Lambdan är kass/paj på saaben

daveJR
17 november 2007 · 39 Inlägg

hej har en saab 9000 2.0t, -96... det lyser en sån "check engine" lampa och så var jag på saab och då sa dom att det var lambdan, jag kan inget om sånt... så ska man köpa en ny? går dom laga? vad kostar det?



mvh

loffe007
17 november 2007 · 905 Inlägg

Du passa inte på att fråga det då du ändå var på saab?

på morsfars golf fick dom checkengine det var lamdan då lyfte dom batteri polen i några sekunder så slockan den men det kom tillbaka efter ett tag så det vara bara köpa ny.

Markus_MR2
17 november 2007 · 761 Inlägg

daveJR skrev:
hej har en saab 9000 2.0t, -96... det lyser en sån "check engine" lampa och så var jag på saab och då sa dom att det var lambdan, jag kan inget om sånt... så ska man köpa en ny? går dom laga? vad kostar det?



mvh

Vrid tändningen till läget innan startmotorn drar igång och kolla på check engie lampan.

Den ska först lysa till i en halv sekund, sen kommer meddelande i form av blinkningar. Varje tänkt blink är 0.3 s och består av max fyra blinkningar.

--..-.--

Första -- anger att den ska skicka ut felkoder. "..-." anger 0010 som felkod. de sista -- anger att nästa felkod ska påbörjas.

Kolla vad du får för koder så kan jag kolla vad de betyder.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
daveJR
17 november 2007 · 39 Inlägg

Markus_MR2 skrev:

daveJR skrev:
hej har en saab 9000 2.0t, -96... det lyser en sån "check engine" lampa och så var jag på saab och då sa dom att det var lambdan, jag kan inget om sånt... så ska man köpa en ny? går dom laga? vad kostar det?



mvh

Vrid tändningen till läget innan startmotorn drar igång och kolla på check engie lampan.

Den ska först lysa till i en halv sekund, sen kommer meddelande i form av blinkningar. Varje tänkt blink är 0.3 s och består av max fyra blinkningar.

--..-.--

Första -- anger att den ska skicka ut felkoder. "..-." anger 0010 som felkod. de sista -- anger att nästa felkod ska påbörjas.

Kolla vad du får för koder så kan jag kolla vad de betyder.

okej bra! jag ska kolla det sen, jag PMar när jag har kollat! tACK!

VoS
17 november 2007 · 76 Inlägg

Hej!,  Min lambasond till min saab 900t -96 gick sönder.  jag var inne på saab och släckte en srs lampan pga av att jag hade bytt instrumentpanel och då påpekade dom att lambasonden var dålig. Dom såg det på Tech2 alltså. Efter nån månad började Check engine lampan lysa och jag leta runt lite efter lambasonder. Jag köpte en universal lambasond som var 4kablar på och klippte dom andra kablarna. detta gjorde jag igår och check engine lampan släcktes efter ca 1mils körning så det verkar funka nu iaf.  Universal Lambasonden kostade ca 800kr och var betydligt billigare!

daveJR
17 november 2007 · 39 Inlägg

VoS skrev:
Hej!,  Min lambasond till min saab 900t -96 gick sönder.  jag var inne på saab och släckte en srs lampan pga av att jag hade bytt instrumentpanel och då påpekade dom att lambasonden var dålig. Dom såg det på Tech2 alltså. Efter nån månad började Check engine lampan lysa och jag leta runt lite efter lambasonder. Jag köpte en universal lambasond som var 4kablar på och klippte dom andra kablarna. detta gjorde jag igår och check engine lampan släcktes efter ca 1mils körning så det verkar funka nu iaf.  Universal Lambasonden kostade ca 800kr och var betydligt billigare!

Freeesht! vart köpte du den?

Markus_MR2
18 november 2007 · 761 Inlägg

Markus_MR2 skrev:

daveJR skrev:
hej har en saab 9000 2.0t, -96... det lyser en sån "check engine" lampa och så var jag på saab och då sa dom att det var lambdan, jag kan inget om sånt... så ska man köpa en ny? går dom laga? vad kostar det?



mvh

Vrid tändningen till läget innan startmotorn drar igång och kolla på check engie lampan.

Den ska först lysa till i en halv sekund, sen kommer meddelande i form av blinkningar. Varje tänkt blink är 0.3 s och består av max fyra blinkningar.

--..-.--

Första -- anger att den ska skicka ut felkoder. "..-." anger 0010 som felkod. de sista -- anger att nästa felkod ska påbörjas.

Kolla vad du får för koder så kan jag kolla vad de betyder.

Ähh,, jag börjar nog bli senil.. Det är ju inte alls så det funkar.. En lång blink, följt av ett antal korta är det.. Antalet korta anger sen vad som är fel. Om flera koder finns så blir där ett långt blink mellan dom....

Jobbigt att ha många bilar smile

Senast redigerat av Markus_MR2 (18 november 2007)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Lindberg88
18 november 2007 · 1 418 Inlägg

lambda kan du iaf köpa på biltema, samma tillverkare som överallt annars! bara ett bättre pris smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
jonTe
19 november 2007 · 5 710 Inlägg

En lamda går inte att laga. (mig veteligen) Bytet som är relativt enkelt tar ca 15 min men att köpa en sond kostat en slant.
Jag hade inte köpt en "universal".

Vill du dubbelkolla SAAB:s uppgifter om att det är sonden som orsakar din lysande lampa så kolla här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80314
6 Blink = lamdasond/syrasensor

MVH Jonas
..............
Robban_1985
19 november 2007 · 103 Inlägg

Köp INTE en universal på biltema osv! jag har testat o den var rena rama skiten. funkade alså inte, köpte en orginal som funkar klockrent cool

Saab 9000 2,3T A50 "Racestuff" (1997)
kimen12
9 december 2007 · 94 Inlägg

hej!

vart kan man köpa sånadär lambda?
jag vet att dom kan va skit,men ja ska bara prova en sak.
bor på ett ställe så har inten tillgång till bilthema.
hur kan man mäta om en lambda är paj?
har en volvo s70 turbo

cossiebool
9 december 2007 · 176 Inlägg

speedparts

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...
Ford sierra 4x4 cosworth "White-Trash" (1992)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
9 december 2007 · 5 650 Inlägg

visst lanmdan kan va paj men tror mera 9000 har lite seriösa problem me de där check eningen grejjset min lyser titt som tätt spec motorvägs körning när de regnar
och hade godkännda värden på bes sist så tror mera de är att nån kontakt blir fukt skadad och fipplar ur värkar ju va rätt många som har check eningen problem hela tiden så jag skulle tippa på nån kontakt nånstans

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Lanjin
9 december 2007 · 757 Inlägg

Robban_1985 skrev:
Köp INTE en universal på biltema osv! jag har testat o den var rena rama skiten. funkade alså inte, köpte en orginal som funkar klockrent cool

har haft biltema lambda och den funka klockrent med

jolla_
10 december 2007 · 58 Inlägg

biltema ligger typ30 mil från mig.
hur tar man reda på om lamdan är kass?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang