behöver jag ha kondensator?

j0haN88
9 december 2007 · 102 Inlägg

tjo ..har börjat bygga på ljudet nu ...har då 4a infinity 5.25 å 2 jbl 6'9er som jag kör på ett netonnet steg.(komer ej ihåg vad det heter men e det billigaste 4kanals steget dom har typ) ..funkar iaf bra å spelar utöver förväntat ..men nu ska jag ha i ett steg te å en bas ...har inte detta än men hade tänkt att köpa typ de billigaste dom har på tex brl ..lilla gas steget å en gas 12a ... å med detta kalaset så antar jag att en kondensator behövs? ... 1 f eller räker det med 0.5a ?
peeeewwss

MOVIEMENT
9 december 2007 · 592 Inlägg

Det finns 1001 trådar med samma fråga som du ställer så testa att söka lite innan du startar en ny tråd. Glöm kondingen och satsa på ett ordentligt batteri istället.

Senast redigerat av Slaktarin (9 december 2007)

2much.fi
Accessories for your DSLR
hampa87 *BECE**
9 december 2007 · 334 Inlägg

Är knappast någon nackdel att köpa en kondensator, fast som sagt, ett bra batteri är ingen nackdel de heller. Testa att köra utan kondensator först och se hur de låter, låter de inte bra så får du väl ta och köpa en, dem i ljudbutiken vet säkert vilken farad som räcker:)

Puttson
9 december 2007 · 296 Inlägg

Slaktarin skrev:
Vad är det med dessa kondensatorer som lockar?  Glöm kondingen och satsa på ett ordentligt batteri istället...

ja varför tror du man använder kondensatorer ? 
ja ett batteri till är ju bra  men de tär mer på generatorn m.m   
sen så om du inte ska köra DB  så är det inte alltid nödvändigt att köra steget på max varje gång man hoppar i bilen.

Tobbe940
9 december 2007 · 155 Inlägg

du behöver ingen kondensator till det systemet du har om du har ett friskt batteri smile

இஇஇ Man lär så länge man leker இஇஇ
Big_JN
9 december 2007 · 2 126 Inlägg

Kör med ett system på Strax över 1200W (1 st fyrkanals och 1 st 2 kanals) utan kondning bl a två st 10" basar utan problem!!!

Kör nästan alltid på full effekt!!! wink

BAE BilstereoNörd
9 december 2007 · 576 Inlägg

Om du får problem med att det blinkar kraftigt i bilens lyse så är det idé att tänka på konding..
Med tanke på att du ska ha ett litet gassteg så klarar det sig utan.. Lägg hellre till de extra pengarna på större steg det gör iallafall skillnad..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
rb
9 december 2007 · 153 Inlägg

Nej du behöver ingen kondensator. ett bra batteri e bättre, ger mer för det systemet du har!! wink . men om man nu spelar riktigt högt eller har lite effekt i systemet så hjälper inte en kondensator så hemskt mycket som sagt batteri e bättre roll rätta mig iafall jag har fel!!!

Saab 900 2.0t "6 växlad" (1996)
Saab 90 "Gubb bilen" (1986)
Fiat Uno Turbo i.e "Fullblodet" (1987)
Ronnie.L
9 december 2007 · 914 Inlägg

Har sett bra mycket större anläggningar än din som ej använt sig av kondensatorer och klarat sig alldeles utmärkt utan.

Team-Adolfsson Gödseldräng
9 december 2007 · 4 529 Inlägg

brorsan har ingen kondensator och han har 2st 1600W basar och 2 steg på 1000W styck
pch ett jävla framsystem men blinkar inget ändå så du behöver nog ingen ska du se

nytro
9 december 2007 · 92 Inlägg

räkna ihop all watt du förbrukar 1 farad=1000w, 0,5 farad =500w osv, rakna ihop så ser du vilken kondning som gäller

MvH christian

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna
Volvo 850 (1995)
Volvo 244 "tvåförtian" (1988)
Volvo Amazon 121 "SVARTEN" (1965)
MrCalle Team Autohifi!
9 december 2007 · 865 Inlägg

Det låter inte som om det är en kondning som du ska skaffa just nu!
Inte heller batteri om ditt du har är fräsht?

När det blinkar och har sig i bilen när du spelar så får du ett spänningsfall i ditt el system och frågan man ska ställa sig är denna, - Varför?

9 av 10 tänker direkt kondning men detta är ett system som har många delar som behöver vara up to date och det blir inte bättre än den semsta delen!

Lite check du ska göra först!
- Kolla spänningen på batteriet vid laddning ( bilen igång ) ska vara minst 13.8volt.
- kolla jordpungter för batteri / generator / motor, se så att de är friska och ser bra ut.
- kolla jordpungterna på din stereo anläggning, se till att du har en riktigt bra jordpunkt där och att du inte har jordat i ett baklyse eller liknade. skrapa rent från färg och se till att det är en bra kontakt! samma gäller de övriga jordpunkterna.

Är allt detta helt ok samt att du har rätt dimesioner på dina strömkablar till dina slutsteg så kan det vara idé att kolla på ett bättre bateri, och nej inte kondning enu.
Du behöver inte köpa super duper batteriet men ett som lämnar lite mer amp en det du har samt att det är nytt!
Är problemet kvar även nu så kan det vara idé att testa en kondning och det räcker med ca 1F per 75amp avsäkrat slutsteg.
Finns slutsteg som 2500watt på men i själva verket är det bara avsäkrat till 20amp så 2500w är bara när blixten slår ner i det.
En kondning kan aldrig hjälpa dig med dåliga jordpunkter eller dåligt batteri!

Har du chekat av allt detta så kommer du med garanti inte ha något blink i bilen.

Good luck!

Drönirettab
9 december 2007 · 21 761 Inlägg

j0haN88 skrev:
tjo ..har börjat bygga på ljudet nu ...har då 4a infinity 5.25 å 2 jbl 6'9er som jag kör på ett netonnet steg.(komer ej ihåg vad det heter men e det billigaste 4kanals steget dom har typ) ..funkar iaf bra å spelar utöver förväntat ..men nu ska jag ha i ett steg te å en bas ...har inte detta än men hade tänkt att köpa typ de billigaste dom har på tex brl ..lilla gas steget å en gas 12a ... å med detta kalaset så antar jag att en kondensator behövs? ... 1 f eller räker det med 0.5a ?
peeeewwss

Jag brukar hellre rekommendera extra batteri än en konding, men innan du köper något av de sakerna så tycker jag att du bör se över den nuvarande strömförsörjningen. MrCalle har redan skrivit en del, men jag lägger till lite info rent allmänt om just 240 också.

Jag törs nästan lova att om du tar bort batterijordkabeln ner till karossen så finns det kvar färg på kontaktytan där kabelskon sitter, om inte du eller någon tidigare ägare har fixat det förstås. Ta bort kabeln och slipa plåtrent, rengör även kabelskon innan du skruvar tillbaka den.

Av egen erfarenhet vet jag att det kan se ut så där på tex 240 och dessutom kan gängorna, som kabelskon sitter skruvad i, vara rostiga så att kontakten blir mycket dålig. Jordkabeln till motorblocket kan du också fixa till, kan vara mycket olja och smuts där.

Generatorladdkabeln som går till startmotorn kan du kika på, den kan vara i dåligt skick och kanske några trådar har börjat gå av eller så. Den kabeln borde ligga inuti ett kabelskydd tillsammans med andra kablar, kolla även upp dessa kablar eftersom de kan ha trasiga höljen. På min 240-86 så är iaf höljena trasiga, har isolerat dem försäkerhets skull.

Nästa steg är jordningen av generatorn, på min bil så jordar inte generatorhöljet i motorblocket eftersom båda fästena har gummibussningar. Därför måste en separat kabel gå till motorblock eller kaross. Det borde sitta en liten jordkabel från någon chassieskruv som går till tex motorkuddsfästet eller liknande, så är det på min.

Kolla upp den kabeln och se till att den är i bra skick och har bra kontakt, annars fungerar inte laddningen som den ska. Min kabel har inte riktigt bra kontakt, det blir aningen spänningsfall när jag belastar generatorn mycket. Kommer att byta ut generatorn till en 100A från Biltema (ett tips till dig?), den passar rakt av utan moddningar. Då byter jag även laddkabeln till en grövre.

Nu ser det kanske krångligt ut, det som jag har skrivit, men i själva verket handlar det bara om att se till att den ordinarie strömförsörjningen verkligen kan utnyttjas maximalt utan en massa spänningsfall.

Om det är dålig kontakt lite här och var, speciellt vid batterijordkabeln ner till karossen, så kommer det ju inte att hjälpa speciellt mycket med extra batteri eller konding. Strömmen "fastnar" redan vid batteriet.

Är lite osäker på vilken generatorstorlek det är på din bil, min har iaf 55A som original men det sitter en 80A just nu. Ifall det sitter 55A så kommer den inte att orka ladda ordentligt om du spelar högt och samtidigt har fläkten+en massa extraljus påslagna.

När det gäller batteriet så har jag och en polare satt ett 100Ah batteri i en 245:a som vi bygger ljud i, vi har tagit bort ordinarie luftfilter och ska sätt ett sportluftfilter istället. Battrihyllan är borttagen och det kommer att bli en vanlig spännrem istället. Då går det att få dit ett så stort batteri wink.

Senast redigerat av Drönirettab (9 december 2007)

j0haN88
9 december 2007 · 102 Inlägg

MrCalle skrev:
Det låter inte som om det är en kondning som du ska skaffa just nu!
Inte heller batteri om ditt du har är fräsht?

När det blinkar och har sig i bilen när du spelar så får du ett spänningsfall i ditt el system och frågan man ska ställa sig är denna, - Varför?

9 av 10 tänker direkt kondning men detta är ett system som har många delar som behöver vara up to date och det blir inte bättre än den semsta delen!

Lite check du ska göra först!
- Kolla spänningen på batteriet vid laddning ( bilen igång ) ska vara minst 13.8volt.
- kolla jordpungter för batteri / generator / motor, se så att de är friska och ser bra ut.
- kolla jordpungterna på din stereo anläggning, se till att du har en riktigt bra jordpunkt där och att du inte har jordat i ett baklyse eller liknade. skrapa rent från färg och se till att det är en bra kontakt! samma gäller de övriga jordpunkterna.

Är allt detta helt ok samt att du har rätt dimesioner på dina strömkablar till dina slutsteg så kan det vara idé att kolla på ett bättre bateri, och nej inte kondning enu.
Du behöver inte köpa super duper batteriet men ett som lämnar lite mer amp en det du har samt att det är nytt!
Är problemet kvar även nu så kan det vara idé att testa en kondning och det räcker med ca 1F per 75amp avsäkrat slutsteg.
Finns slutsteg som 2500watt på men i själva verket är det bara avsäkrat till 20amp så 2500w är bara när blixten slår ner i det.
En kondning kan aldrig hjälpa dig med dåliga jordpunkter eller dåligt batteri!

Har du chekat av allt detta så kommer du med garanti inte ha något blink i bilen.

Good luck!

tackar för lite seriösa svar ..ska ta en titt på dessa grejjer senare ...tycker dom på garaget borde utdela licens till vissa personer som är "kunniga" så man slipper alla idiot svar i forumet tongue ..men tack för tipsen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang