Toyota Starlet Ep70 -88

Fick bilen gratis. Stått obes sedan sep -14 med rosthål och diverse andra fel som ska fixas.
  • 29 Följare
  • 18 283 Visningar
  • Projektet avslutat 18 juli 2016
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
17 augusti 2015 · 3 519 Inlägg

Bumblebi skrev:
Jupp, bytte den mot en Astra som just morfar hade (den har jag för övrigt bytt mot en Ford Focus i mycket bättre skick..), men Starleten står fortfarande på mig.. roll
Ja cancer är förj*vlig, beklagar sad
Det går långsamt framåt faktiskt, snart är vänster A-stolpe och dörrfäste färdigt. Har dock golv, trösklar, dörrar, höger A-stolpe och dörrfäste, fronten, baken, och delar av hjulupphängningen och underrede kvar att fixa, så den kommer nog inte rulla på länge till...

Det lät som ett riktigt långprojekt du big_smile
Som jag nämnt tidigare så är det inte den ultimata bilen att projekt:a med då det är svårt att få tag på delar och när man väl hittar nå så är det oftast dyrt som fan. Om ni ska byta vänster handbromsvajer tex så vet jag faktiskt inte vart ni ska leta då det verkar som att jag fick tag på Sveriges sista hmm

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Bumblebi
18 augusti 2015 · 301 Inlägg

StaticFreak skrev:

Bumblebi skrev:
Jupp, bytte den mot en Astra som just morfar hade (den har jag för övrigt bytt mot en Ford Focus i mycket bättre skick..), men Starleten står fortfarande på mig.. roll
Ja cancer är förj*vlig, beklagar sad
Det går långsamt framåt faktiskt, snart är vänster A-stolpe och dörrfäste färdigt. Har dock golv, trösklar, dörrar, höger A-stolpe och dörrfäste, fronten, baken, och delar av hjulupphängningen och underrede kvar att fixa, så den kommer nog inte rulla på länge till...

Det lät som ett riktigt långprojekt du big_smile
Som jag nämnt tidigare så är det inte den ultimata bilen att projekt:a med då det är svårt att få tag på delar och när man väl hittar nå så är det oftast dyrt som fan. Om ni ska byta vänster handbromsvajer tex så vet jag faktiskt inte vart ni ska leta då det verkar som att jag fick tag på Sveriges sista hmm

Heheh helt klart! Har inte jobbat på en bil på riktigt innan, så det är till viss del ett tränings/läroobjekt för min del, vilket också bidrar till att det kommer ta extra tid att göa iordning den tongue
Yes, har märkt att delar är både dyra och svåra att hitta, vilket är lite synd.. Har inte plats för en reservdelsbil så måste köpa delar var för sig om/när det behövs..
Intressant att just en sådan del försvinner helt och hållet, medan höger vajer fortfarande finns neutral

If there's a will there's a way :)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
18 augusti 2015 · 3 519 Inlägg

Bumblebi skrev:

StaticFreak skrev:

Bumblebi skrev:
Jupp, bytte den mot en Astra som just morfar hade (den har jag för övrigt bytt mot en Ford Focus i mycket bättre skick..), men Starleten står fortfarande på mig.. roll
Ja cancer är förj*vlig, beklagar sad
Det går långsamt framåt faktiskt, snart är vänster A-stolpe och dörrfäste färdigt. Har dock golv, trösklar, dörrar, höger A-stolpe och dörrfäste, fronten, baken, och delar av hjulupphängningen och underrede kvar att fixa, så den kommer nog inte rulla på länge till...

Det lät som ett riktigt långprojekt du big_smile
Som jag nämnt tidigare så är det inte den ultimata bilen att projekt:a med då det är svårt att få tag på delar och när man väl hittar nå så är det oftast dyrt som fan. Om ni ska byta vänster handbromsvajer tex så vet jag faktiskt inte vart ni ska leta då det verkar som att jag fick tag på Sveriges sista hmm

Heheh helt klart! Har inte jobbat på en bil på riktigt innan, så det är till viss del ett tränings/läroobjekt för min del, vilket också bidrar till att det kommer ta extra tid att göa iordning den tongue
Yes, har märkt att delar är både dyra och svåra att hitta, vilket är lite synd.. Har inte plats för en reservdelsbil så måste köpa delar var för sig om/när det behövs..
Intressant att just en sådan del försvinner helt och hållet, medan höger vajer fortfarande finns neutral

Har inte plats för en reservdelsbil jag heller. Jag har börjat komma upp i den summan man får ge för en starlet beg på blocket, i utlägg på reservdelar. Ville inte det från början, jag ville ju tjäna en slant på den. Men jag vet ju nu att allt det jag byter är är fräscht och kommer att hålla ett bra tag framöver, istället för att man då köper en starlet med 20k mil på mätaren där saker och ting som jag redan bytt, kanske måste bytas snart. Min har ju iaf bara gått 11,500mil ca, och den rullar ju minst det dubbla till smile

Men hittar du på någon bra sida där det finns delar så säg till! big_smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
18 augusti 2015 · 3 519 Inlägg

Det var inte det smidigaste att byta handbromsvajern, vilket jag trodde det skulle vara för jag visste nu exakt hur som skulle göras. Vajern jag fick från Mekonomen var för grov i den ändan som ska fästas till länkaget under handbromsen. Som tur var så hade vi en bänk slipmaskin som gjorde jobbet mycket lättare. Så jag fick slipa av kulan som vajern satt på säkert 10ggr innan jag fick den att passa. (Jag har ingen bild på hur det ser ut under handbromsen, det var alldeles för bökigt att komma åt för att ta en bild).

Vänster (ny) ser inte ut att vara så mycket större, men den var tillräckligt stor för att inte passa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-b490f5192dd5475f68725dea7282bfbe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-93e4bf130bd1d68868c56d9ed3cbdacf.jpg

När jag var klar med putsningen runt om på kulan så insåg jag senare att även vajern var tvungen att slipas, den del som stack ut från kulan, en bit på ca 2mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-1c8a76e5ac00e39ed29007a9b5a0f45f.jpg

Borstade rent bromsrören
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-7dd0c8775a346313a28c48765632fd6d.jpg

Fick se att soppa ledningarna går precis vid bromsrören också. Men det jag inte förstår som någon kanske kan svara på är, varför är det 3st soppa ledningar??
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-16b2853fc561a17743d19938dc7d5453.jpg

Efter att jag borstat rent ledningarna så tog jag en liten tur med bilen till en vän, och i den vevan så gick det hål på ett bromsrör eller om det var bägge, på 3 ställen. Kan väl ha varit för att jag borstade dem, men var väl lika bra att det hände nu och inte senare. Stod nästan stilla när jag märkte att bromspedalen gick ner i golvet och det sprutade bomsolja. Som tur är så går kopplingen inte på samma oljebehållare som till bromsen, utan den har en egen separat.

Så nu blev det ännu ett till jobb iaf. Frågan är om jag ska försöka få tag på den exakta längden på rören och byta med nipplar som sitter på. Eller om jag ska köpa "löpmeter", men då måste jag ha tag på verktyg som kan fästa nipplarna. Inte billigt med nya bromsrör. 500kr styck till bägge bak.. Får se hur jag gör.

Har tydligen bara en ljuddämpare på bilen, samt katten. Så att köra utan ljuddämpare är inget alternativ längre. Kommer kapa ner ljuddämparen och sedan kolla om det går att lappa igen dämparen som sitter, där hålet är. Verkar inte vara så jätte stort hål, gäller bara att få det tätt. Om det går så skarvar vi under bilen och köper sedan ett flexrör som får gå över bakaxeln, och monterar sedan ljuddämparen bak under reservhjulsbaljan, bakom bakaxeln istället för framför. Anledningen varför är för att det är mycket lättare att komma åt. Och om det inte går att fixa ljuddämparen så lär jag köpa en annan, då kommer även den monteras på samma plats.

Lackade bakaxeln svart när jag ändå var under och greja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-6a690e3031444f0de3a86aa0186f9881.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-8f521d1e4c0e7666b4a5e30af51f8684.jpg

Som ni märker så sticker det iväg enormt med pengar på bilen, som jag från början sa att jag ev skulle sälja och tjäna nån krona på. Men jag har nog bestämt mig att ha kvar denna bil ett tag och ha den som en brukis/pendlarbil. Nu när jag vet att det blir mycket nytt och fräscht på den så kan det vara värt det.
Andra beg kostar från 4000kr och uppåt på blocket, men har gått längre, och vad säger att dom inte måste renoveras senare? Min -98 drar ca 0,55 blandad, och vad jag vet så drar även dessa däromkring. Lite sämre komfort möjligen, men går bättre. Så denna bil kommer inte att byggas om till något annat än att få den igenom besiktningen smile Kanske att jag fixar nå "rally stänklappar". Ev lackar om bilen lite rally stuk. Så kommer jag köpa en annan bil nästa år och "stance:a" den istället. En bil som det är billigare och lättare att få tag på delar till. Ev en Golf Mk3.

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
30 augusti 2015 · 3 519 Inlägg

Då var det dags för en liten update igen!

Började med att ta ner ljuddämparen eftersom det var lite krasslig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-ec8e3815f06627a8ba4c87bfb3ae2320.jpg

Dämparen satt fast i 2st upphängningar som var rätt lätta att komma åt. Den första på bild är upphängnigen precis ovanför dämparen
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-7d380f948f24dfb2ef2549b0d03489cb.jpg

Denna satt fast på röret som går från katten, i en böj som sedan går till dämparen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-92e5b1e5582b0e85016fd7028f4de453.jpg

När bägge upphäningarna var borta så kom man åt röret jag skulle kapa i mycket bättre. Den hängde ner sig säkert 1,5 - 2dm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-f8548ea3143f67f31169a54fb15abefe.jpg

Har dock ingen bättre bild på hur jag kapade. Men ni ser spåret i bilden ovan.

När dämparen var nere så märkte jag att den var helt slut. Går inte att göra något åt den. Skramlade som fan i den hmm Så jag lär leta efter en dämpare nu. Kommer inte köpa en original, utan ska kolla om någon har en som ska kastas från nån bil, så tar jag den, eller annars får jag åka till en självplock skrot och leta efter något lämpligt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-2178ec0bf262f35d0cae4767d3b1f2c8.jpg

Började sedan med att ta loss bromsrören, vilket inte satt så kul till i motorrummet!
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-14d8e0035621a1603d52574b513368c8.jpg

Trång som fan mellan torpedväggen och alla jävla slangar, kablar, rör och helvete!
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-19899d09eb1fc98415c18f6d7c4d16ee.jpg

Såg att rören satt fast på denna intill torpedväggen, strax innan dem går ner under bilen. Uppifrån gick inte, då fanns det ingen möjlighet att komma åt med spärrskaft. Ringnyckel var uteslutet. 
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-1b1754de48ebe58e299527d8aba0e579.jpg

Men såg då att jag kunde komma åt från styrleden istället, vilket fungerade mycket bra smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-e59dea61e2e917004e495f3d5341c826.jpg

Sen var det "bara" att lirka ut rören under bilen. Dom gick självklart av på flera ställen där dem var rostiga.
Bak har jag ingen bild på hur det såg ut, men dom satt bra till, och lossnade bra med rörtång. Dock gick rören av i nippeln på bägge sidorna. Men det var ju bättre det.
Så nu ligger bägge bromsrörren i en sopsäck som ska tas till en verkstad som sa få fixa nya rör, nipplar oså ska jag se om man kan skarva rören på något bra ställe.

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-3ff7cbda2eb2b70a1f9f3e61babb2ebe.jpg

Tog även ur inredningen från bilen så det är lätt att börja svetsa hål. Lika bra att göra det på en gång tänkte jag, så slipper man hålla på med det den dagen man ska svetsa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-9cacc85b73869b03fd753c7dfdfe9979.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-adde9016662d4175f44cccc91dedee11.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-59f1197f27b4e4dcb2d16977ebae3aea.jpg

Satte sedan tillbaka förarstolen för att kunna köra den
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-e3b8ba20ad4e84c2f40f87564d48463b.jpg

Och det var allt för denna gång.
Så det jag har att göra nu på listan är att fixa nya bromsrör, fixa en ljuddämpare + flexrör som jag ska använda som krök över bakaxeln. Det är ju inte jag som ska svetsa rosten, så ska höra när min polare har lust och tid med det.
men innan måste jag kolla upp hur soppa ledningarna ligger över tanken. Dom är längsgående tillsammans med bromsrören under bilen, men sedan delar dom sig och går över tanken.. Hoppas dom sitter bra till.

Tack sålänge

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
J-Frank
30 augusti 2015 · 1 410 Inlägg

lättad den nu med wink hehe, ne men ser bra ut, såg lite sletet ut, så gött me lite bättre delar på den smile

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
31 augusti 2015 · 3 519 Inlägg

volvo_pure_power skrev:
lättad den nu med wink hehe, ne men ser bra ut, såg lite sletet ut, så gött me lite bättre delar på den smile

Förtår inte hur den kan vara så rostig egentligen. Stod inget om det på senaste besiktningen sep -14, och den har stått sedan dess. Så antingen har ju besiktningsmännen inte varit alltför noga eller så ja, jag vette fan.
Men skönt för mig eller nästa köpare att det är fräscht sen smile
Nu är ju allt med bromsar snart bytt bak, fram är det fräscht redan smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
J-Frank
31 augusti 2015 · 1 410 Inlägg

haha, mja de kanske var så wink precis, härligt den blir fräsch igen smile

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
10 september 2015 · 3 519 Inlägg

Fick låna med mig några rör bitar från BDS och testa lite och se vilka man kunde använda och använda som avgasrör.
Men jag och några vänner var till Alingsås på det ny öppnade Returbilen i lördags. Allt var gratis dom två första timmarna, och det var sjukt, sjuuukt mycket folk på plats. Men jag hittade en gammal Nissan Micra som jag tog avgassystemet ifrån inkl den bakre ljuddämparen, som jag tror man kan knåda ihop något. ingen bild på ljuddämparen, men fixar det nästa gång.

Lite små bilder på dom nya rören iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-a0ec30947b703339dbd8f493a69941ef.jpg

Väldans tajt mellan kaross och rör, men det ordnar vi nog
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-a6ee487da07ac08900efc9a5d3c60e93.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-80747ed3c433fd645d55bf556ae1a012.jpg

Vet inte exakt vart jag ska sätta den "nya" ljuddämparen än. Men känns som det blir bakom bakaxeln som den sitter på Micran. (Satt framför på den här bilen).

Inom väldig snar framtid så kommer vi påbörja rostlagningen

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
J-Frank
11 september 2015 · 1 410 Inlägg

härligt me nya rör smile ser bra ut

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
20 februari 2016 · 3 519 Inlägg

Lite halvt dött här inne, haha. Bilen finns kvar iaf, så ingen tror att jag sålt den.
Väntar väl mest på att det ska bli vår.

Planen ser ut såhär just nu:
Fixa rosten iår
Ev få dit en ljuddämpare, även i år

Tror inte jag hinner med så mycket mera än det..
Bilen får bli ett lååångtids projekt helt enkelt, mycket pga att bilen står ute hos min mor, har som sagt inget garage, och jag ska börja plugga det här året. Kommer inte ha tid att åka och skruva med den lika mycket som jag skulle vilja.

Så att lägga upp att försöka få den besiktad nästa år tror jag är vettigt. Måste försöka få i ordning på bromsrören. Dom är nästan det viktigaste förutom rosten. Sen är det små pyssel som inredningsdetaljer, byta olja, stift etc..

Min Stalet -98 som jag åker i dagligen ska lackas om från vit till grå i vår/sommar. Så jag tror även att denna -88 ska få bli samma grå. Får se vad som händer.

Så vi hörs väl till våren skulle jag tro smile
Halka inte omkull!

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
22 februari 2016 · 3 519 Inlägg

Har tagit reda på att det går att bygga om coilovers från Golf Mk1 att passa på Starlet. Forumet där jag hitta inlägget där en kille byggde om sina Mk1 coilovers var dock till en Starlet Ep91 som jag brukar dagligen. Men vad jag vet så är det nästintill likadan upphängning på dessa, så ska ta en närmare titt på det.

Har även beslutat mig för att "bygga" bilen till en busbil istället för att besikta och ha som vardagsbil.
Rosten, bromsarna osv ska naturligtvis fixas ändå, för att senare kunna åka och besikta om man vill. Men eftersom jag ska börja plugga så kommer som sagt inte tiden finnas till som jag nämnde tidigare, och definitivt inte ekonomin. Så bygget blir ett budget bygge. Kommer att åka med den på diverse bilträffar som är i närheten och även bara bruka mellan min mor och några vänner.

Inriktning "busbil" istället för vardagsbil är för att jag inte kommer ha råd att köpa saker till den som säkert skulle behövas till att få den igenom besiktning. Allt är skitdyrt till bilen, fattar inte varför, samma är med min -98, går knappt att få tag på delar, och om det gör så kostar det därefter.

Så det som ska göras vad jag vet är:
- Fixa rosten
- Fixa bromsarna (bromsrören)
- En service, med olja, filter, stift etc
- Sänka
- Öppet filter
- Fixa avgassystemet
- Lätta den lite på inredning
- Lägga igen hål på skuffen där torkarmotorn suttit
- Lacka om bilen

Det som ska fixas i år är:
- Rosten
- Service
- Öppet filter
- Avgassystemet
- Lägga igen hålet på bagageluckan
- Lacka om bilen, samt stötfångarna

Öppet filter, lacka om bilen och service fixar jag på en helg. Men innan dess lär rosten fixas.

Det jag vill fixa i övrigt, som jag inte har råd med just nu, och/eller som jag inte vet vart jag ska hitta delar:
- 15 eller 16" fälgar
- Inredning (komplett)
- Annan takvinge
- Annat handtag till bagageluckan (längre handtag)
- Hatthylla
- Framsystem

Det kliar i fingrarna och har en bra motivation just nu på att skruva. Lite kasst väder nu, men tänkte ta en dag snart och skruva loss kofångarna för att börja lite smått. Ska se om dom får att värma med värmepistol för att få upp finish, och om inte så får jag lacka om dem senare i vår.

Det var lite för nu, vi hörs smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
28 februari 2016 · 3 519 Inlägg

Gjorde ett lite ingrepp idag. Startade bilen efter att den stått i ca 2 månader, och den startade på en gång! Måste däremot försöka serva den, tror ny olja och framförallt nya stift skulle vara på sin plats. Bilen vitryker vid start och gaspådrag, då lukar den väldigt mkt avgaser, men så fort bilen blivit varm så slutar det ryka.
Skruvade inte länge alls då jag inte kände mig speciellt bra. Hade grymt ont i huvudet och det blev inte bättre utav att ta i som fan när några bultar satt som inåt helvete. Men var kul att dona lite iaf.

Här står den, tråkig, sliten och dann. Såg även att jag fått punktering på vänster bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-f027f52cdda132bbfa15288ad2f43aaa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-092bf28a76be34f57be576909e8a12ab.jpg

Har inga bilder på hur bultarna satt till kofångaren, men kan fixa det nästa gång, om jag kommer ihåg. Annars så sitter det två st bultar under kofångaren, på själva spoilern. Sedan en på vardera sida i motorrummet i balken. Så det är väldigt lätta att ta loss den. Sen vanliga kontakter till blinkersen. Såg att strålkastarna hade en egen behållare för spolarvätska, och stor var den med. Tyckte det var lite kul på sån liten bil, att det inte var samma behållare som till vindrutan. Slangen mellan stötfångare och lysen gick iaf av, var rätt kallt ute, och denna ska bort sen ändå smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-79402da3cdccd2b831fb6e77531bd9ec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-26130f2c453b24ee9195022d0aa9aceb.jpg

Om jag skulle få tag på två framskärmar nån dag så är det nu bara att montera dem.
Hålen på skärmarna sitter så typiskt så jag måste byta skärmarna. Hade hellre haft hål mitt på skärmen än längst ner vid "spoiler läppen"..

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-8cfb501f4506f13c33562708583a184c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-a9ae000eb3cc7df7c0e31f9e96fcc947.jpg

Blev inte mer än så. Men skönt att vi fått sol och att våren är på G

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Razzmouse
2 mars 2016 · 1 013 Inlägg

Blir nog bra detta ^^
Roligt med lite annorlunda bilar smile

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
2 mars 2016 · 3 519 Inlägg

Razzmouse skrev:
Blir nog bra detta ^^
Roligt med lite annorlunda bilar smile

Du vet väl att insuget du kommenterade om är till min andra bil, haha. Så du inte blandar ihop dom smile

Men ja, till slut så blir det nog ordning på den här med

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Razzmouse
2 mars 2016 · 1 013 Inlägg

StaticFreak skrev:

Razzmouse skrev:
Blir nog bra detta ^^
Roligt med lite annorlunda bilar smile

Du vet väl att insuget du kommenterade om är till min andra bil, haha. Så du inte blandar ihop dom smile

Men ja, till slut så blir det nog ordning på den här med

Haha ja de förstod ja wink xD
Jodå ^^

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 mars 2016 · 3 519 Inlägg

Hittade en original ljuddämpare till bilen med rör och hela skiten som skulle behövas. Detta finns på en skrot för några hundra. Undrar vad frakten skulle bli. Hur som helst så lugnar jag mig ett tag med att beställa det, och hoppas att det finns kvar på skroten tills jag skulle behöva beställa ett. Lär ju inte vara nån större åtgång på dem tycker jag

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
30 mars 2016 · 3 519 Inlägg

Fick lära mig något nytt i söndags om bilen,. Något jag inte trodde kunde hända. Men alltid kul att lära sig något nytt, haha. Skulle flytta bilen från en plats till en annan då bilen stod dumt till. La ur växeln och startade, sen gick det inte att lägga i någon växel. Sen jag ställde bilen sist, så har den bara stått stilla, orörd, men i kyla och växeln har legat i. Tydligen så fastnade lamellen i lådan, så även om man kopplade så gick det inte att få i någon växel. Under tiden sedan jag ställde den sist så var det riktigt kallt ute, runt 30 minus några dagar, och jag antar att det är skälet till händelsen.

Jag fick lära mig att om jag startade bilen på växeln några ggr så skulle lamellen släppa, vilket den gjorde. Tack och lov. Som tur är har jag en vän som är Starlet Ep70 kunnig, och det var han som coachade mig genom allt smile

Min systers kille var med när jag startade bilen först, och ingen växel gick i. Och han nämnde att kopplingen skulle ha gett sig, vilket jag absolut inte ville. Tänkte då för mig själv att jag hellre säljer bilen än att riva ner lådan.. Föll en sten från hjärtat nu när den fungerade som vanligt igen smile Haha.

Haft funderingar på att lägga i en annan motor. Och här om dagen så började jag fundera på om man skulle försöka få tag på en Golf 2 eller 3 diesel. Små motorer, som man kan få att gå hyfsat. Polaren som har en likadan som sommar brukis hade tydligen haft en liknande fundering. Tror det skulle kunna vara kul. Måste kolla om bredden på framvagnen på en Golf 2 tex, för isåfall kanske man kan ta hela framvagnen. Lite lättare mek.

Ska börja bygga om coilovers på min bruks Starlet -98 snart, och det är ju samma upphängning på den och den här -88an, så jag tror det blir coils till denna med senare. Ombyggnaden tar någon timme bara, och är då coilovers från Golf mk1 bak och Golf Mk2 fram.. Följ mitt projekt på -98an om ni vill.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312130

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
18 juli 2016 · 3 519 Inlägg

Denna tråd läggs ner pga studier = väldigt dåligt med pengar för att lägga på en bil som det är så mkt att göra på. Och när studierna är klara så är tanken att flytta utomlands. Min mor letar även annat hus, och bilen står där nu. Och hon letar riktigt aktivt och kommer förmodligen inte bo kvar nästa sommar, då har jag ingenstans att ställa vraket. Så med det sagt så avslutas tråden, och om du vill köpa något från bilen så skicka PM.

Bromsar bak x2 = Nya
Stötdämpare bak x2 = Nya
Handbromsvajrar bägge sidor = Nya
Original takvinge = Bra skick
Fjäderben med fjädrar x4 = Användbart skick

Finns säkert annat plock

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang