Störningar lågnivåkablar

Boner
19 mars 2006 · 17 Inlägg

Tänkte fråga en sak..

Har kopplat in slutsteg till bilen..Stereon har dubbla lågnivå-ingångar och när jag kopplar in
2 st lågnivå kablar till steget blir det störningar. Men ej om jag använder en st lågnivå kabel och splittrar den.

Direkt när man sätter på stereon utan att motorn är igång tjuter det i högtalararna och ännu värre när jag startar motorn.

ena lågnivå kabeln ligger löst i bilen då jag testade detta, men har har provat dra den bort från alla strömkablar som finns..Men ej något bättre resultat..
När man har radion inkopplad hör man både radion och cd:n spela samtidigt, när man sätter på en skiva.
Som sagt händer detta inte när jag använder 1 lågnivå kabel.

Någon som vet vad felet kan vara?

Janken Driver
19 mars 2006 · 2 111 Inlägg

fel på huvudenheten?...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Sharky
19 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Vad händer om du kopplar över till den andra utgången?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
volvoorginal
19 mars 2006 · 127 Inlägg

har du dragit plusen bredvid lågnivån så kan de va därför.

volvoorginal
19 mars 2006 · 127 Inlägg

de kan va dålig jord också om de låter när bilen är igång

Drönirettab
19 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Men det lät ju när motorn var avslagen också.

Boner
19 mars 2006 · 17 Inlägg

volvoorginal skrev:
de kan va dålig jord också om de låter när bilen är igång

kan man mäta upp jorden på något sätt?

Rs_88 Street legend
19 mars 2006 · 191 Inlägg

Boner skrev:

volvoorginal skrev:
de kan va dålig jord också om de låter när bilen är igång

kan man mäta upp jorden på något sätt?

Ja ta en vanlig multimeter o mät med.. sätter plusen på pluskabeln på steget.. sen minus där du har satt minuskabeln.. tror att det e dålig jord.. det var det nämnligen på mitt steg.. sen dra om sladdarna om du har dratt dom bredvid varann.. lågnivå o plus

You only get 1 finger while I'm shifting gear ;)
Saab 9-3 aero cab "Rs" (2002)
jojjeman Tung högerfot
19 mars 2006 · 19 Inlägg

Största orsaken är nog att pluskabeln e för nära lågnivå kabeln. jag har lite brus i mina högtalare å det e inte dålig jord på min (har provat överallt på karossen) har inte haft orken att dra om låg nivån än. Börja med det lättaste å  testa jord kontakten först.

hoppas att du får det å funka riktigt.

Boner
19 mars 2006 · 17 Inlägg

jojjeman skrev:
Största orsaken är nog att pluskabeln e för nära lågnivå kabeln. jag har lite brus i mina högtalare å det e inte dålig jord på min (har provat överallt på karossen) har inte haft orken att dra om låg nivån än. Börja med det lättaste å  testa jord kontakten först.

hoppas att du får det å funka riktigt.

Ok men pluskabeln och lågnivån ligger i varsin sida om trösklarna.
Det konstiga med allt är att det inte blir störningar när jag använder 1 lågnivå men när jag använder 2st blir det ett högt konstant pip i högtalarna. Jag har testat ändra om lågnivåkablarna på baksidan av Stereon. Men de går ej..Det blir ju så sjukt mycket bättre ljud när 2st lågnivå är inkopplade. Men jag börjar tro att de är något fel på steget eller spelaren.

tecman
20 mars 2006 · 1 741 Inlägg

det finns en inbyggd "säkring" i stereo apparater för lågnivå utgångarna.. ganska säker att det är den som är kass! då kan man t.ex höra cd, motorn eller basen fladdrar som en tok eller att det piper som f-n!

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Boner
20 mars 2006 · 17 Inlägg

tecman skrev:
det finns en inbyggd "säkring" i stereo apparater för lågnivå utgångarna.. ganska säker att det är den som är kass! då kan man t.ex höra cd, motorn eller basen fladdrar som en tok eller att det piper som f-n!

okey jo de stämmer nog som du säger...Men hur fixar jag de då..måste man lämna in den?
Men å andra sidan så fungerar båda ingångarna men dock bara när en lågnivå är inkopplad antingen i den ena eller dena andra ingången, såfort båda är inkopplade så blir de PIP

Gloremir hmmmm
20 mars 2006 · 1 094 Inlägg

jag hade samma problem med min gammla stereo, jag öppnade bara den och bytte säkringen till lågnivån så funkade allt, som tur är så har jag bytt stereo nu och slipper allt bekymer. dock det tråkiga för mig är att jag inte har någe slutsteg i min nuvarande stereo så jag måste ha 1 extra till mina skrikare sad

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Boner
20 mars 2006 · 17 Inlägg

Gloremir skrev:
jag hade samma problem med min gammla stereo, jag öppnade bara den och bytte säkringen till lågnivån så funkade allt, som tur är så har jag bytt stereo nu och slipper allt bekymer. dock det tråkiga för mig är att jag inte har någe slutsteg i min nuvarande stereo så jag måste ha 1 extra till mina skrikare sad

ok så man kan göra det själv alltså...vad är de för särkring igentligen...?

Gloremir hmmmm
20 mars 2006 · 1 094 Inlägg

Boner skrev:

Gloremir skrev:
jag hade samma problem med min gammla stereo, jag öppnade bara den och bytte säkringen till lågnivån så funkade allt, som tur är så har jag bytt stereo nu och slipper allt bekymer. dock det tråkiga för mig är att jag inte har någe slutsteg i min nuvarande stereo så jag måste ha 1 extra till mina skrikare sad

ok så man kan göra det själv alltså...vad är de för särkring igentligen...?

min var rätt enkel att byta. öppnade bara det övre locket så satt det 1 säkring där. i min satt en vanlig liten glas säkring. kommer ej ihåg amper talet på den. men det var lika enkelt som att byta säkring som i en hem förstärkare

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Boner
20 mars 2006 · 17 Inlägg

Gloremir skrev:

Boner skrev:

Gloremir skrev:
jag hade samma problem med min gammla stereo, jag öppnade bara den och bytte säkringen till lågnivån så funkade allt, som tur är så har jag bytt stereo nu och slipper allt bekymer. dock det tråkiga för mig är att jag inte har någe slutsteg i min nuvarande stereo så jag måste ha 1 extra till mina skrikare sad

ok så man kan göra det själv alltså...vad är de för särkring igentligen...?

min var rätt enkel att byta. öppnade bara det övre locket så satt det 1 säkring där. i min satt en vanlig liten glas säkring. kommer ej ihåg amper talet på den. men det var lika enkelt som att byta säkring som i en hem förstärkare

ok.. Nu har jag varit ute och hållt på här..och kommit fram till att det är slutsteget de är fel på. kopplade in ett till steg och båda stegen har varsin lågnivå nu och nu är de inga störningar längre...bara när man kör båda lågnivå kablarna i de 4-kanaligasteg jag använder..de är lustigt de här

Gloremir hmmmm
20 mars 2006 · 1 094 Inlägg

ok men bra att du fått det o funka... kanske någe lödnings fel i det 4-kanaliga steget..

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang