väl ingen roll om bilen finns i Norrland eller Skåne?

Det finns ganska många som har tillgång till VCDS (vag specifik diagnostikutrustning som klarar av allt möjligt till Audi, VW, Skoda, Seat osv.) som säkert skulle kunna reda ut vad som är fel utan att det kostar skjortan som det lätt kan göra hos en verkstad om man har oflyt.

it_mutt Avstängd
19 november 2015 · 10 388 Inlägg

nathalie123 skrev:
Förstår inte vad det spelar för roll. Jag är ute efter svar på om någon varit med om liknande och vad det kan vara för något. Då spelar det väl ingen roll om bilen finns i Norrland eller Skåne?

Vad det "kan" vara är just problemet; det kan vara mängder med saker.

Du kan få tio svar på varför "XX" lyser, men det behöver inte vara applicerbart för din bil eller dess problem.



Sarge skrev:
Med en sån här...

http://www.kjell.com/se/sortiment/hus-h … oth-p48500

...kan man enkelt slippa kostnaden för att verkstaden ska läsa av felkoder.

Nej, för ELM327-är rent skit när det gäller kompatibilitet. Skulle inte rekommendera den till någon med en VAG-kärra (eller någon annan för den del iofs).

Senast redigerat av it_mutt (19 november 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
CC72
19 november 2015 · 1 661 Inlägg

ELM:en har iofs hjälpt mig ett par gånger men som han ovan säger skulle jag aldrig betala 3-400:- för den när man köper den från eBay för under hundringen med frakt.

Att skriva om du bor i Luleå, Arvika eller Malmö hjälper otroligt mycket som någon ovan redan sagt men vill du springa på verkstaden ett par gånger så inte mig emot smile

Soulman
20 november 2015 · 1 271 Inlägg

nathalie123 skrev:
Vad kostar det att göra det hos en verkstad?

Du var ju tillräckligt intresserad av ditt problem för att ställa frågor om det och inte åka till verkstaden direkt. Ta då till dig av råden du får här eftersom du ställde frågan.

Din lysande lampor i instrumenthuset kan ha många tiotals orsaker. Det går bra att börja felsöka direkt. Men du spar massor med tid och pengar om du har felkoderna.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
20 november 2015 · 1 271 Inlägg

it_mutt skrev:

nathalie123 skrev:
Förstår inte vad det spelar för roll. Jag är ute efter svar på om någon varit med om liknande och vad det kan vara för något. Då spelar det väl ingen roll om bilen finns i Norrland eller Skåne?

Vad det "kan" vara är just problemet; det kan vara mängder med saker.

Du kan få tio svar på varför "XX" lyser, men det behöver inte vara applicerbart för din bil eller dess problem.



Sarge skrev:
Med en sån här...

http://www.kjell.com/se/sortiment/hus-h … oth-p48500

...kan man enkelt slippa kostnaden för att verkstaden ska läsa av felkoder.

Nej, för ELM327-är rent skit när det gäller kompatibilitet. Skulle inte rekommendera den till någon med en VAG-kärra (eller någon annan för den del iofs).

Jag kan bara instämma. Man får precis vad man betalar för.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Sarge
20 november 2015 · 2 337 Inlägg

Soulman skrev:

it_mutt skrev:

nathalie123 skrev:
Förstår inte vad det spelar för roll. Jag är ute efter svar på om någon varit med om liknande och vad det kan vara för något. Då spelar det väl ingen roll om bilen finns i Norrland eller Skåne?

Vad det "kan" vara är just problemet; det kan vara mängder med saker.

Du kan få tio svar på varför "XX" lyser, men det behöver inte vara applicerbart för din bil eller dess problem.



Sarge skrev:
Med en sån här...

http://www.kjell.com/se/sortiment/hus-h … oth-p48500

...kan man enkelt slippa kostnaden för att verkstaden ska läsa av felkoder.

Nej, för ELM327-är rent skit när det gäller kompatibilitet. Skulle inte rekommendera den till någon med en VAG-kärra (eller någon annan för den del iofs).

Jag kan bara instämma. Man får precis vad man betalar för.

Funkade utmärkt för mig att plocka ut felkoder för motorstyrningen på min VAG-kärra, annars hade jag ju aldrig rekommenderat den.

Senast redigerat av Sarge (20 november 2015)

it_mutt Avstängd
20 november 2015 · 10 388 Inlägg

Sarge skrev:

Soulman skrev:

it_mutt skrev:

nathalie123 skrev:
Förstår inte vad det spelar för roll. Jag är ute efter svar på om någon varit med om liknande och vad det kan vara för något. Då spelar det väl ingen roll om bilen finns i Norrland eller Skåne?

Vad det "kan" vara är just problemet; det kan vara mängder med saker.

Du kan få tio svar på varför "XX" lyser, men det behöver inte vara applicerbart för din bil eller dess problem.




Nej, för ELM327-är rent skit när det gäller kompatibilitet. Skulle inte rekommendera den till någon med en VAG-kärra (eller någon annan för den del iofs).

Jag kan bara instämma. Man får precis vad man betalar för.

Funkade utmärkt för mig att plocka ut felkoder för motorstyrningen på min VAG-kärra, annars hade jag ju aldrig rekommenderat den.

Och jag vet bilar den inte hittar några felkoder alls på (trots att det funnits), bilar den bara plockar ut livedata på och så vidare, annars hade jag ju aldrig gjort mitt inlägg.
För det var nämligen vad jag skrev; kompatibilitetsproblem. Inte; "den fungerar inte på någon bil alls och ingen har någonsin haft någon nytta alls av en EL327, rent och totalt skit".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
CC72
20 november 2015 · 1 661 Inlägg

Då du ändå vill ha en gissning så får du en här!

Kamaxelgivare. Finns på Mekonomen om du eller någon i din närhet ska göra jobbet själv. Piratdelen och Bosch funkar likadant så köp isåfall pirat.

Meeeen...det går inte att säga säkert förrän du läst ut koderna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang