Går bilen varm? Hur spolar man kylaren?

Dextre
26 mars 2008 · 152 Inlägg

Tidigare har jag pratat om min Audi 80 -74 som krånglar lite med motorvärmen. Nu har jag lite mer info så jag tänkte höra om ni har något att säga om nästa steg.

När jag startar och kör igång går temp-mätaren upp till ungefär 80-85% som driftsvarm. Stannar man vid rödljus eller liknande går den upp och touchar det röda området och går sedan tillbaka när man får fart. Fläkten bakom kylaren går igång ibland per automatik. Kupévärmen fungerar utmärkt. Om mätaren sade förra ägaren för två år sedan att "den har alltid visat så där och det har aldrig varit några problem så oroa dig inte". Inga andra problem märks med driften. Kastar man några droppar vatten på motorblocket så "fräser" det inte bort utan ångar bara undan snabbt. Jag testar att byta termostat men jag vet inte om det hjälper mot andra elfel i mätaren.

En gång öppnade jag kylare på helt varm motor. Lite för snabbt. Det blev en fontän på två dm i någon sekund. Jag skållade mig inte som tur var och vattnet kändes inte direkt överhett. Skall det spruta upp så som motor är normalvarm bara av trycket i kylaren? Jag har sett kokande bilar på mackar och någon sådan rökpelare med tjock vit rök hade jag inte. Det rykte såklart lite när man öppnadet. Kylaren läcker sannolikt något för jag tappar kylarvätska ibland och det ligger blågrön vätska i listerna på kylaren ibland. Dessutom förekommer lite rök från olika runt kylaren ibland. Man kan även känna att kylaren är delvis kall även vid varm motor. Jag tänkte spola den eftersom man måste ta bort kylarslangarna när man byter termostat. Den kan väl vara igensatt. Är det något man skall tänka på när man spolar ur kylaren och byter vätska? Tar man bort ALLA slangar och spolar även i de som går in i motorn? Kör man med kylarrensning för att ta bort kemiskt efteråt?

Kortversion: Är det något att tänka på när man spolar ur en kylare för att få bort igensättningar?
Skall det spruta upp vatten ur kylaren lite kort om motorn är normalvarm bara av trycket i kylaren?

/Tack från Dextre

Glömde en sak!

Inget vatten syns i motoroljan.

Senast redigerat av Dextre (26 mars 2008)

Toffe10 Lastbils Mekaniker
26 mars 2008 · 357 Inlägg

det är nog inget speciellt du ska tänka på när du spolar ur kylaren bara de att du int har för hårt tryck på vattnet bara att du skadar kylaren....jopp de brukar spruta vatten ur kylaren även fast den är normal varm, det är därför det finns varnings skyltar: Don't open then hot.....ellir nå liknande

Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
26 mars 2008 · 148 Inlägg

att få fontän när man öppnar locket på expansionskärlet är vanligt eftersom vattentempen kan vara över 100 grader utan att koka när det är tryck alltsånär locket är på. öppnar du då börjar det koka fort som fan och du får fontän. angående att den blri varm när den står stilla, har du elfläkt? isåfall, funkar den? om du har elfläkt och den funkar så är jag nästan 100 på att din termostat har gett upp. dom är rätt billiga så jag rekomenderar dig att byta den

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
sir_daniel www.kudoz.se
26 mars 2008 · 3 802 Inlägg

när du spolar systemet så tar du först bort termostaten så du kan spola rent blocket också sedan sätt vattenslangenn i någon anslutning o låt det spruta.
kylaren gör du samma med eller tar loss den och kör igenom den ordentligt.

Jaguar Xj6 4.2L LWB "Gammeljaggan" (1977)
Mercedes GL550 "Gangster mercan" (2008)
Jaguar Xj6 serie 2 "Bus katten" (1977)
Dextre
26 mars 2008 · 152 Inlägg

Vad duktiga ni är. Tack för tipsen och era svar kompletterar varandra.

Det låter som om överhettning inte är förestående iaf. Men läcker gör den och det är väl bara att stå ut eller byta hela kylaren.

Fläkt har jag, och den går igång mycket riktigt vid stillastående (annars hör man den ju inte men självdraget räcker väl). Termostaten har säkert hängt med sedan 70-talet så att byta den är nog på sin plats.

Jag skall spola hela systemet med försiktighet då. Det lär nog bli en chock att se färgen på det vattnet.

Senast redigerat av Dextre (26 mars 2008)

Dextre
28 mars 2008 · 152 Inlägg

Fast hörni nu kom jag på en sak...

Om man byter termostat fixar det verkligen så att mätaren visar normal temperatur? Måste man inte byta någon slags givare också?

Jag hade kollat in termostat på Mekonomen men nu kanske jag behöver en sak till och det har jag inte hittat. Universaldel?

Biltema?

Toffe10 Lastbils Mekaniker
28 mars 2008 · 357 Inlägg

nopp du behöver inga bytta givaren för den borde ju funka som den ska när den vissar temp...

Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
29 mars 2008 · 148 Inlägg

byt termopstaten och div packningar som hör till den. då ska din arbetstemp hamna normalt igen=)

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Dextre
12 maj 2008 · 152 Inlägg

Byta termostat fungerade bra. Mätaren stannar på mitten. Finns det risk att toppen eller annat tagit stryk av att ha körts med för hög temp i flera år? Den har sällan varit på det röda men högre än nu definitivt. Borde man ha märkt något vid det här laget?

Toffe10 Lastbils Mekaniker
12 maj 2008 · 357 Inlägg

Om den skulle ha tagi stryck så skulle du nog märkt de....Är det aluminium topp på den??...Isåfall så kan den nog vridit sig om den har gått varm men är bara att plana den....

Dextre
12 maj 2008 · 152 Inlägg

Jag skall villigt erkänna att jag inte vet vad toppen är gjord av. Det ser ut som svart gjutjärn men jag kan inte tillräckligt. Jag har iaf inga driftsstörningar. Lite låg tomgång på kall motor men det är väl snål förgasare bara.

Toffe10 Lastbils Mekaniker
13 maj 2008 · 357 Inlägg

Okej, nå den är ju från -74 så de är nog inga alutopp...

Big_JN
13 maj 2008 · 2 126 Inlägg

Dextre skrev:
Byta termostat fungerade bra. Mätaren stannar på mitten. Finns det risk att toppen eller annat tagit stryk av att ha körts med för hög temp i flera år? Den har sällan varit på det röda men högre än nu definitivt. Borde man ha märkt något vid det här laget?

tror inte något tagit styk! var nog en "vinter" termostat som satt i innan. Denna öppnar vid en högre temperatur och är inget skadligt för motorn, den ligger bara på en högre temperatur! Eftersom den tydligen aldrig kokat för dig så ska det absolut inte vara nån fara!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang