Ägande av drömbil kunna bli verklighet?

vickeH
18 februari 2008 · 151 Inlägg

Har 2st drömbilar som jag alltid velatäga någon av. Den ena är en muskelbil med saftig v8 på minst 350kusar. Den andra är en Wrx sti 03 och framåt.

För närvarande pluggar jag på Gymnasiet (teknikprogrammet) och äger en golf IV GTI turbo 00a.
Köpte den i sommras 2007.

Ge mig några råd på vad jag skall göra åt bildrömmarna? Mvh vicke

dallelito med lem
18 februari 2008 · 1 147 Inlägg

sälja golfen till o börja med, sen sparar tills du har en fast anställning sen köper bilen du vill ha, cash eller lånat.

eller råna en bank för all del, verkar ju löna sig nu för tiden...

Senast redigerat av dallelito (18 februari 2008)

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
John87 Stolt Volvoägare
18 februari 2008 · 4 913 Inlägg

Värst va "köpa-bil-trådar" du skapar nu då.
Räcker det inte med en?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
18 februari 2008 · 2 258 Inlägg

John87 skrev:
Värst va "köpa-bil-trådar" du skapar nu då.
Räcker det inte med en?

Värsta moralprecikaren... Räcker det inte med att en Moderator säger ifrån?

Sump Runk Rätt O Slätt!
FormulaRed
18 februari 2008 · 47 Inlägg

Eftersom du läser teknik så antar jag att du tänkt vidareutbilda dig efter gymnasiet, kanske till ingenjör?

Om det är så, så är det nog bäst att lägga bildrömmarna på is tills du är färdigutbildad och har skaffat dig ett bra jobb. Sen kan du ju spara eller låna för att förverkliga din dröm. Men för några år framåt borde det vara viktigare saker i ditt liv än bilar att fokusera på.
Och det finns nog inga genvägar om du inte vinner på lotto, men det är ju inget att räkna med. ;-)

O kom ihåg att en dröm är bäst så länge den varar. smile

nsx.forum24.se - Svenska NSX-Registret
Honda Accord CU2 "2.0 Executive" (2008)
Honda NSX "Hamann Edition" (1992)
John87 Stolt Volvoägare
18 februari 2008 · 4 913 Inlägg

HyperSonica skrev:

John87 skrev:
Värst va "köpa-bil-trådar" du skapar nu då.
Räcker det inte med en?

Värsta moralprecikaren... Räcker det inte med att en Moderator säger ifrån?

Jag tror att någon har vaknat på fel sida solstolen och fått skorna stulna? tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Markolainen
18 februari 2008 ·

Samma sak för mig, går 3:an på Handlesprogrammet.
Drömmer om Viper, NSX, Nissan GTR mfl.
Men som jag nu planerat får jag nöja mig med "lite",
planerar på att så snart man börjar jobba spara ihop till en 200sx s14a, Volvo C70 el liknande bil ist.
Skulle dröjja alltför många år att spara ihop till en av "värstingbilarna" så man får köpa något annat.
Sedan vet jag inte om det blir så att man köper den dyra bilen om flera år eller inte.

Men du kanske också ska göra så, köpa en billigare V8, äldre Impreza eller liknande om du har ett lika dåligt tålamod som mig.wink

Hammarslag Inläggskritiker
18 februari 2008 · 990 Inlägg

Fixa jobb sen låna, svårare än så är det inte.
Alt bo hemma hos mamma och aldrig kunna bju hem en brud för att knulla en fredagkväll, men du spar ju pengar om du inte har några utgifter såsom hyra osv

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
18 februari 2008 · 6 170 Inlägg

Hammarslag skrev:
Fixa jobb sen låna, svårare än så är det inte.
Alt bo hemma hos mamma och aldrig kunna bju hem en brud för att knulla en fredagkväll, men du spar ju pengar om du inte har några utgifter såsom hyra osv

Bo hemma e gött, problemet med att inte kunna bjuda hem tjejer eftersom man bor hemma har jag inte tongue

Mitt problem e att jag inte känner några tjejer helt enkelt  hmm


Jag bor hemma som sagt och har haft fast jobb i lite över ett år, ville ha ny bil så jag gick in på banken och tog ett lån och sen köpte jag bilen.

Inte mer med det.

Rekommenderar precis som alla andra verkar göra här att du väntar med köp av värstingbilar tills du har ett fast jobb *och* har iaf minst hälften av pengarna till bilen.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Phaetoon
18 februari 2008 · 8 156 Inlägg

dallelito skrev:
sälja golfen till o börja med, sen sparar tills du har en fast anställning sen köper bilen du vill ha, cash eller lånat.

eller råna en bank för all del, verkar ju löna sig nu för tiden...

Jag antar att du skrev det där som ironi? För jag misstänker att du inte var speciellt allvarlig i din uppmaning till brott. wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Mr_Jetta Yamaha R1 Turbo ;)
18 februari 2008 · 255 Inlägg

Enda tipset man kan ge är att skaffa rätt jobb tongue Jag bor inte hemma och har min drömbil och fyller 22 iår smile

Zairon Tyskstuk.se
18 februari 2008 · 630 Inlägg

Öppna ett sparkonto som är avsett endast för bilen.. där du sätter in lite pengar då o då.
Sen jobbar du så mkt du kan när du kan. Skaffa dig nått extraknäck. Kanske kan du använda dina kunskaper som du får från din utbildning!

R_fused There is no replacement for displacement
18 februari 2008 · 630 Inlägg

Sen kan man ju se det på olika sätt, antingen lånar man till den bil man vill ha, eller så sparar man ett tag. Jag köpte en bil som inte var min dröbil kanske, men har sen inga lån heller. Drömbilen får komma senare, Fast de kan ju va lite trixigt att spara ihop till en sti 03a:) Bara fortsätta drömma tills du har jobb helt enkelt

Senast redigerat av R_fused (18 februari 2008)

HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
18 februari 2008 · 2 258 Inlägg

John87 skrev:

HyperSonica skrev:

John87 skrev:
Värst va "köpa-bil-trådar" du skapar nu då.
Räcker det inte med en?

Värsta moralprecikaren... Räcker det inte med att en Moderator säger ifrån?

Jag tror att någon har vaknat på fel sida solstolen och fått skorna stulna? tongue

nej.. men blir irreterad på Moderator Wannabees...

Sump Runk Rätt O Slätt!
Mange_C5
18 februari 2008 · 220 Inlägg

Håller med tidigare inlägg, jobba, spara och kanske låna det sista.

En sak som många inte verkar tänka på är framtidsplanering gällande försäkringen på drömbilen.
Det gäller att bygga upp egna skadefria år en smula och därmed sänka försäkringskostnaden på bilen, kan ju vara rätt surt att köpa och äga ett riktigt järn och sedan inte ha råd att ställa på den på grund av dyr försäkring! hmm

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang