Erfarenhet av stötdämpare från Biltema

Ostsåsen
12 juli 2007 · 173 Inlägg

Låt nu inte denna tråd bli en klassisk "hata-biltema" tråd där alla ska skriva fraser som "Biltema är bara skit! Man får vad man betalar för och man ska inte snåla på viktiga komponenter!" O.s.v. .... för att det senare kommer någon som säger att man köpt 23562 delar på biltema och ingen har gått sönder - sen är cirkusen igång ...

Låt höra om era erfarenheter av biltemas stötdämpare och INGET annat, tack! Finns redan för många sånna trådar som sen länge spårat ur.

Jag är speciellt intresserad av ifall någon har satt på biltemas stötdämpare på en BMW 535 - 90, då jag råkar äga en sån gammal rackare som nu gungar fram som en gammal amerikanare på vägen. smile

Mvh Fredric

The_Dude
13 juli 2007 · 550 Inlägg

Jag och en polare bytte på hans 240 den hadde då rullat ca 20k mil. Det blev nästan ingen skillnad efter bytet. Så jag kan inte rekomendera deras dämpare.

Persson
13 juli 2007 · 43 Inlägg

jadu. min bak på förra ziggismercan höll max 6 månader.... rent skit.

2HOT4U
13 juli 2007 · 18 Inlägg

The_Dude skrev:
Jag och en polare bytte på hans 240 den hadde då rullat ca 20k mil. Det blev nästan ingen skillnad efter bytet. Så jag kan inte rekomendera deras dämpare.

kan hålla med till 100%
bytte på min 240 GLT för många årsen "kanske har blivit bättre nu"
den höll inte många månader
fick montera Monroe eller vad det nu va

Senast redigerat av 2HOT4U (13 juli 2007)

Ertiyed
13 juli 2007 · 349 Inlägg

Jag som trodde bilteamas grejor holl nagerlunda kvalitet =/

haxer Proljece?
13 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Vissa saker men vissa saker säger väl sej själv... om man köper ett set dämpare för 300kr och dom kostar 1500kr på mekonomen tänk själv!! Hatar folk som bara " hällde sågspån i oljan från biltema som kostade 200kr och nu skar motorn jävla skit"

Köp då hem istället så att ni har eller köp era så kallade "dyra delar".

Biltemas kvalitet kan variera precis som priset så sluta hacka ner på biltema!

Senast redigerat av haxer (13 juli 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
NIzmO Ollikkala Racing
13 juli 2007 · 1 724 Inlägg

Hade problem med missljud bak i min Saab när jag hade kapat fjädrarna lite för mkt så trodde det var stötdämparna så köpte nya på biltema (trodde dom gamla var biltema med) och bytte dom.
Det visade sig dock att det inte var stötdämparna som gjorde ljudet men dom gamla var sachs-dämpare som var minst 5år gamla men ändå mkt bättre än dom sprillans nya biltema då bilen blev "gungigare" direkt, hållbarhet vet jag inget om sen då jag inte kört så värst mkt med den bilen.

Skulle nog inte rekomendera dom med tanke på hur dålig dämpverkan det var.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
13 juli 2007 · 857 Inlägg

jag har deras dämpare bak på 2 av mina bilar nu och dom funkar än.. dom är ca1,5 år gamla.. har även haft dom runt om på en annan bil och den gick 6000mil innan jag sålde den och visst dom var ju inte så nya längre men dom gjorde sitt jobb..

så mina erfarenheter av dom är bra. dock så skulle jag inte köpa dom till en bil där man måste göra en framvagnsinställning efteråt..

Bara för att det står sachs på dämpare betyder det inte att dom är bra.. jag har ett par som hållt i 700mil och nu är dom slut..

Senast redigerat av g-man (14 juli 2007)

_Andrew_
13 juli 2007 · 145 Inlägg

När ena sachsdämparen på Audi 80:n gick av, så skulle jag köpa en ny.
tyvärr så ville de ha över 1000:- /st för gasdämpare ifrån sachs, så jag åkte o köpte biltemas oljedämpare istället, och de har funkat fint i över ett år utan problem.
Kan klart rekommendera deras.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang