turboras 9-5

azid Det som inte dödar gör ont
10 maj 2008 · 2 668 Inlägg

hejsan


har lite små funderingar vad gäller garantier och service

tog bilen och åkte på en liten resa på 19 mil och då jag kommer fram "in i staden" så blir det en lång vit orm bakom mig av vit rök och bilen tappar all kraft kör den till en polare där ser jag att det kommer olja ur avgasröret så jag tänker att det måste vara turbon som gett med sig.....


och då till det  hela bilen är servad för 2-3 veckor sen olja filter och allt det där på saab.

bilen har gått 24k men motor är utbytt till en motor från 00 som nu har gått 10k mil och det byttes vid 04 bilen ifråga är en 98a 2,0 turbo

fanns ju 8 år motorgaranti på saabarna och den motor och turbo jag har i nu ska ju garantin fortfarande gälla för tycker man

så jag undrar finns det några garantier eller kommer man få betala kalaset själv?

ja jag vet att jag ska gå på saab och höra men dom har ju inte öppet på helgen så jag vill  bara höra mig för lite

2slow
Fredrik-79
10 maj 2008 · 2 164 Inlägg

Du får stå för allt själv med 100% säkerhet.
Mitt tips är att skaffa ett TD04 turbo med vatten och oljerör och annat inlopsrör till turbon + lämplig programvara från Maptun, Nordic eller Trollspeed.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
mickey
10 maj 2008 · 247 Inlägg

Kolla med Saab när dom öppnar. Det finns en chans om motorn är bytt hos saab för deras förlängda garanti är 8 år eller 16000 mil om jag inte minns fel. Och har du kvitto på byte och att motorn bara gått 10k så är det ju värt ett försök.

Men eftersom det är turbon och inte motorn som gått sönder så ... Troligen inte men man vet aldrig !

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
azid Det som inte dödar gör ont
10 maj 2008 · 2 668 Inlägg

grejen är att man har inte allt för mycke stålar över just nu.... har kollat upp och en gt17 turbo kostar typ 2500 sen får man väll skruva dit skiten själv och köra igen.

är det svårt att byta själv? har läst på lite samt att jag har en haynes bok där det beskriv bra

2slow
azid Det som inte dödar gör ont
10 maj 2008 · 2 668 Inlägg

mickey skrev:
Kolla med Saab när dom öppnar. Det finns en chans om motorn är bytt hos saab för deras förlängda garanti är 8 år eller 16000 mil om jag inte minns fel. Och har du kvitto på byte och att motorn bara gått 10k så är det ju värt ett försök.

Men eftersom det är turbon och inte motorn som gått sönder så ... Troligen inte men man vet aldrig !

har ju inte kvitto på det men det står i service boken och det är gjort på auktoriserad saab verkstad

2slow
bybban Livsnjutare (ibland å på helgerna)
10 maj 2008 · 228 Inlägg

inte bytt själv men rannen bytte på sin 95a å han har aldrig rört en turbo innan å hade bara haynes bok..
så det bör inte vara för svårt..

4x4 is tha shit!
Nissan King Cab "Brutus" (1987)
azid Det som inte dödar gör ont
10 maj 2008 · 2 668 Inlägg

bybban skrev:
inte bytt själv men rannen bytte på sin 95a å han har aldrig rört en turbo innan å hade bara haynes bok..
så det bör inte vara för svårt..

men det låter ju bra. Ska se vad saab säger,blir nog blankt nej kan jag  tänka mig så jag har lite stält in mig på att byta skiten själv

2slow
jonTe
10 maj 2008 · 5 710 Inlägg

azid skrev:
är det svårt att byta själv? har läst på lite samt att jag har en haynes bok där det beskriv bra

Inte speciellt svårt men trångt o pilligt.
Har du alla verktyg och en bok är det inga problem.

Kan vara bra att veta att den förmodligen kommer att ryka ett braaaa tag efter bytet oxo.
Oljan fyller ullen i dämparna och det tar lång tid innan de försvinner.

MVH Jonas
..............
azid Det som inte dödar gör ont
10 maj 2008 · 2 668 Inlägg

jonTe skrev:

azid skrev:
är det svårt att byta själv? har läst på lite samt att jag har en haynes bok där det beskriv bra

Inte speciellt svårt men trångt o pilligt.
Har du alla verktyg och en bok är det inga problem.

Kan vara bra att veta att den förmodligen kommer att ryka ett braaaa tag efter bytet oxo.
Oljan fyller ullen i dämparna och det tar lång tid innan de försvinner.

ja men så är det alltid får väll ta ner lite av grillen med så man får lite mer plats...

tack tack får råden annars har man ståt där och svurit över att den vitryker fortfarande

2slow
jonTe
10 maj 2008 · 5 710 Inlägg

En sak till......har t.ex turbin axeln gått av (inte ovanligt) trycker det ut olja även på kompressorsidan.
Denna olja fyller då laddluftrör, slangar och IC.
Ser det väldigt oljigt ut är det lämpligt att rengöra hela systemet, demontera, avfetta, spola.

MVH Jonas
..............
azid Det som inte dödar gör ont
10 maj 2008 · 2 668 Inlägg

jonTe skrev:
En sak till......har t.ex turbin axeln gått av (inte ovanligt) trycker det ut olja även på kompressorsidan.
Denna olja fyller då laddluftrör, slangar och IC.
Ser det väldigt oljigt ut är det lämpligt att rengöra hela systemet, demontera, avfetta, spola.

hahaha spännande bilen står ju inte så jävla bra till om man säger så... får hoppas på det bäst att det inte har dragit in olja överallt tror dock inte att det ahr gjort det för då ska det inte vara överdrivet mycke olja kvar i motor ... för det hade inte försvunnnit nämnvärt mycke på stickan

2slow
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2008 · 13 791 Inlägg

kolla oxå hela vevhus historian så du slipper ett ras till
eftersom dom är otroligt känsliga fram till 02 eller 03
och saab kan ha missat att kontrolera vevhus venten när dom servat bilen

eller så kanske dom monterade någon av sina jätte bra lösningar som oftast försämrar smile

turbo byte behöver man verkligen inga kunskaper om just turbo agg men lite mekvana såg går det lätt


bli föresten inte orolig efter turbobytet att det fortsätter att ryka som f-n det släpper efter ett tag smile

Senast redigerat av Growe (10 maj 2008)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
10 maj 2008 · 6 170 Inlägg

azid skrev:
grejen är att man har inte allt för mycke stålar över just nu.... har kollat upp och en gt17 turbo kostar typ 2500 sen får man väll skruva dit skiten själv och köra igen.

är det svårt att byta själv? har läst på lite samt att jag har en haynes bok där det beskriv bra

Låter som om *någon* skulle kunna behöva WIS wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
azid Det som inte dödar gör ont
10 maj 2008 · 2 668 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

azid skrev:
grejen är att man har inte allt för mycke stålar över just nu.... har kollat upp och en gt17 turbo kostar typ 2500 sen får man väll skruva dit skiten själv och köra igen.

är det svårt att byta själv? har läst på lite samt att jag har en haynes bok där det beskriv bra

Låter som om *någon* skulle kunna behöva WIS wink

den här "någon" undrar vad WIS är big_smile

2slow
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
10 maj 2008 · 6 170 Inlägg

azid skrev:

TBOC_Razor skrev:

azid skrev:
grejen är att man har inte allt för mycke stålar över just nu.... har kollat upp och en gt17 turbo kostar typ 2500 sen får man väll skruva dit skiten själv och köra igen.

är det svårt att byta själv? har läst på lite samt att jag har en haynes bok där det beskriv bra

Låter som om *någon* skulle kunna behöva WIS wink

den här "någon" undrar vad WIS är big_smile

Wis är något som alla Saab-skruvare borde ha.

En vettig verkstadshandbok från Saab är något alla Saab-skruvare borde ha.


Ser du sambandet ??  tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
azid Det som inte dödar gör ont
10 maj 2008 · 2 668 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

azid skrev:

TBOC_Razor skrev:

Låter som om *någon* skulle kunna behöva WIS wink

den här "någon" undrar vad WIS är big_smile

Wis är något som alla Saab-skruvare borde ha.

En vettig verkstadshandbok från Saab är något alla Saab-skruvare borde ha.


Ser du sambandet ??  tongue

kanske.... vart finner jag denna magiska wis som alla mekande saab ägare borde ha?

2slow
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
10 maj 2008 · 6 170 Inlägg

azid skrev:

TBOC_Razor skrev:

azid skrev:

den här "någon" undrar vad WIS är big_smile

Wis är något som alla Saab-skruvare borde ha.

En vettig verkstadshandbok från Saab är något alla Saab-skruvare borde ha.


Ser du sambandet ??  tongue

kanske.... vart finner jag denna magiska wis som alla mekande saab ägare borde ha?

Tja, Saab har ju förstås alltid den senaste utgåvan.

Och sen finns det ju andra som råkar ha fått tag i WIS på något vis och inte har något emot att dela med sig till sina Saab-kamrater tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
azid Det som inte dödar gör ont
10 maj 2008 · 2 668 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

azid skrev:

TBOC_Razor skrev:

Wis är något som alla Saab-skruvare borde ha.

En vettig verkstadshandbok från Saab är något alla Saab-skruvare borde ha.


Ser du sambandet ??  tongue

kanske.... vart finner jag denna magiska wis som alla mekande saab ägare borde ha?

Tja, Saab har ju förstås alltid den senaste utgåvan.

Och sen finns det ju andra som råkar ha fått tag i WIS på något vis och inte har något emot att dela med sig till sina Saab-kamrater tongue

vore ju snällt som fan  om den som nu har en sån vill dela med sig till mig för annars kanske man inte är saab ägare mer än några månader i det här livet lol

2slow
Sasj
13 maj 2008 · 31 Inlägg

Lånar tråden och snikar in en liten fråga/fundering.

Att 9-5:orna har stora problem är ju ingen hemlighet, men varför verkar 9-3:orna av samma årsmodeller vara nästan helt förskonade från samma problem????? 2,0t motorn i 9-3 är väl i det närmaste identisk med 2,0 motorn i 9-5, eller?

azid Det som inte dödar gör ont
13 maj 2008 · 2 668 Inlägg

läste mig till att att 9-3 modellen inte åker på samma skit på grund av att dom inte väger lika mycke och då slits inte oljan och så kleggar det inte ihop

bilarnas motorer är byggda så det inte finns några marginaler till att slarva man ska byta olja var 500 till 750 mil för att vara säker och det är inte snack folk så saab berättade det

Senast redigerat av azid (13 maj 2008)

2slow
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang